• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179758
+
-

درمان سرطان لاعلاج با روشی جدید

دانش
درمان سرطان لاعلاج با روشی جدید

سرطان لاعلاج یک دختر نوجوان در نخستین استفاده از یک نوع داروی جدید، از بدن او پاک شد. به گزارش بی‌بی‌سی، پیش از به کارگیری این نوع درمان جدید و انقلابی، تمام درمان‌های دیگر برای بیماری لوسمی، آلیسا شکست خورده بود. بنابراین پزشکان در بیمارستان گریت اورموند استریت از روش ویرایش پایه برای انجام یک شاهکار مهندسی بیولوژیکی برای ساختن یک داروی زنده جدید استفاده کردند. 6 ماه بعد از استفاده از این داروی زنده، سرطان آلیسا غیرقابل تشخیص بود اما او همچنان برای احتمال عود مجدد بیماری تحت نظر است.
آلیسا، 13ساله و اهل لستر، در ماه مه سال گذشته به لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلول T مبتلا شد. در این بیماری لاعلاج سلول‌های T که قرار است نگهبان بدن باشند به یک تهدید تبدیل شده و رشد آنها از کنترل خارج می‌شود. این سرطان در دسته سرطان‌های تهاجمی قرار می‌گیرد. شیمی درمانی و سپس پیوند مغز استخوان نتوانست آنها را از بدن او خارج کند. به این ترتیب تنها گزینه باقیمانده این بود که با ویرایش پایه آلیسا را از شر این سلول راحت کنند.
فناوری ویرایش پایه فقط 6 سال است که اختراع شده است. پایه‌ها زبان زندگی هستند. چهار نوع این پایه‌ها آدنین (A)، سیتوزین (C)، گوانین (G) و تیمین (T) هستند که بلوک‌های سازنده کد ژنتیک ما هستند. ویرایش پایه به دانشمندان اجازه می‌دهد تا روی قسمت دقیق کد ژنتیک زوم کنند و سپس ساختار مولکولی تنها یک پایه را تغییر دهند، آن را به دیگری تبدیل کنند و دستورالعمل‌های ژنتیک را تغییر دهند. تیم بزرگی از پزشکان و دانشمندان از این ابزار برای مهندسی نوع جدیدی از سلول T استفاده کردند که قادر به شکار و کشتن سلول‌های T سرطانی آلیسا بود. آنها با سلول‌های T سالم که از یک اهداکننده دریافت شده بود شروع کردند. نخستین ویرایش پایه مکانیسم هدف‌گیری سلول‌های T را غیرفعال کرد تا به بدن آلیسا حمله نکنند. دومی یک علامت شیمیایی به نام CD7که روی تمام سلول‌های T هست را حذف کرد ویرایش سوم یک روپوش نامرئی بود که از کشته شدن سلول‌ها توسط یک داروی شیمی درمانی جلوگیری می‌کرد. مرحله نهایی اصلاح ژنتیک بود که به سلول‌های T دستور داد به‌دنبال هر چیزی که علامت CD7روی آن بود بروند تا تمام سلول‌‌های T بدن او ازجمله سلول‌‌های سرطانی را از بین ببرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید