• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 24 آذر 1401
کد مطلب : 180099
+
-

با شروع روزهای سرد سال، سواحل جنوبی کشور مقصد خوب و جذابی برای گردشگری است

پیش به‌سوی بهار جنوبی!

پیش به‌سوی بهار جنوبی!

مجتبی یارزمان

با بارش گسترده و فراگیر نخستین برف زمستانی در پاییز، بسیاری در‌حال برنامه‌ریزی و تدارک برای لذت بردن از هیجان‌های بازی‌های زمستانی هستند. بعضی‌ها از همین الان به‌دنبال تهیه تجهیزات اسکی و انتخاب مکان مناسب برای رفتن و استفاده از این لذت جذاب و محدود هستند و بازار این بازی‌ها در دل این سرما بسیار داغ است. اما در این میان عده‌ای بار و بنه سفر را بسته‌اند تا بهار را در زمستان جشن بگیرند. این روزهای سرد سال در سواحل جنوبی کشور حکم بهار را دارد و بازار سفر به این مکان‌ها هم داغ است. تصور کنید که عده‌ای با کلی لباس و تجهیزات و وسایل گرمایشی راهی شمال کشور می‌شوند و عده‌ای دیگر با یک چمدان سبک و لباس‌های بهاری راهی جنوب می‌شوند. این تنوع اقلیمی در کشور ما کم‌نظیر است و در واقع برای ما نعمت است. هرچه هوای شمال کشور سردتر شود، هوای جنوب مطبوع‌تر می‌شود و این به معنی نهایت لذت و بهره از امکانات ساحل‌ها در جنوب کشور است. برای بهره‌مندی از امکانات ساحلی و لذت بردن از هوای بهاری در جنوب، سراغ یکی از سواحل زیبا و خاص در بوشهر رفته‌ایم که در عین سادگی، بسیار جذاب و دیدنی است.


ساحلی از صدف
سواحل دریا یکی از جذاب‌ترین تفریحات برای کسب آرامش و دوری از هیاهو است. درست است که تماشای دریا و ساحل در هر روز و فصل از سال زیبایی مختص به‌خودش را دارد اما وجود هوای بهاری در کنار دریا و نوازش صورت به‌دست نسیم خنک و مرطوبی که از روی دریا می‌گذرد، لذتی است غیرقابل وصف که باید با گوشت، پوست و استخوان درک و تجربه کنید. در جنوب کشور این روزها بهار غوغا می‌کند. هوا مطبوع، نسیم خنک در حال وزیدن و ساحل بسیار جذاب است. یکی از این سواحل جذاب که به‌شدت خودنمایی می‌کند و عصرها به محلی برای جذب آرامش بدل شده، ساحل صدفی در شهر بوشهر است. این ساحل که پارک ساحلی بوشهر هم نام دارد، یک تفاوت اساسی با دیگر سواحل این منطقه دارد که همانا وجود صدف‌های بی‌شمار روی شن‌های حاشیه خط‌ساحلی است. این صدف‌ها به قدری زیادند و به وفور دیده می‌شوند که در بعضی قسمت‌های این ساحل، شن‌ها کاملاً محو شده و باید روی این صدف‌های زیبا و رنگارنگ قدم بزنید.

ساحلی که پارک شد
شهر بوشهر پارک و ساحل کم ندارد و به نوعی بخش جنوبی این شهر در یک خط ساحلی قرار دارد و علاوه بر آن، چند شبه‌جزیره هم در دل این شهر خودنمایی می‌کند. اما یکی از سواحل زیبای شهر بوشهر که بعدها تبدیل به پارک ساحلی شده، همین ساحل صدف است و دلیل نام‌گذاری آن هم چیزی جز وجود صدف‌های پرشمار روی شن‌های آن نیست. بوستان صدفی یکی از مقاصد پرطرفدار در شهر بوشهر است و با امکانات نسبتاً مناسبی که دارد، همیشه میزبان گردشگران فراوانی است که به این شهر سفر می‌کنند. اگر شما هم مسافر بوستان صدفی باشید، قبل از اینکه چشم‌تان به ساحل و صدف‌های بی‌شمارش بیفتد، نماد این پارک از شما استقبال می‌کند. یک صدف بسیار بزرگ که در دل آن الماسی درخشان خودنمایی می‌کند به نماد این پارک تبدیل شده که در ابتدای این خط‌ساحلی قرار گرفته است. در کنار این بوستان چندین آلاچیق و سکو برای نشستن به چشم می‌خورد که عصرها پاتوق خانواده‌هایی است که برای استفاده از یک روز بهاری، همنشینی با خلیج‌فارس را انتخاب کرده‌اند. البته کافه‌ها، فروشگاه‌ها و غذافروشی‌های فراوانی هم در طرف دیگر ساحل وجود دارد که تمام نیاز مسافران و افراد محلی را برای لذت بردن از این مکان برآورده می‌کنند.

بی‌جان اما جاندار!
یک عادت نه چندان خوب که در بین بسیاری از ما باب شده، جمع کردن صدف‌های ساحلی است. برخی از گردشگران اعتقاد دارند که مقداری از صدف‌ها را به‌عنوان یادگار باید به خانه بیاورند و برخی دیگر این صدف‌ها را نه‌تنها برای خود، بلکه به‌عنوان سوغات برای دوست و آشنا جمع‌آوری می‌کنند. جمع‌آوری این صدف‌ها از ساحل باعث آسیب‌های محیط‌زیستی فراوانی به منطقه و جاندارانی که از آنها استفاده می‌کنند وارد می‌کند. در نگاه اول صدف‌ها بی‌جان به‌نظر می‌رسند و این باور غلط در گوش ما خوانده شده که چون جانی ندارند و مروارید آنها برداشته شده، در ساحل رها شده‌اند و دیگر خاصیتی ندارند. صدف‌های ساحلی یکی از اصلی‌ترین حافظان جاندارانی هستند که در ساحل زندگی می‌کنند. خرچنگ‌ها و پلانگتون‌هایی که در بین ساحل و دریا در رفت‌وآمد هستند، از این صدف‌ها به‌عنوان پناهگاه و همچنین خانه استفاده می‌کنند. همچنین مواد مغذی بسیار ریزی در دل اینها نهفته است که غذای اصلی همین جانداران محسوب می‌شود. پس سعی کنیم بعد از استفاده از این سواحل زیبا و منحصر‌به‌فرد، با برنداشتن و برهم‌نزدن چرخه طبیعی جاندارانی که با صدف‌ها مشغول گذران زندگی هستند، سهم اندکی در حفاظت از محیط‌زیست ایفا کنیم.


گشت‌وگذار ساحلی
شهر بوشهر در یک نوار ساحلی قرار دارد و علاوه بر بوستان صدفی، چندین پارک و ساحل جذاب دیگر هم دارد که می‌تواند مقصد مسافران و گردشگرانی باشد که این شهر را برای گشت‌وگذار انتخاب کرده‌اند. سراغ چند ساحل معروف و شناخته شده در این منطقه رفته‌ایم که هر کدام ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند.

   ساحل ریشهر
یکی از ساحل‌های معروف و زیبا در اطراف این شهر همین ساحل ریشهر است که با ماسه‌های طلایی هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. ریشهر قدمتی چندهزار ساله داشته و آثاری که از این مکان کشف شده حکایت از این ماجرا دارد.

   ساحل آب‌شیرین‌کن
این ساحل هم یکی از قدیمی‌های شهر بوشهر است که به واسطه وجود دستگا‌ه‌های تأمین آب شرب به این نام مشهور شده است. در این پارک ساحلی امکانات رفاهی و خدماتی زیادی برقرار است و در این روزهایی که هوا بهاری‌ است، میزبان خانواده‌ها و گردشگران فراوانی است.

   ساحل بغاب
این پارک ساحلی در انتهای خیابان اصلی شهر بوشهر توسط شهرداری بنا شده و امکانات فراوانی برای آن درنظر گرفته شده است. ساحل ماسه‌ای حاشیه این پارک خیلی قابل‌استفاده نیست و شهرداری تمام نوار ساحلی این پارک را سنگفرش کرده است. این ساحل یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران و بومیان منطقه برای پیاده‌روی و نشستن کنار ساحل است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید