• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179300
+
-

یخبندان در نیمی از ایران

دمای هوا در 15مرکز استان به صفر و زیر صفر رسید و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد موج سرما تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت

گزارش
یخبندان در نیمی از ایران

بارش برف و باران از روزهای ابتدایی هفته جاری در نیمه شمالی و جنوبی کشور آغاز شده است و بسیاری از استان‌ها رنگ زمستان گرفته‌اند. حالا با گذشت چند روز از این وضعیت، خبرها حاکی از دمای زیر صفر در 15مرکز استان و یخبندان در 13استان است و سازمان هواشناسی هم از تداوم بارش باران، برف و وزش باد شدید موقتی تا شنبه هفته آینده در کشور خبر می‌دهد؛ 6استان در این‌باره هشدار سطح نارنجی دریافت کرده‌اند.

کاهش دما در 15استان
به گزارش همشهری، گزارش‌های رسیده از استان‌ها نشان می‌دهد روز گذشته (سه‌شنبه 15آذر) دمای هوای 15مرکز استان به صفر و زیر صفر رسید؛ همدان، مشهد، گرگان، کرمانشاه، کرج، شهرکرد، سنندج، زنجان، زاهدان، بیرجند، بجنورد، اصفهان، ارومیه، اردبیل و اراک، مراکز استانی هستند که سرمای شدید هوا را تجربه کردند.

هشدار برای 6استان
روز گذشته، بارش‌ها در دامنه‌های جنوبی البرز کاهش یافت‌، اما در غرب مازندران، گیلان، شرق اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی ادامه داشت. با ادامه فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور در خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان و جزایر واقع در غرب خلیج‌فارس و تنگه هرمز ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید اتفاق افتاد.
همچنین در دامنه‌های زاگرس واقع در لرستان، همدان، مرکزی، قم و اصفهان، جنوب خراسان رضوی و شمال یزد رگبار پراکنده همراه با وزش باد موقتی روی داد که این بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف بود. با تشدید فعالیت سامانه بارشی تا امروز، باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید، بیشتر می‌شود و کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب و شرق خوزستان با باران شدید مضاعفی مواجه خواهند شد و هشدار دریافت کرده‌اند. بارش باران، برف و وزش باد شدید موقتی در استان‌ها آنطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا شنبه هفته آینده (19آذر) ادامه دارد و در این‌باره برای 6استان هشدار سطح نارنجی صادر شده است.

2هشدار نارنجی در خوزستان
خوزستان یکی از 6استانی است که برای دیروز و امروز از سوی سازمان هواشناسی هشدار دریافت کرد. اداره کل هواشناسی خوزستان اما با اشاره به ورود و تقویت سامانه بارشی از هشدارهای نارنجی یاد می‌کند. مدیرکل هواشناسی خوزستان می‌گوید: با توجه به تقویت سامانه بارشی از‌سه‌شنبه تا ‌‌چهارشنبه که سبب رگبار و رعد و برق، تندبادهای لحظه‌ای و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد در مناطق جنوب و جنوب شرق، ساحلی و شرق خوزستان خواهد شد، هشدار سطح نارنجی صادر شده است. محمد سبزه‌زاری با بیان اینکه شمال خلیج‌فارس تا روز چهارشنبه(امروز) مواج همراه با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: همچنین پیرو ورود سامانه بارشی همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید و افزایش ارتفاع موج در شمال خلیج‌فارس، ساحلی و دور از ساحل خوزستان که از روز سه‌شنبه آغاز شده تا اواخر روز چهارشنبه ادامه دارد وهشدار دریایی سطح نارنجی صادر شده است.

آماده‌باش در ‌خراسان رضوی
با توجه به اینکه استان خراسان رضوی طی روزهای گذشته با بارش برف و باران مواجه و حتی یکشنبه شب شاهد وقوع چند تصادف جاده‌ای بود، نگرانی‌ها از شرایط جاده‌ای این استان در یخبندان پیش‌رو با توجه به هشدارهای هواشناسی صادر شده بیشتر است. با وجود این مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی از شرایط عادی در استان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید:  با توجه به دمای هوا، یخبندان و هشداری که برای استان صادر شده است، نیروهای امدادی ما هم‌اکنون در نیشابور، دره‌گز و قوچان در حال آماده‌باش هستند.
به‌گفته محسن نجات، همه جاده‌های خراسان رضوی باز و تردد در آنها روان است، اما ستادهای بحران همه آماده حوادث احتمالی هستند.

هشدار به کشاورزان سیستان‌وبلوچستان
سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با وجود اینکه جزو استان‌های گرمسیری محسوب می‌شود و عمده بارش‌های آن در تابستان و به‌صورت بارش‌های مونسون رخ می‌دهد در میان مراکز استان‌هایی است که هشدار سرمای شدید دریافت کرده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان اما با تأکید بر اینکه این استان شاهد بارش برف نیست، به همشهری توضیح می‌دهد که هم‌اکنون مشکلی در تردد جاده‌ای وجود ندارد. 
مجید محبی البته تأکید می‌کند که هشدارهای لازم در این‌باره به شهروندان به‌ویژه کشاورزان، گلخانه‌داران و دامپروران داده شده است تا محصولات‌شان دچار سرمازدگی و دام‌هایشان تلف نشوند.  به‌گفته وی، آمادگی لازم برای هرگونه حادثه احتمالی در استان وجود دارد و مانور عملیات راهداری نیز از ابتدای دی در این استان آغاز می‌شود.

‌استقرار 810تیم امدادی در جاده‌های اصفهان 
از اصفهان هم که جزو استان‌های هشدار گرفته درباره سرما و یخبندان است، خبر می‌رسد ۸۱۰تیم امدادی و عملیاتی در جاده‌ها  مستقر شده‌اند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این‌باره می‌گوید: باتوجه به جبهه هوایی که وارد استان شده، شاهد برف و باران مقطعی هستیم، اما این جبهه هوایی منجر به بسته شدن راهی نشده و همه راه‌ها باز است.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه این سامانه‌های بارشی بیشتر با افت دما ۵ تا ۷درجه سانتی‌گراد در مناطق شمالی و غرب همراه هستند، می‌افزاید: با وجود بارش مقطعی برف و باران و کاهش دما در مناطق بین مرز استان اصفهان با کهگیلویه و بویراحمد، در این مناطق نیز تاکنون راهی بسته نشده است. وی با اشاره به ۱۱۸نقطه پرتصادف در ۱۱هزار و ۵۰۰کیلومتر راه اصفهان اظهار می‌کند: طرح ایمنی زمستان با محوریت نیروی انتظامی اجرایی شد که طی آن، حدود ۸۱۰تیم نیروی عملیاتی با ۵هزار نیرو برای استقرار در جاده‌ها اعزام شدند.  در استان ۴۲راهدارخانه وجود دارد که در آن راهدارخانه‌ها ۶۰۰ماشین سنگین و راهداری با ۸۵۰نیرو، پایگاه اورژانس جاده‌ای و پایگاه هلال احمر مستقر هستند.
روزهای پنجشنبه تا شنبه آینده کاهش 5تا 7درجه‌ای دما برای جنوب و جنوب شرق کشور پیش‌بینی شده است و براساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه هفته آینده با تقویت سامانه بارشی در جنوب شرق کشور در جزایر واقع در شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز، هرمزگان، شرق فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بارش پیش‌بینی شده است.

مکث
افزایش 10درصدی  انتقال گاز به 6  استان

با توجه به موج سرمای وارد شده به کشور، عملیات انتقال گاز از منطقه 8در آبان امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، با افزایش حدود 10درصدی به 3میلیارد و 215میلیون مترمکعب رسیده است. این احتمال وجود دارد که سرمای شدید هوا در آذر ماه و به‌ویژه روزهای پیش رو، این حجم را افزایش دهد. مدیر منطقه 8انتقال گاز با اعلام این خبر می‌گوید: با حاکمیت سرما و برودت هوا در آبان سال‌جاری از مجموع گاز انتقالی در بازه زمانی یادشده، بیش از 2میلیارد و 163میلیون مترمکعب گاز به شرکت‌های گاز استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان شرقی غربی، اردبیل، گیلان، زنجان و کردستان منتقل شده است. فیروز خدائی می‌افزاید: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی با حاکمیت سرما هوای اغلب شهرهای تحت پوشش این منطقه به زیر صفر کاهش یافته و طبیعتا مصرف گاز طبیعی نیز همچنان سیر صعودی خواهد داشت که امیدواریم هموطنان عزیز با مصرف بهینه این انرژی پاک، ما را در تداوم انتقال گاز به مبادی مصرف یاری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید