• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179461
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DR1jn
+
-

تورم در اوج؛ انگلیسی‌ها در اعتصاب

افزایش هزینه زندگی در انگلیس باعث شده تا حداقل 9اتحادیه کارگری اعلام اعتصاب کنند

گزارش
تورم در اوج؛ انگلیسی‌ها در اعتصاب

شاید اگر رهبران غربی، جام افسانه‌ای جمشید را داشتند تا در آن اوضاع و احوال آینده جهان را ببینند، هیچ‌گاه اوکراین را وارد جنگ با روسیه نمی‌کردند. از اسفندماه سال گذشته که جنگ در اوکراین آغاز شده، بسیاری از کشورهای اروپایی با اعتصاب و اعتراض بر سر افزایش هزینه‌های زندگی و تورم روبه‌رو بوده‌اند. جنگ در اوکراین، بازار انرژی را به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه دچار التهاب کرده و افزایش قیمت انرژی به تورم در بسیاری از کشورها ازجمله در کشورهای اروپایی منجر شده است. در اروپا، کشورهای اتریش، آلمان، هلند، پرتغال، اسپانیا، فرانسه، یونان، مجارستان، جمهوری چک و ایتالیا در 9ماه گذشته پس از جنگ اوکراین حداقل با یک دوره اعتصاب کارگری روبه‌رو بوده‌اند.
در عین حال برخی کشورها با چند دوره اعتصاب روبه‌رو شده‌اند. در انگلیس، هنوز یک هفته از اعتصاب استادان و کارکنان دانشگاه‌ها نگذشته که اتحادیه‌ها و سندیکاهای مختلف کارگری، برنامه خود را برای اعتصاب‌های سراسری طی یک ماه پیش رو اعلام کرده‌اند.

اعتصاب 9اتحادیه کاری در انگلیس
در فاصله زمانی 7دسامبر تا 7ژانویه (16آذر تا 16دی) یعنی به‌مدت یک ماه حداقل 9اتحادیه کاری در انگلیس برنامه زمانبندی برای اعتصاب‌های خود را اعلام کرده‌اند. اتحادیه معلمان از دیروز به‌مدت 2 روز دست به اعتصاب زده است. کارکنان شرکت پست، رانندگان اتوبوس، پرستاران، رانندگان آمبولانس، کارکنان مدارس آموزش رانندگی، کارکنان راه‌آهن و کارکنان فرودگاه‌ها ازجمله اتحادیه‌هایی هستند که در طول این یک ماه قرار است هرکدام بین 2تا 21روز دست به اعتصاب بزنند. بیشترین مدت زمان اعتصاب‌ها به کارکنان آموزشگاه‌های رانندگی اختصاص دارد که از 13دسامبر تا 6ژانویه به‌مدت بیش از 3 هفته ادامه خواهد داشت.
این دور از اعتصاب‌ها تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره انگلیسی‌ها برجای خواهد گذاشت. براساس گزارش بی‌بی‌سی، حداقل 10هزار نفر از کارکنان مراکز اورژانس همزمان با آغاز اعتصاب‌ها دست از کار خواهند کشید و تنها به درخواست‌هایی پاسخ خواهند داد که زندگی و وضعیت حیاتی افراد در خطر باشد. همچنین انتظار می‌رود در آستانه کریسمس تحویل بسته‌های پستی به دلیل اعتصاب کارکنان پست دچار اختلال و تأخیر جدی شود. لغو بسیاری از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی، لغو آزمون‌های گواهینامه رانندگی و از کار افتادن بخشی از شبکه‌های حمل‌ونقل مترو و اتوبوس‌های شهری ازجمله دیگر نتایج فوری اعتصاب‌های اعلام شده در انگلیس خواهد بود. نکته قابل توجه آنکه بیشتر این اعتصاب‌ها به یک روز محدود نیست و در مواردی مانند اعتصاب کارکنان راه‌آهن اعتصاب‌های اعتراضی در این یک ماه در 5نوبت و هر بار در 2یا 4روز برگزار خواهد شد.

معترضان چه می‌خواهند؟
به‌طور کلی، اعتصاب‌های اتحادیه‌های کاری انگلیس با درخواست بهبود شرایط کاری و افزایش دستمزدها به دلیل افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم شکل گرفته است. برخی اتحادیه‌های کاری مانند پرستاران خواسته‌اند تا افزایش دستمزد آنها 5درصد بیش از نرخ تورم باشد که در این صورت نرخ افزایش دستمزد مورد نظر بیش از 15درصد خواهد بود، اما پاسخ لندن درباره افزایش نرخ دستمزد پرستاران تا‌کنون بررسی افزایش 4.75درصدی بوده است. افزایش 4.75درصدی به‌معنای آن است که حقوق پرستاران حداقل 1400پوند در سال افزایش خواهد یافت.
اتحادیه‌های دیگری مانند کارکنان پست خواستار افزایش نرخ دستمزد براساس نرخ تورم 11درصدی شده‌اند، اما پست سلطنتی انگلیس تا‌کنون افزایش دستمزدها را حداکثر 9درصد و طی 18ماه به‌صورت پلکانی پذیرفته است. اتحادیه معلمان نیز قرار است همراه با دیگر اتحادیه‌های کاری برای سومین دور در یک سال گذشته دست به اعتصاب بزند. دولت پیش‌تر درخواست افزایش 6.85درصدی حقوق معلمان را رد کرده بود، اما آموزگاران در این دور از اعتصاب‌ها خواستار افزایش 10درصدی حقوق‌ها هستند. استادان دانشگاه نیز افزایش حقوق خود تا 2درصد بیش از نرخ تورم را خواستار شده‌اند. 75هزار نفر از کارمندان و استادان دانشگاه از حداقل 150دانشگاه انگلیس، ماه قبل نیز به‌مدت 2روز برای افزایش دستمزدها کلاس درس را تعطیل کرده بودند، اما آنها هم همچنان به هدف خود دست نیافته‌اند. طبق اعلام اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها، اعتصاب ماه گذشته در دانشگاه‌ها بزرگ‌ترین اعتصاب اعتراضی در تاریخ آموزش عالی انگلیس بوده که بیش از 2.5میلیون دانشجو را تحت‌تأثیر قرار داده است.
براساس گزارش بی‌بی‌سی، حداقل 100هزار کارمند دولتی در انگلیس موافقت خود را با برگزاری اعتصاب‌ها اعلام کرده‌اند. انجمن پزشکان نیز قرار است در ابتدای سال میلادی جدید، اقداماتی را برای برگزاری اعتصاب‌ها پیگیری کند.

هزینه اعتصاب‌ها
انگلیس طی یک ماه پیش رو شاهد بیشترین تعداد اعتصاب خواهد بود، اما بسیاری از اتحادیه‌ها از چند ماه گذشته اعتصاب‌های خود را آغاز کرده‌اند. اداره آمار انگلیس گزارش می‌دهد که زیان اعتصاب‌ها فقط در ماه سپتامبر، به اندازه از دست رفتن حداقل 205هزار روز کاری بوده است.
بررسی تاریخ انگلیس نشان می‌دهد که این کشور در گذشته هم شاهد اعتصاب‌های بزرگی بوده است. انگلیسی‌ها در سال 1979بیشترین تعداد اعتصاب‌ها را داشتند. همچنین براساس اطلاعات ارائه شده از اداره آمار انگلیس، تعداد اعتصاب‌ها از سال 2017افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. نظرها نیز درباره اعتصاب‌ها میان اتحادیه‌های کاری متفاوت است. بیشترین میزان حمایت از اعتصاب‌ها توسط پرستاران صورت گرفته که در آن 64درصد از اعتصاب حمایت کرده‌اند. همچنین معلمان و کارکنان پست نیز به‌ترتیب با 55 و 54درصد، بیشترین حمایت را از برگزاری اعتصاب داشته‌اند. در عین حال، وکلای دادگستری با 33درصد و کارمندان ادارات دولتی محلی با 38درصد کمترین میزان حمایت از برگزاری اعتصاب را داشته‌اند.

بحران اقتصادی، عامل اصلی اعتصاب‌ها
انگلیس از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. رویترز در گزارش خود از وضعیت اقتصادی این کشور، نرخ تورم فعلی را 11.1درصد، یعنی بالاترین میزان طی 41سال گذشته اعلام کرده است. بعد از جنگ اوکراین، هزینه قبوض گاز، برق و قیمت مواد غذایی به بالاترین میزان رسیده است. الجزیره در گزارشی درباره دلایل اعتصاب‌ها در انگلیس به ناتوانی 45میلیون شهروند برای پرداخت قبوض گاز و برق اشاره می‌کند و گزارش می‌دهد که اقتصاددانان 3 عامل جنگ اوکراین، کوید-19و برگزیت را به‌عنوان دلایل بحران اقتصادی این روزها در انگلیس دسته‌بندی می‌کنند. در این گزارش حتی به نقل از برخی پرستاران به وضعیت بد معیشتی برخی از آنها و ناتوانی در پرداخت مبلغ اجازه‌خانه و خوابیدن در ماشین‌های شخصی اشاره می‌شود.
در برخی مناطق انگلیس نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر و محسوس‌تر بوده است. رویترز گزارش می‌دهد که در شهر برنلی در شمال انگلیس، برخی از بازنشستگان ناگزیر شده‌اند تا از وعده‌های غذایی خود کم کنند تا بتوانند به دیگر هزینه‌ها برسند. گفته شده در این شهر 73هزار نفری، نرخ تورم بیشتر از حد متوسط کشوری و 13درصد است.
این روزها انگلیس با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. براساس گزارش گاردین این رکود اقتصادی نیم میلیون نفر را بیکار خواهد کرد. همزمان خانوارها با بزرگ‌ترین افت سطح زندگی روبه‌رو هستند. در این گزارش اعلام شده که کاهش قدرت خرید خانوارها به قدری حاد است که رشد اقتصادی
8 سال گذشته این کشور را از بین خواهد برد، چون از طرف دیگر افزایش دستمزدها با تورم همگام نیست. دفتر بودجه انگلیس به بحران ایجاد شده اعتراف کرده است. این نهاد دولتی در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت اقتصای این کشور اعلام کرده است: «چشم‌انداز مالی میان‌مدت از زمان پیش‌بینی ما در فصل بهار بدتر شده است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید