• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180002
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k58JJ
+
-

یک کشور علیه دشمن

گزارش تصویری وقتی زنان رخت نبرد می‌پوشند

یک کشور علیه دشمن

حضور زنان در ارتش سابقه‌ای بیش از 400سال در تعداد زیادی از فرهنگ‌ها و ملل دارد؛ گرچه اغلب رزمندگان در هر فرهنگی مرد بوده‌اند، ولی زنان هم نقش‌های بسیاری را در ارتش ایفا کرده‌اند؛ از زنان جنگجوی باستانی تا زنانی که هم‌اکنون در درگیری‌ها خدمت می‌کنند. با این حال، حضور زنان در ارتش اغلب بحث‌برانگیز بوده و تعداد نسبتا کمی از زنان در تاریخ در کنار مردان جنگیده‌اند. در جنگ داخلی آمریکا، زنانی بوده‌اند که برای جنگیدن لباس مردانه می‌پوشیدند تا امکان شرکت در نبرد را پیدا کنند، ولی جنگیدن در جبهه نبرد با تغییر ظاهر تنها راهی نبود که زنان در جنگ شرکت کنند. بعضی از زنان در جبهه جنگ به‌عنوان پرستار و دستیار، شجاعت خود را نشان دادند.
به‌رغم نقش‌های مختلف، هرچند محدود، در ارتش‌های جوامع گذشته، نقش زنان در ارتش، به‌ویژه در جنگ، همیشه بحث‌برانگیز بوده است. تنها در سال‌های اخیر است که زنان نقش برجسته‌تری در نیروهای مسلح معاصر پیدا کرده‌اند. حالا با افزایش کشورهایی که شروع به گسترش نقش زنان در ارتش خود می‌کنند، این بحث وارد قلمروی تازه‌ای شده است. آیا زنان باید در خط مقدم حضور داشته باشند؟
از آغاز دهه 1970، اکثر ارتش‌های غربی شروع به پذیرش زنان برای انجام وظیفه کردند؛ با این حال فقط بعضی از آنها به زنان اجازه می‌دهند نقش‌های رزمی فعال داشته باشند. این کشورها عبارتند از: نیوزیلند، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، آلمان، نروژ، صربستان، سوئد، سوئیس و تایوان. در ایالات‌متحده (سال‌های 2011و 2012) وزارت دفاع شروع به کاهش ممنوعیت خود برای خدمت زنان در مواضع مستقیم رزمی، ازجمله نبرد زمینی، در مقابل سایر موقعیت‌های برجسته، اما غیرجنگی کرد. در سال 2013، نیروهای مسلح ایالات‌متحده قانون سال 1994را لغو کرد که زنان را از خدمت در بعضی موقعیت‌های رزمی منع می‌کرد و به‌طور بالقوه راه را برای حضور زنان در یگان‌های خط مقدم و تیم‌های کماندوی نخبه باز کرد. روند حضور زنان در نبرد در سال‌های اخیر جدی‌تر شد و حالا خیلی از کشورهای خاورمیانه هم زنان را برای حضور در نبرد آموزش می‌دهند. این البته غیر از حضور خودجوش زنان در نبردهای داخلی مثل جنگ سوریه است. داشتن سربازان زن که در یک واحد رزمی خدمت می‌کنند، این مزیت را دارد که امکان جست‌و‌جوی غیرنظامیان زن را فراهم می‌کند؛ کودکان و زنان بیشتر با سربازان زن صحبت می‌کنند تا سربازان مرد. علاوه براین، این موضوع نشان‌دهنده عزم یک کشور در نبرد با دشمنان است؛ تصویری از تمام مردم یک کشور که می‌خواهند مقابل دشمن ایستادگی کنند.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید