• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179727
+
-

آرامستان اختصاصی افغانستانی‌ها کجاست؟

گزارش
آرامستان اختصاصی افغانستانی‌ها کجاست؟

اگر گذرتان به روستاهای فیروزبهرام و گلدسته افتاده باشد، حتماً گورستانی را که متعلق به افغانستانی‌های مقیم کشورمان است، وسط تقاطع خیابان شمس‌آباد و گلدسته دیده‌اید. با اغلب ساکنان روستاهای اطراف که صحبت می‌کنیم از وجود این گورستان ابرازنارضایتی می‌کنند و به زعم خودشان دلایل‌شان محکمه‌پسند است و به قول قدیمی‌ها حرف حساب.

نادر امانی، از اهالی شهرک گلدسته، سفره دلش را پیش ما باز می‌کند: «خانواده و فرزندان ما چه تقصیری دارند که هر وقت بخواهند جایی بروند باید از کنار این گورستان رد شوند. از همان اول، یعنی ۲۰ سال قبل، نباید اجازه می‌دادند که در اینجا گورستان درست کنند. همان موقع هم خیلی از اهالی مخالف این کار بودند اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که به خواسته‌مان اهمیتی ندادند و اینجا به مرور زمان به محل دفن افغانستانی‌ها تبدیل شد.»
زیبا رحمانیان نیز از نمای نازیبای ورودی شهرک گلدسته و مسائل حاشیه‌ای آن حرف می‌زند: «یادم هست که اوایل ایجاد این گورستان، اصول بهداشتی هنگام دفن اموات افغانستانی به شکل کامل رعایت نمی‌شد و این نگرانی همیشه وجود داشت‌ که این محل عاملی برای بروز بیماری‌ شود. البته این نکته را هم باید بگویم که دفن اموات افغانستانی ممنوع شده اما باوجود این، گورستان به نمای محل و فضای روحی آن آسیب زده است.»
بهرام عبدی نیز درباره مشکلات گورستان افغانستانی‌ها در ورودی و تقاطع شهرک گلدسته و فیروزبهرام به نکات دیگری اشاره می‌کند:«از همان ابتدا نباید در ورودی محله‌مان گورستان ساخته می‌شد، چرا که علاوه برآثار منفی‌ روحی برای ساکنان و سیمای محله، خود گورستان و محوطه آن هیچ سر و سامانی ندارد. قبور نامناسب و ناهموار با اشکال مختلف کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. تازه عصرها با تاریک شدن هوا این محل ترسناک هم می‌شود. گاهی در ظلمات شب، کسانی در اینجا رفت‌وآمد می‌کنند که از ترس نمی‌توان نزدیک‌شان شد و پرسید اینجا چه می‌کنند؟ چون هر اتفاقی ممکن است بیفتد؛ از خفت‌گیری و سرقت اموال تا دعوا و درگیری.»
پس از شنیدن مشکلات شهروندان درباره این آرامستان، سراغ «سیدمهدی حسینی» شهردار ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ رفتیم. حسینی می‌گوید: «دفن اموات در این محل ممنوع است و به کسی چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود. شهروندان افغانستانی ساکن در این محدوده باید برای دفن و خاکسپاری اموات خود حتما به آرامستان اسلامشهر مراجعه کنند. این مسئله باعث می‌شود از آشفتگی و بی‌نظمی در شهر و محله جلوگیری شود و اموات در جای مناسب و با رعایت کامل موازین بهداشتی خاکسپاری شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید