• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180142
+
-

ایران و آژانس؛ یک گام به پیش

رئیس سازمان انرژی‌اتمی از سفر مسئولان آژانس به ایران طی روزهای آینده خبرداد

رئیس سازمان انرژی ‌اتمی دیروز در حاشیه نشست هیأت‌دولت، از سفر مسئولان آژانس انرژی‌اتمی به ایران طی روزهای آینده خبرداد؛ سفری که به‌نظر می‌رسد با دور تازه‌ای از همکاری‌های فنی میان دوطرف همراه خواهد بود.
به‌گزارش همشهری، کارشناسان معتقدند حضور مسئولان آژانس در تهران می‌تواند زمینه‌ساز آب شدن یخ مناسبات دوطرف شود؛ موضوعی که محمد اسلامی هم آن را تأیید می‌کند. او ضمن اعلام اینکه تعامل‌های ایران و آژانس همچنان برقرار است، تأکید کرد امیدوار است با این سفر گامی درجهت رفع برخی ابهام‌ها و موانع موجود در همکاری‌های ایران و آژانس برداشته شود. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که پس‌از صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست آبان‌ماه شورای‌حکام، سطح همکاری‌های دوطرف بار دیگر کاهش یافت و جمهوری‌اسلامی در واکنش به رویکرد خصمانه آژانس، غنی‌سازی 60درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو را آغاز کرد؛ اقدامی که با انتقاد مدیرکل آژانس و تروئیکای اروپایی نیز مواجه شد. پیش‌از آن نیز سازمان انرژی‌اتمی ایران در واکنش به اقدام خصمانه شورای‌حکام آژانس در تصویب قطعنامه ضدایرانی طی نشست خردادماه، حدود 27دوربین فراپادمانی این نهاد بین‌المللی در مجتمع‌های هسته‌ای خود را قطع کرده بود.
مدیرکل آژانس اخیرا بار دیگر ادعاهای خود پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری‌اسلامی را تکرار کرد. رافائل گروسی درحالی همچنان ادعاهای واهی درباره «فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران در 3مکان» را تکرار کرد که مقام‌های مسئول در تهران بارها در این‌باره شفاف‌سازی کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید