• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179558
+
-

یارانه‌بگیران در دوراهی کوپن و پول نقد

در طرح کالابرگ الکترونیک، یارانه‌بگیران می‌توانند با استفاده از اعتبار یارانه خود، کالاهای اساسی را از فروشگاه‌های منتخب دریافت کنند و به یارانه‌بگیران این اختیار داده می‌شود که از 2شیوه یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیک یکی را برگزینند.
به گزارش همشهری، طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرا می‌شود و آن دسته از یارانه‌بگیران هرمزگانی که شیوه دریافت یارانه با کالابرگ الکترونیک را انتخاب می‌کنند از مزایای خرید کالاهای اساسی با این شیوه بهره‌مند خواهند شد.

کوپن الکترونیک اختیاری است
طبق اظهارات مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان، بستر شبکه ملی اعتبار برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم آماده شده و بهره‌مندی خانوارهای یارانه‌بگیر از کالابرگ الکترونیک اختیاری است. حمید فرداد در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، در تشریح اهداف طرح کالابرگ الکترونیک، می‌گوید: دولت به‌منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آنها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند و این امر ضمن حمایت از سبد غذایی خانوار موجب پیاده‌سازی سامانه در گستره کشور و استان مربوط خواهد شد. به‌گفته او، پس از آغاز اجرای آزمایشی طرح، این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر استان هرمزگان فعال خواهد شد و به هیچ اقدامی نیاز نیست. فرداد درباره نحوه کارکرد کالابرگ الکترونیک می‌افزاید: خرید اقلام اساسی به‌صورت نقد و اعتباری است و در فاز آزمایشی، هرمزگانی‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند؛ به این صورت که مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید مابقی مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به‌صورت نقدی پرداخت کنند. براساس اظهارات مدیرعامل شرکت رفاه ایرانیان، استفاده از اعتبار از طریق تمام کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر بوده و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست. ضمن اینکه مشارکت فروشندگان در طرح کالابرگ نیز اختیاری و آزاد بوده و می‌توانند از طریق سامانه فارا و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح مشارکت کنند.
به گزارش همشهری، از آنجا ‌که انتخاب کارت اعتباری و یارانه نقدی اختیاری بوده و به‌جای ارائه سبد مشخصی از کالاهای اساسی به قیمت شهریور1400، قرار است به میزان اعتبار اختصاص‌ یافته به خانوارها، فقط بخشی از کالاهای خریداری شده از محل اعتبار تأمین مالی شود، عملا تفاوتی در طرح کالابرگ و طرح یارانه نقدی دیده نمی‌شود و فعلا کالابرگ الکترونیک هیچ مزیتی در مقایسه با یارانه نقدی ندارد.

فاز دوم یارانه نان اجرا می‌شود
در کنار عرضه کالابرگ الکترونیک، طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان نیز به فاز دوم رسیده و قرار است به‌زودی با استناد به اطلاعات کارت‌خوان‌های مخصوص نصب شده در نانوایی‌ها، به هر نانوا متناسب با میزان نانی که پخته و فروخته و همچنین تراکنش‌هایی که در دستگاه کارت‌خوان ثبت شده است، به‌علاوه چند درصد بیشتر، آرد تخصیص داده شود. محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد درباره پیشرفت طرح مدیریت هوشمند یارانه نان و آرد گفته است: هم‌اکنون ۷۶هزار نانوایی به کارت‌خوان مجهز شده‌اند و روزانه ۹.۵میلیون تراکنش خرید نان ثبت می‌شود. او می‌گوید: دولت در فاز یک طرح تصمیم گرفت که قیمت نان در سال‌جاری برخلاف سال‌های قبل افزایش پیدا نکند و برای جبران هزینه‌های نانوایان به آنها کمک‌هزینه پرداخت کند، بر همین اساس در فاز اول طرح، در پایان هر روز کمک‌هزینه معادل ۱۵درصد از فروش نان پرداخت می‌کند و این میزان در فاز دوم، افزایش خواهد یافت و از ردیفی که سازمان برنامه‌وبودجه به آرد و نان اختصاص داده است جبران خواهد شد. او درباره فاز دوم طرح نان هم می‌گوید: قیمت نان در هیچ‌یک از فازها آزاد نخواهد شد و دولت هم هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی نان ندارد؛ یعنی در واقع در اجرای این طرح قرار نیست برای مردم تغییری ایجاد شود بلکه قرار است به‌جای اختصاص سهمیه به نانوا، از ظرفیت داده‌ای استفاده شود و هر نانوا بر مبنای عملکرد فروش خود از آرد یارانه‌ای بهره‌مند شود؛ بنابراین میزان رضایت مردم از نانوا و خرید نان از او روی بهره‌مندی نانوا از آرد یارانه‌ای و کمک‌هزینه دولت تأثیر دارد. به‌گفته او، مقدمات اجرای فاز دوم یارانه نان فراهم شده و بعد از اجرای آزمایشی در یک استان و مشخص شدن نتایج آن، در سایر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید