• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180017
+
-

اعضای بدن دختر 14ماهه به 3 بیمار نیازمند زندگی دوباره‌ای بخشید

تارا کوچولو فرشته نجات بیماران شد

داخلی
تارا کوچولو فرشته نجات بیماران شد

 «وقتی برای درمان دخترم در بیمارستان بودیم و فهمیدیم که بچه‌های زیادی در انتظار دریافت عضو هستند تصمیم گرفتیم که درصورت مرگ مغزی شدن دخترم اعضای بدنش را اهدا کنیم.» این حرف‌های پدرِ دختری است که در 14ماهگی دچار مرگ مغزی شد و با تصمیم بزرگ پدر و مادرش اعضای بدن او نجات‌بخش چند بیمار شد.
به گزارش همشهری، روزهای سخت زندگی این دختر 14ماهه که تارا پارسا نام داشت از 10ماه قبل آغاز شد. او که فرزند سوم خانواده بود زمانی که 4ماه داشت برای تزریق واکسن 4ماهگی توسط پدر و مادرش به یکی از مراکز بهداشتی شهرستان ملایر واقع در استان همدان منتقل شد. در مراحل قبلی تزریق واکسن تارا هیچ مشکلی نداشت اما این بار بعد از تزریق واکسن به‌طور ناگهانی دچار تشنج شد. پزشکی که در آنجا بود تلاش کرد تارا کوچولو را آرام کند اما فایده‌ای نداشت. واکسن بر بدن او واکنش منفی و شدیدی نشان داده و موجب تشنج و بی‌قراری شدیدی شده بود. والدینش او را به مرکز درمانی دیگری منتقل کردند و از آن روز او به‌دلیل تشنج‌های گاه و بی‌گاهی که سراغش می‌آمد تحت درمان قرار گرفت. پدر و مادر تارا با اینکه دختر و پسری 7و 14ساله نیز داشتند اما تارا برای‌شان خیلی عزیز بود. او شیرینی خاصی برای‌شان داشت و امیدوار بودند به‌زودی درمان شود اما هرچه پیش می‌رفت مشکلات دختربچه بیشتر می‌شد تا اینکه چند روز قبل او بار دیگر دچار تشنج شد. این بار اما با همیشه فرق می‌کرد و شدت تشنج به حدی بود که تارا کوچولو را به بیمارستانی در همدان منتقل کردند. در آنجا پزشکان تلاش زیادی برای درمان دختربچه انجام دادند اما سطح هوشیاری‌اش کم و کمتر می‌شد تا اینکه سرانجام به کما رفت و بعد از چند روز دچار مرگ مغزی شد.
همان روز بود که مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان با پدر و مادر تارا وارد مذاکره شدند تا آنها را برای اهدای اعضای بدن فرزندشان به بیماران نیازمند راضی کنند. آنها نه‌تنها هیچ مخالفتی با این پیشنهاد نکردند بلکه خودشان برای انجام مقدمات کار پیشقدم شدند. در این شرایط بود که با جداسازی اعضای بدن تارا کوچولو کبد و کلیه‌های او به 3بیمار نیازمند پیوند زده شد. حالا چند روز از مرگ مغزی فرشته کوچک گزارش ما می‌گذرد و در این مدت پدر و مادرش با وجود اینکه داغ سنگینی بر دل‌شان مانده اما از تصمیمی که گرفته‌اند راضی هستند. محمد پارسا، پدر تارا در این‌باره به همشهری می‌گوید: دخترم بعد از آخرین تشنج حدود 15روز در بیمارستان بستری بود و در نهایت تلاش پزشکان به جایی نرسید. در روزهایی که به بیمارستان می‌رفتم خانواده‌های زیادی را دیدم که برای درمان فرزندان خردسال‌شان به آنجا آمده بودند. خیلی از آنها به‌دلیل نارسایی اعضای مختلف بدن دچار مشکل شده بودند. از طرفی پزشکان به ما گفته بودند که ممکن است تارا دچار مرگ مغزی شود. همان موقع بود که تصمیم گرفتم اگر دختر دیگر به زندگی برنگشت اعضای بدنش را به بیماران نیازمند که مدت‌هاست در صف دریافت اعضای پیوندی هستند اهدا کنم. وقتی مرگ مغزی دخترم قطعی شد با همسرم در این‌باره صحبت کردم. او را هم راضی کردم تا اعضای بدن تارا را اهدا کنیم و حالا هم با وجود اینکه عزادار دخترم هستیم اما حس خوبی دارم و از تصمیمی که گرفته‌ام راضی هستم. پدر تارا در ادامه می‌گوید:‌ آنطور که به ما گفته شد کبد و کلیه‌های دخترم جداسازی و به 3بیمار پیوند زده شد. هنوز نمی‌دانم که چه کسانی اعضای بدن تارا را دریافت کرده‌اند اما مشتاقم آنها را بشناسم. مسئولان بیمارستان به ما گفته‌اند بعد از گذشت مدتی آنها را به ما معرفی خواهند کرد و من و همسرم برای آن روز لحظه شماری می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید