• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179261
+
-

ادامه تخت‌گاز قیمت خودرو

به باور کارشناسان، کاهش عرضه، افزایش نرخ ارز و چشم‌اندازهای تورمی ازجمله دلایل رشد قیمت خودروست

در شرایطی که به گفته مقامات وزارت صنعت واردات خودرو به مراحل نهایی رسیده، قیمت خودرو همچنان در حال رشد است و ظرف چند روز گذشته بار دیگر قیمت خودرو در بازار داخلی افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار و تورم انتظاری ازجمله دلایل رشد قیمت دلار است که شاید به این معنی باشد که واردات هم نمی‌تواند مانع رشد قیمت شود. به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، خریداران هر زمانی که تصمیم به خرید گرفتند، صبر نکنند و خودروی خود را خریداری کنند. به گزارش همشهری، آمار‌ها نشان می‌‌دهد میانگین قیمت خودرو‌های داخلی از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه 25درصد رشد کرده بود. همچنین واکاوی قیمت‌ها در آبان‌ماه امسال در مقایسه با آبان سال گذشته نیز از رشد ۳۰ تا ۳۵درصدی نرخ‌ها در انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی حکایت دارد. با وجود این میزان رشد سرعت افزایش قیمت خودرو از ابتدای آذر تاکنون افزایش یافته و اطلاعات موجود نشان می‌دهد قیمت برخی خودرو‌ها در این مدت حتی تا 20میلیون تومان رشد کرده است؛ به‌طور مثال، روزگذشته قیمت هر دستگاه دنا‌پلاس اتوماتیک توربوشارژ که ۴۵‌روز پیش ۵۱۵‌میلیون تومان بود، به ۶۱۲‌میلیون تومان رسید. این در حالی است که 3روز پیش قیمت همین خودرو 595میلیون تومان بود. همچنین در طول یک ماه گذشته قیمت پژو206 تیپ‌2 دست‌کم 32میلیون تومان و تارا 67میلیون تومان افزایش یافته است.

دلایل رشد
به‌زعم کارشناسان عوامل مختلفی ازجمله کاهش عرضه خودروسازان، افزایش قیمت ارز و افزایش چشم‌اندازهای تورمی ازجمله دلایل رشد قیمت خودرو است. با این حال، به‌زعم کارشناسان در شرایط فعلی وزن قیمت ارز و چشم‌انداز تورمی نسبت به آینده بر قیمت خودرو بیش از سایر عوامل است؛ به‌ویژه آنکه طبق آمار‌های موجود با وجود یک دور کاهش عرضه در مهر‌ماه، در آبان ماه امسال بار دیگر میزان عرضه خودرو افزایش یافته است. برهمین اساس برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد حتی با افزایش عرضه و واردات خودرو قیمت‌ها همچنان با نوسان همراه خواهد بود، زیرا عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار، انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز است. سوابق آماری گذشته نیز نشان می‌دهد بازار خودرو ‌مانند سایر بازار‌ها ارزش خود را با ارزش ارز یکسان و هماهنگ می‌کند. با این حال، دولت ظرف روز‌های گذشته اعلام کرده واردات خودرو در مرحله نهایی است و قرار است از طریق واردات خودرو سطح عرضه در بازار افزایش یابد. دولت امیدوار است با افزایش عرضه خودرو جلوی رشد قیمت‌ها را در بازار بگیرد. با این حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تعداد خودرو‌های وارداتی در دست نیست.

تأثیر واردات بر قیمت خودرو
با وجود آنکه دولت امیدوار است با واردات خودرو جلوی رشد قیمت را بگیرد، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این‌باره می‌گوید: فعلا تا جزئیات طرح واردات ابلاغ نشود، نمی‌توان نظری دقیق داد. با بررسی قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا به امروز مشاهده می‌شود که 30 تا 35درصد در تمامی خودرو‌‌ها افزایش قیمت ‌داشته‌ایم. سعید موتمنی ادامه می‌دهد: خریداران هر زمانی که تصمیم به خرید گرفتند، صبر نکنند و خودروی خود را خریداری کنند. در یک ماه گذشته قیمت‌ها افزایش نرخ را در اکثر خودروهای داخلی و خارجی داشتند اما بازار در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به‌سختی انجام می‌شود. او تأکید می‌کند: هم‌اکنون قیمت بازار افزایشی است و عرضه و تقاضا به‌صورت یکسان صورت نمی‌گیرد. عرضه، جوابگوی تقاضای بازار نیست و  به‌صورت کم انجام می‌شود؛ به همین علت قیمت‌ها سیر صعودی به‌خود گرفته است. تزریق قطره‌چکانی خودرو باعث شده بازار در رکود قرار بگیرد و وضع نامناسبی داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید