• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179846
+
-

طلسم‌شکنی در روز شکست

تیم کشتی ایران در فینال جام‌جهانی کشتی آزاد 6 بر 4 مغلوب آمریکا شد اما طلسم شکست‌ناپذیری جردن باروز مقابل ایرانی‌ها شکسته شد

طلسم‌شکنی در روز شکست

 مسابقات جام‌جهانی کشتی آزاد در آمریکا در حالی با نایب‌قهرمانی تیم ایران به پایان رسید که با 2اتفاق غیرمنتظره همراه بود. ارنج متفاوت سرمربی تیم‌ملی ایران در یک مورد با طلسم‌شکنی همراه بود ولی درخصوص وزن 97کیلوگرم باعث شد تا نوار پیروزی‌های قاسمپور پاره شود و او نخستین شکستش در رده سنی بزرگسالان را در مسابقات برون‌مرزی تجربه کند. این شکست بهای سختی بود که قاسمپور برای حضور در المپیک 2024پاریس داد و حالا با توجه به این تجربه باید تصمیم بگیرد که برای المپیک می‌خواهد به مصاف حسن یزدانی در 86کیلوگرم برود یا یک‌بار دیگر حضور در 97کیلوگرم را تجربه کند.
 
   بی‌دردسر تا فینال
تیم ایران که به سختی راهی آمریکا شده بود، در مرحله گروهی با تیم‌های ژاپن و منتخب جهان همگروه بود. آزادکاران ایران تیم کم‌رمق ژاپن را با نتیجه 9بر یک شکست دادند و سپس با نتیجه 6بر 4از سد تیم منتخب جهان گذشتند. طبق پیش‌بینی‌ها تیم آمریکا هم در گروه دیگر از سد تیم‌های مغولستان و گرجستان گذشت و حریف تیم ایران در فینال شد.
 
   شوک ترکیب
زمانی که ترکیب تیم ایران برای مسابقه فینال اعلام شد دو موضوع نظرات را به ‌خود جلب کرد؛ اول اینکه پژمان درستکار درحالی‌که محمد نخودی دارنده 2مدال نقره جهان را در اختیار داشت ترجیح داده بود از علی سوادکوهی در وزن 79کیلوگرم استفاده کند. سوادکوهی هم همانند محمد نخودی سابقه شکست در برابر باروز را داشت ولی با نتیجه نزدیک و البته در لحظات پایانی کشتی را واگذار کرده بود. در وزن 97کیلوگرم نیز نام کامران قاسمپور دارنده 2مدال طلای جهان در وزن 92کیلوگرم دیده می‌شد. نماینده آمریکایی‌ها در 97کیلوگرم کایل اسنایدر بود که در غیاب عبدالرشید سعداله‌یف روس در این وزن یکه‌تازی می‌کند. جالب اینکه قاسمپور برای حضور در وزن 92کیلوگرم نیز با کمبود وزن روبه‌رو است و حالا باید در مقابل کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک که وزنی 3رقمی دارد کشتی می‌گرفت. از همان ابتدا مشخص بود که این اختلاف وزن می‌تواند برای کامران دردسرساز شود.

    شروع بد ایران
رضا مومنی و ابراهیم الهی نمایندگان ایران در اوزان 57و 61کیلوگرم بودند که در فینال هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و شکست خوردند. مومنی با نتیجه 6بر 2به زین ریچاردز باخت و ابراهیم الهی که به تازگی مدال طلای نوجوانان جهان را کسب کرده با نتیجه 10بر صفر در مقابل ست گراس شکست خورد تا در هر 3مسابقه‌ای که در این رقابت‌ها روی تشک رفته بازنده باشد. نخستین پیروزی ایران در وزن 65کیلوگرم توسط رحمان عموزاد به‌دست آمد. رقابت عموزاد تکرار فینال مسابقات جهانی صربستان بود که بار دیگر در آمریکا تکرار می‌شد. عموزاد این بار هم موفق شد جان دیاکومیهالیس را شکست دهد و این بار با نتیجه 5بر 4پیروز شد. مسابقه‌ای که حرف‌وحدیث زیادی از نظر داوری داشت کشتی وزن 70کیلوگرم بود، جایی که امیرمحمد یزدانی در مقابل آلک پانتلائو قرار گرفت. یزدانی که تا ثانیه‌های پایانی عقب بود با یک خاک و بارانداز کشتی را پیروز شد اما چلنج آمریکایی‌‌ها امتیاز بارانداز را از یزدانی گرفت و او کشتی را به حریف خودش واگذار کرد! اعتراض مربیان ایران نیز راه به جایی نبرد و یزدانی بازنده مسابقه اعلام شد. در وزن 74کیلوگرم محمدصادق فیروزپور توانست در یک کشتی کم‌افت‌وخیز و پایاپای با نتیجه 2بر یک جیسون نولف را شکست دهد. نفر اول این وزن در ایران یونس امامی است و نفر اول آمریکا کایل داک که هر دو در این مسابقات غایب بودند.
 
   توقف در ایستگاه پانزدهم
اوج هیجان در وزن 79کیلوگرم بود. جایی که جردن باروز در مقابل علی سوادکوهی قرار گرفت. باروز تا به حال موفق شده 14بار ملی‌پوشان ایران را شکست دهد که سهم برخی از کشتی‌گیران ایرانی 3شکست بوده است. صادق گودرزی، عزت‌الله اکبری، مرتضی رضایی‌قلعه، مرحوم‌ علی موسوی، پیمان یاراحمدی، مصطفی حسین‌خانی، محمد نخودی و علی سوادکوهی کشتی‌گیرانی هستند که سابقه شکست در برابر جردن باروز آمریکایی را دارند. باروز 34ساله کشتی را در برابر سوادکوهی هجومی شروع کرد و 4امتیاز پیش افتاد ولی هر چه کشتی به پایان نزدیک شد از نظر بدنی تحلیل رفت و سوادکوهی توانست امتیازات از دست رفته را جبران کند. در نهایت کشتی با نتیجه 6بر 6به نفع علی سوادکوهی به پایان رسید و باروز در کسب پانزدهمین پیروزی مقابل کشتی‌گیران ایرانی ناکام ماند.
 
   2 شکست دور از انتظار
علیرضا کریمی دارنده 3مدال جهانی، ملی‌پوش ایران در وزن 86کیلوگرم بود که با نمایشی دور از انتظار با نتیجه 5بر 3مقابل زاهید والنسیا شکست خورد و با این شکست تیم ایران با نتیجه 4بر 3از تیم آمریکا عقب افتاد. در وزن 92کیلوگرم امیرحسین فیروزپور ملی‌پوش ایران بود که او هم در حدواندازه‌های خودش ظاهر نشد و در پایان 6دقیقه مسابقه با نتیجه 8بر 4در برابر ناتان جکسون شکست خورد. با این شکست تیم ایران با نتیجه 5بر 3 از آمریکا عقب افتاد تا در یک‌قدمی شکست قطعی قرار بگیرد.
 
   حاشیه‌های یک دوپینگی
هر چند بچه‌های ایران در برخی اوزان در حدواندازه‌های خود ظاهر نشدند ولی حواشی متعددی پیرامون مسابقات پیش آمد که روی عملکرد کشتی‌گیران بی‌تأثیر نبود. حضور برخی از تماشاگران در سالن مسابقات که از همان مسابقه اول تیم ایران شروع به توهین به سرمربی و کشتی‌گیران تیم ملی کردند یکی از همین حواشی بود. حضور همین افراد در هتل تیم ملی از دیگر مزاحمت‌های آنها بود که در نهایت با مداخله پلیس آمریکا حل شد. سردسته این اقدامات یک ورزشکار پناهنده جودوکار بود که سال‌ها به‌دلیل دوپینگ از حضور در مسابقات محروم بوده است. او خودش را به‌عنوان ورزشکار ملی‎‌پوش معرفی می‌کند اما بدون اشاره به سابقه دوپینگش که باعث شد سال‌ها از حضور در مسابقات محروم باشد!

اولین شکست

کشتی وزن 97کیلوگرم علاوه بر اینکه می‌توانست ایران را در کورس رقابت با آمریکا نگه دارد یک محک جدی هم برای کامران قاسمپور بود که می‌تواند در 97کیلوگرم راهی المپیک شود یا خیر. قاسمپور که وزن کمتری نسبت به حریفش داشت و این مسئله در نگاه اول نیز کاملا مشهود بود در این رقابت هر چه رفت به در بسته خورد. کامران که یکی از بهترین زیرگیرهای دنیا محسوب می‌شود و تمام رقبایش را با همین سلاح مغلوب می‌کند در دیدار با اسنایدر نتوانست از دست‌های قدرتمند او رد شود و بدون کسب امتیاز درحالی‌که 5امتیاز از دست داده بود شکست خورد. قاسمپور دارنده 2طلای امیدهای جهان و 2طلای بزرگسالان از سال2018به عضویت تیم ملی بزرگسالان در آمده است و تا به حال در هیچ مسابقه برون‌مرزی شکست نخورده بود. با این نتیجه تیم آمریکا ششمین پیروزی را کسب کرد و قهرمانی‌اش مسجل شد تا دیدار پایانی جنبه تشریفاتی پیدا کند. در دیدار پایانی امیررضا معصومی در وزن 125کیلوگرم با نتیجه 6بر یک هایدن زیلمر را شکست داد و در نهایت رقابت تیم به تیم ایران و آمریکا با نتیجه 6بر 4به نفع میزبان به پایان رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید