• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 18003
+
-

شایعه، دوباره کازرون را ناآرام کرد

مردم قائمیه دیروز بار دیگر در دفاع از تفکیک کازرون به خیابان‌ها آمدند

محسن تولایی|خبر‌نگار:

روز یکشنبه شایعه متوقف شدن طرح تفکیک کازرون تعدادی از مردم شهرستان قائمیه را برای دومین بار در یک هفته اخیر به خیابان‌ها کشاند. شماری از اهالی در میدان اصلی این شهر تجمع کردند. برخی گزارش‌ها حکایت از بسته شدن راه ارتباطی 3استان همزمان با تجمع مردم داشتند. تصاویر ارسالی این موضوع را تأیید می‌کردند و معترضان با پارک کردن خودروها در عرض خیابان و همچنین تکه‌سنگ‌های بزرگ مسیر عبوری سواری‌ها و ماشین‌های سنگین را بسته بودند. قائمیه در شمال شهر کازرون و در مسیر جاده‌های اصلی یاسوج، بوشهر، شیراز و جاده منتهی به استان خوزستان قرار دارد. یک شب قبل‌تر با انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر مسدود شدن تمام طرح‌های تفکیکی در چارچوب قانون تقسیمات کشوری فراخوان عمومی صورت گرفت و معترضان از سحرگاه روز بعد گذرگاه‌ها را بستند. یک منبع مطلع در دولت درخصوص صحت و سقم متوقف شدن تمام طرح‌های تفکیک از سوی هیأت دولت به همشهری گفت: «بحث تقسیمات کشوری در دستور کار دولت و در نوبت بررسی نیست. طرح تفکیک درباره شهرستان کازرون نیز نه متوقف شده و نه اتفاق دیگری افتاده. در دولت هیچ تصمیم متفاوتی گرفته نشده است.» هادی پژوهش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس روز یکشنبه با حضور در شهرستان قائمیه به مردم اعلام کرد‌: طرح تفکیک مسدود نشده و مجاری خود را طی می‌کند. براساس طرح وزارت کشور قرار است 2بخش کوهمره نودان و چنار شاهیجان از کازرون منفک شوند و شهرستان جدید کوه‌چنار تشکیل شود.

مطالبات مردم

نگاهی به سایت‌های اینترنتی شهرستان کازرون نشان می‌دهد مردم قائمیه با استدلال‌هایی همچون «از نبود امکانات و مراکز اداری در محدوده شهرمان رنج می‌بریم»، «با قرار دادن شهر قائمیه به‌عنوان مرکز شهرستان موجبات پیشرفت‌های عمرانی فراهم می‌شود»، «اشتغال با ایجاد ادارات شهر رونق می‌گیرد» و «از تصادفات جاده‌ای در رفت‌وآمد به مرکز شهرستان فعلی کاسته می‌شود» خواستار جدایی از کازرون هستند. این شهر روی نقشه در 3راهی کازرون، شیراز و بوشهر قرار گرفته است. مردم این شهر روز گذشته با شعارهایی همچون «ارتقاء؛ حق مسلم ماست» و «فحاشی کار ما نیست، درخواست ما قانونی است» خواهان ارتقای این بخش به شهرستان بودند. پیش از این برخی اهالی روز جمعه با حضور در مصلای نمازجمعه قائمیه خواستار تحقق طرح تقسیمات کشوری در مورد کازرون شده بودند.

طرح جدا شدن بخش‌هایی از شهرستان کازرون و تشکیل یک شهرستان جدید با نام کوه‌چنار که شهرستان قائمیه نیز در آن قرار دارد موافقان و مخالفان خود را دارد. مردم شهرستان کازرون 26اردیبهشت‌ماه در اعتراض به این طرح اقدام به تجمع در شهرستان کردند و بازداشت و دستگیری‌ها در این شهرستان منجر به کشته شدن 3نفر شد. مردم شهرستان قائمیه اما با وعده‌های قبلی که از مسئولان دریافت کرده بودند نسبت به شایعه متوقف ماندن این طرح اعتراض کردند و تجمعات آنها نیز به مجموعه اتفاقات این بخش از استان فارس اضافه شد. حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون درباره سابقه طرح تفکیک شهرستان کازرون به همشهری گفته بود: «از 20سال پیش بحث‌هایی درباره جدا شدن بخش‌هایی از کازرون وجود داشت ولی به‌طور جدی و رسمی از مردادماه سال96کلید خورد؛ نماینده شهرستان مصر به انجام این کار بودند و از طرف استانداری و وزارت کشور نیز حمایت شدند. تا اینکه استانداری فارس در مردادماه96این طرح را به وزارت کشور پیشنهاد می‌دهد تا 2بخش از بخش‌های کازرون تبدیل به یک شهرستان شود.» سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز با اشاره به اینکه «موضوع تقسیم کازرون از زمان سومین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح است» به ایسنا گفته بود: «پیش از اعتراضات اخیر با مردم این شهر و روستاها و همچنین شهرستان پیشنهادی دیدار داشته و نظرات آنها را شنیدم. وزارت کشور دیدگاه‌ها و اعتراضات مردم را در اجرای این طرح درنظر گرفت و وزیر کشور نیز دستور اصلاح طرح پیشنهادی را داد تا رضایت مردم حاصل شود اما مردم به‌وسیله عوامل غیرمسئول تحریک شدند.»

وضعیت طرح

طی یک هفته گذشته امام جمعه و نماینده کازرون در بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی خواهان آرامش مردم و پیگیری مطالبات آنها از مجاری قانونی شده بودند. حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در بیانیه‌ای کوتاه که روز جمعه قرائت شد، اعلام کرد: هرگونه تجمع به صلاح نیست و موجب سوءاستفاده می‌شود. در این بیانیه گفته شده است: مردم باید مسیر مطالبات را از طریق قانونی از مسئولان بخواهند و من در حال پیگیری موضوع هستم. استاندار فارس نیز در سفر 13اردیبهشت خود به شهرستان کازرون به مردم این شهرستان اطمینان داده بود که طرح تفکیک این شهرستان و تشکیل شهرستان جدید با عنوان کوه چنار با هدف تأمین نظر مردم این شهر از دولت برگشت داده شده است تا اصلاح شود. او توضیح داده بود: «برخلاف برخی تصورات، مناطقی همچون امامزاده سیدحسین(ع) و آثار تاریخی بیشابور از ابتدا در طرح تقسیمات کشوری جدید در محدوده شهرستان کازرون بود و برنامه‌ای برای جدایی این مناطق از این شهرستان نبوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید