• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180117
+
-

همه آنچه ندیدیم!

رمزگشایی از شرایط پرسپولیس از دل بازی با سپاهان در آستانه دربی

همه آنچه ندیدیم!

پرسپولیس و سپاهان، 2‌اسم بزرگ فوتبال ایران در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفتند؛ مسابقه‌ای که انجام آن در فاصله کمتر از یک هفته تا از سرگیری لیگ برتر و به‌خصوص انجام شهرآورد پایتخت اهمیت مضاعف پیدا کرد. این بازی در 3وقت انجام شد؛ یک وقت 40دقیقه و 2وقت 35‌دقیقه‌ای. ابتدا سپاهان با دبل شهریار مغانلو از میزبان جلو افتاد، اما در ادامه پرسپولیس با گل‌های حامد پاکدل و سیامک نعمتی (از روی نقطه پنالتی) کار را به تساوی کشاند. اگر قرار باشد به مناسبت دربی، از زاویه دید پرسپولیس به این بازی نگاه کنیم، اتفاقات مسابقه حاوی پیام‌های معناداری است. برای شروع بد نیست نگاهی به ترکیب ابتدایی سرخپوشان بیندازیم: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، وحید امیری، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، سعید صادقی، مهدی ترابی، شیخ دیاباته و یورگن لوکادیا.

   آشتی با ملی‌پوشان
به هر حال همه می‌دانند که قبل از اعزام تیم ملی به جام‌جهانی چه اتفاقاتی رخ داد. یحیی گل‌محمدی به‌عنوان سرمربی پرسپولیس مواضعی داشت که باعث رودررویی او با برخی از شاگردان ملی‌پوش خودش در پرسپولیس هم شد. بسیاری منتظر بودند زمان بگذرد و مواجهه دوباره سرمربی با این بازیکنان را ببینند. این اتفاق سرانجام در دیدار دوستانه با سپاهان رخ داد و یحیی از هر 4ملی‌پوش خودش استفاده کرد. بیرانوند درون دروازه، پورعلی‌گنجی در قلب خط دفاعی، امیری در سمت چپ خط دفاعی و ترابی هم به‌عنوان وینگر، بازی با سپاهان را در ترکیب اصلی آغاز کردند. بنابراین به‌نظر می‌رسد سوءتفاهم‌ها برطرف شده و اوضاع در این زمینه عادی است.

   خودنمایی شهریار
شهریار مغانلو یکی از انتقال‌های جنجالی بین 2 باشگاه پرسپولیس و سپاهان بود. او در این فصل عملکرد چندان موفقی نداشته است. شهریار فقط 2گل زده و البته در برخی از مقاطع فصل نیمکت‌نشین شده است. به علاوه رودررویی او با تیم سابقش، ولو در یک بازی دوستانه واجد حساسیت‌های خاص خودش بود. در هر صورت اما مغانلو در این دیدار عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت و توانست 2 بار دروازه سرخپوشان را باز کند.

   ادامه افول بیرانوند
مسابقه دوستانه پرسپولیس و سپاهان بدون حضور تماشاگران بوده و تصویری هم از آن منتشر نشده است. بنابراین نمی‌دانیم بیرانوند آن 2گل را با چه کیفیتی از شهریار مغانلو خورده است. به‌طور کلی اما شرایط بیرو در این هفته‌ها خوب نبوده. او در بازی اول جام‌جهانی در برابر انگلستان به‌شدت مصدوم شد و در بازی سوم مقابل آمریکا، در بازگشت به زمین مسابقه یک گل حیاتی خورد. حالا هم علیرضا در این مسابقه دوستانه موفق به کلین‌شیت نشده تا در آستانه دربی، شاید یک زنگ خطر برای قرمزها به صدا در آمده باشد.

   با 2مهاجم در دربی؟
اینطور به‌نظر می‌رسد که تا این لحظه، ترکیب استفاده شده در مسابقه دوستانه با سپاهان، همان ارنج اصلی گل‌محمدی برای رودررویی با استقلال است. شکل کار طوری است که بعید به‌نظر می‌رسد او استراتژی دیگری داشته باشد، مگر اینکه تساوی دشوار و لحظه آخری در برابر سپاهان، باعث ایجاد تغییراتی در تفکر کادرفنی پرسپولیس شده باشد. اگر مبنا را بر همین اساس قرار بدهیم، به‌نظر می‌رسد پرسپولیس با حضور هر 2مهاجم خارجی نامدارش یعنی شیخ دیاباته و لوکادیا دربی را آغاز کند. لوکادیا که کیفیت مشخصی دارد و فیکس بودنش قطعی است، اما شیخ دیر به تیم اضافه شده بود و به همین دلیل شاید برخی گمان می‌کردند در دربی رزرو باشد. یحیی اما در برابر سپاهان، حضور همزمان هر دوی آنها را تست کرد.

   بازگشت عبدی، درخشش پاکدل
پیش از تعطیلی لیگ به‌دلیل فرا رسیدن جام‌جهانی، مهدی عبدی به‌طور کامل از برنامه‌های فنی گل‌محمدی خارج شده بود. او این اواخر حتی به‌عنوان بازیکن ذخیره هم فرصت حضور در میدان را پیدا نمی‌کرد و کار به جایی کشیده بود که گفته می‌شد شاید بین دو نیم‌فصل پرسپولیس را ترک کند. در بازی با سپاهان اما فرصتی فراهم شد تا عبدی دوباره به میدان برگردد و خودش را نشان بدهد. این بازیکن پاس گل اول تیمش را به حامد پاکدل داد و در صحنه جنجالی بازی هم یک پنالتی از مدافعان سپاهان گرفت تا سیامک نعمتی آن را به گل تبدیل کند. خود پاکدل هم که در حضور مهاجمان خارجی موقعیت متزلزلی پیدا کرده، با گلزنی در این بازی یک‌بار دیگر در میدان دید کادرفنی قرار گرفت. هر دو بازیکن می‌دانند که اگر در دربی فرصتی به‌دست بیاورند و از آن به خوبی استفاده کنند، شرایط‌شان در تیم به کلی متحول خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید