• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179241
+
-

رئیس قوه‌قضائیه تأکید کرد

مجازات سریع و قاطع در انتظار تهدیدکنندگان زندگی مردم

رئیس قوه‌قضائیه در نشست دیروز شورای‌عالی این قوه، به مسئولان ذی‌ربط قضایی، انتظامی و امنیتی دستور داد برای شناسایی، تعقیب و مجازات سریع و قاطع عناصر تهدیدکننده زندگی مردم اقدام‌های لازم را انجام دهند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به تهدید کسبه و اصناف مختلف برای «اعتصاب اجباری» نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد و آنان را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که کامیون‌داران را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب می‌رسانند، اینها موارد و مصداق‌های آزار رساندن به مردم است.
بر اساس روایت میزان از این نشست، محسنی‌اژه‌ای همچنین به مسئولان مربوط تأکید کرد به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت، به شناسایی، دستگیری و محاکمه این عناصر ایجاد رعب و وحشت در دل مردم بپردازند. وی به دادستان‌های سراسر کشور نیز دستور داد شناسایی و دستگیری عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، کسبه و کامیون‌داران را از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مطالبه کنند و با این نگرش که این نوع تهدید کردن یک تهدید ساده نیست، به تعقیب و محاکمه و مجازات این عناصر تهدیدکننده مبادرت ورزند.

رسیدگی‌ قاطع به پرونده عناصر اغتشاشات
محسنی‌اژه‌ای همچنین با اشاره به رسیدگی‌های سریع، قاطعانه و قانونی به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، اظهارکرد: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طولانی‌مدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تأیید شده و به‌زودی اجرا خواهد شد.
وی افزود: رسیدگی به پرونده برخی از عناصر اغتشاشات واقعاً در زمان کوتاهی انجام شد؛ پرونده موردی که در مشهد رخ داده بود و 2نفر به وضع فجیعی به شهادت رسیده بودند، در مدت کوتاهی و منطبق با قانون رسیدگی شد و عوامل این جنایت محاکمه شدند و پرونده مربوطه به دیوان عالی کشور رفته است.
رئیس قوه‌قضائیه همچنین عنوان‌کرد: شورای امنیت موضوع خسارت به اموال مردم در جریان اغتشاشات اخیر را دنبال می‌کند و مقرر شده افراد خسارت‌دیده، موارد خسارت را اعلام کنند تا بررسی شود. پس از آماده شدن این موارد، مراجع و محاکم قضایی ما نیز رسیدگی‌های قانونی را در قبال موضوع خسارت به اموال مردم و مباشران و معاونان این قضیه به‌عمل خواهند آورد.
محسنی‌اژه‌ای به خانواده‌ها و والدین نیز توصیه کرد با توجه به روشن شدن همه ابعاد قضایای اخیر، مراقبت‌های لازم را بیش ‌از گذشته داشته باشند تا خدایی‌ناکرده، جوانان‌شان دستمایه اغراض و مطامع دشمنان و شیطان‌صفتان قرار نگیرند و مرتکب جرمی نشوند که با ایجاد سابقه کیفری، به آینده آنها نیز لطمه وارد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید