• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179839
+
-

بالکن‌های زمستانی

نکته
بالکن‌های زمستانی

با افزایش جمعیت و گسترش زندگی شهرنشینی، افراد بسیاری آپارتمان‌ها را به‌عنوان محل سکونت خود برگزیده‌اند. ایجاد یکسری تغییرات مثل نگهداری گل در بالکن در زمستان یا سایر ماه‌های گرم سال می‌تواند فضای دلگیر آپارتمان‌ها را به یک محیط پویا و دل‌انگیز تبدیل کند. اما نگهداری گل در زمستان نسبت به فصل تابستان بسیار متفاوت است زیرا زمستان روزها کوتاه‌تر، شب‌ها طولانی‌تر و سردتر می‌شوند که این تغییرات آب و هوایی بر نحوه رشد گل‌ها و گیاهان تأثیر مستقیم دارد.

نگهداری گل در زمستان
نگهداری گل در بالکن در زمستان نیازمند رعایت یکسری اصول است تا گل‌ها بتوانند به خوبی رشد کرده و فضای خانه شما را زیباتر کنند. این موارد عبارت است از:
  عایق‌کاری گلدان: اگر قصد نگهداری گل در بالکن در زمستان را دارید، گیاهان مقاوم مانند دلفینیوم، گل صد تومانی، فلوکس، شمشاد، هدر و رز کریسمس معمولا در زمستان که هوا بسیار سرد و خشک است، به خوبی زنده می‌مانند، از این‌رو برای نگهداری در زمستان انتخاب خوبی خواهند بود. با این حال، زمانی که آنها در گلدان کاشته می‌شوند، کار ممکن است کمی مشکل شود. دلیل این امر این است که وقتی این گیاهان در گلدان‌ها و باکس‌های مخصوص قرار می‌گیرند، فقط با یک لایه نسبتا نازک خاک احاطه می‌شوند. هنگامی که درجه حرارت تا حد زیادی کاهش می‌یابد، این خطر وجود دارد که این گیاهان در اثر یخ‌زدگی درصورت عایق‌کاری نامناسب بمیرند. شما با پیچاندن گلدان‌های خود در مواد مناسب می‌توانید از این امر جلوگیری کنید. به‌عنوان مثال، یک گزینه خوب برای این کار، پوشش حباب‌دار است. وجود حفره‌های هوا در پوشش حباب‌دار از گلدان گیاه محافظت می‌کنند. هرچه لایه‌های بیشتری دور گلدان بپیچید، بهتر است. اما مراقب باشید که این پوشش فقط برای گلدان‌ها بوده و مسیری برای تنفس گیاه ندارد. اگر آن را به اشتباه دور گیاهان بپیچید، ممکن است به آنها آسیب برسد. در این مورد، یک گزینه مطمئن‌تر عایق‌کاری گیاهان با استفاده از مواد طبیعی است مانند نی، پشم و الیاف زغال‌سنگ. از این مواد می‌توان برای نگهداری گل در زمستان استفاده کرد. مورد دیگری که برای نگهداری گیاهان اهمیت دارد، سوراخ‌های زهکشی گلدان‌ها است که همیشه باید عاری از انسداد باشند. اگر سوراخ‌های زهکشی مسدود شوند، بعد از مدتی باعث یخ‌زدگی گیاه خواهند شد و تحت شرایط خاصی این امر می‌تواند منجر به غرق‌شدن خاک نیز شود. اگر گلدان‌ها مستقیما روی کف بالکن قرار گیرند، این امر می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که بین گلدان‌ها و کفپوش‌های بالکن فاصله وجود دارد. به‌عنوان مثال، می‌توانید بلوک‌های چوبی یا سرامیکی را زیر پایه گلدان‌ها قرار دهید. استفاده از گلدان‌های سفالی (یا گلدان‌هایی از جنس خاک‌رس) بیهوده است، زیرا آنها نمی‌توانند گل‌ها و گیاهان را در دماهای بالا محافظت کنند. این نوع گلدان‌ها بیشتر برای فصل‌های گرم سال مناسب هستند. مورد دیگری که در نگهداری گل در بالکن در زمستان اهمیت دارد، آبیاری به‌موقع آنها است. در این فصل باید هر 2یا 3هفته یک‌بار گیاهان را آبیاری کرد.

  یافتن مکان مناسب برای محل قرارگیری گلدان‌ها: دما یک عامل مهم و تعیین‌کننده برای نگهداری گل در بالکن در زمستان است. دما معمولا باید بین 5تا 10درجه سانتی‌گراد باشد. آن دسته از گیاهانی که ترجیح می‌دهند در طول زمستان بخوابند نیز بسته به نیازهای اولیه خود به نور کافی و هوای تازه نیاز دارند. پس اگر دمای شهر شما در زمستان از ۵درجه کمتر می‌شود، بهتر است برای مدتی جای گلدان‌های خود را تغییر دهید. البته این را هم درنظر داشته باشید که اتاق‌های نشیمن نیز به‌دلیل استفاده از سیستم‌های گرمایشی، محل مناسبی برای این گلدان‌ها نخواهند بود. پس گلدان‌ها را برای مدتی در اتاق‌هایی نگه دارید که از شوفاژ در آن استفاده نشده و نسبت به سایر بخش‌های خانه خنک‌تر است.
  توجه به مسیر باد در بالکن‌ها: توجه به میزان و جهت باد برای نگهداری گل در بالکن در فصل زمستان بسیار اهمیت دارد. پس اگر گلدان‌ها در مسیر باد شدید هستند، فورا فکری برای این موضوع بکنید. همچنین اگر در طبقات بالا سکونت دارید و جلوی واحد شما حفاظ خوبی قرار ندارد، احتمال شدت باد بیشتری خواهید داشت. توجه داشته باشید که بادهای گرم خشک می‌توانند به سرعت گیاهان شما را خشک کنند؛ پس بهتر است از یک توری سیمی استفاده کنید تا بتواند به‌عنوان مانعی در برابر بادها عمل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید