• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179199
+
-

استادیوم به جای غول‌های شنی

شهرداری منطقه 18تهران در آستانه توافق نهایی با شرکت‌های حاضر در شن‌چاله‌ها قرار دارد و بعد از توافق نهایی عملیات‌اجرایی پروژه ورزشی و گردشگری در این منطقه شروع خواهد شد

گزارش
استادیوم به جای غول‌های شنی

شن‌چاله‌های جنوب‌غرب تهران به‌احتمال فراوان به یک ورزشگاه تبدیل خواهد شد. شن‌چاله‌ها که یکی از بزرگ‌ترین معضلات منطقه18تهران محسوب می‌شود، سال‌هاست جنوب‌غرب پایتخت را با چالش روبه‌رو کرده است. با اینکه معادن شن و ماسه در این محدوده از سال 95اجازه برداشت شن و ماسه نداشتند، اما به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه 202هکتار اراضی شن‌چاله وضعیت مناسبی ندارد. بخشی از این شن‌چاله‌ها متعلق به چندین شرکت شن و ماسه است که در سال‌های گذشته اقدام به برداشت شن و ماسه می‌کردند. 5شرکت در این محدوده فعالیت می‌کردند که 3شرکت بزرگ در میان آنها بود.
به گزارش همشهری، شهرداری منطقه18مسئولیت مکاتبه و مذاکره با این شرکت‌ها را به‌عهده دارد و به‌گفته شهردار این منطقه، توافقات قابل‌توجهی تاکنون صورت گرفته است. محمدجواد خسروی در این رابطه به همشهری گفت: «طی هفته‌های اخیر در مورد شن‌چاله‌های جنوب غرب تهران اتفاقات خوبی رخ داده و این مذاکرات هنوز هم ادامه دارد و جلسات متعدد با مالکان شرکت‌های حاضر در شن‌چاله‌ها انجام شده است.»
 او ادامه داد: «تاکنون با این مالکان توافقاتی صورت گرفته و امیدوار هستیم در آینده‌ای نزدیک سهم شهرداری و سهم مالکان از زمین‌های شن‌چاله‌ها مشخص شود. بعد از آن امیدوار هستیم که مصوبه کمیسیون ماده5را درخصوص تغییر کاربری اراضی و رسیدن به اراضی هفتگانه شهرداری تهران، دریافت کنیم.»‌  
به‌گفته شهردار منطقه 18، طبق برآوردها، تا قبل از پایان سال1401وضعیت اراضی محدوده شن‌چاله‌ها تعیین تکلیف خواهد شد. از 202هکتار مساحت شن‌چاله‌ها 100هکتار برای مالکان شرکت‌هاست. خسروی با تأیید این موضوع گفت: «در واقع شن‌چاله‌ها و زمین‌های پیرامون آن را با هم باید لحاظ کرد. ما درباره شن‌چاله‌ها و زمین‌های پیرامون آن با مالکان صحبت کرده‌ایم. آخرین جلسه هفته گذشته برگزار شد که به توافقاتی دست یافتیم و امیدوار هستیم تا در هفته‌های آینده به توافق نهایی برسیم.» او تأکید کرد: «در بدبینانه‌ترین حالت فکر می‌کنم تا قبل از پایان سال1401با مالکان به توافق نهایی دست پیدا کنیم.»

 رایزنی‌ها ادامه دارد
به‌گفته محمدجواد خسروی، شن‌چاله‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهر تهران در منطقه18محسوب می‌شود و به همین دلیل، در این 8، 7ماه گذشته پیگیری‌های زیادی برای رفع این معضل انجام دادیم:‌ «از آنجا که شهردار تهران در مورد موضوع شن‌چاله‌ها اختیارات لازم را به شهرداری منطقه18واگذار کرد، رایزنی‌ها و تلاش های بسیاری در این مدت صورت گرفت. طوری که به جاهای خوبی رسیدیم.»
شهردار منطقه18ادامه داد: «شن‌چاله‌ها علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی بسیاری که دارد، به‌دلیل قرار گرفتن در مجاورت رودخانه کن، مشکلاتی برای این رودخانه به‌وجود آورده است. حتی در حریم 10متری رودخانه هم برداشت شن و ماسه صورت گرفته که وضعیت این رودخانه را به خطر انداخته است. در سنوات گذشته تا عمق 90متری هم برداشت شن و ماسه صورت گرفته و متأسفانه تخلفات اینچنینی انجام شده است.»

طرح احداث ورزشگاه
شهرداری فعالیت‌های خود را در شن‌چاله‌ها براساس 2موضوع پیگیری می‌کند. به‌گفته شهردار منطقه 18، مهم‌ترین موضوع نوسازی این اراضی است: «در گام دوم نیز نوع کاربری شن‌چاله مطرح است. در شهرداری تهران به‌دنبال این هستیم که بعد از ایمن‌سازی شن‌چاله‌ها، اجرای طرح گردشگری در این مجموعه را به جلو پیش ببریم. یعنی محیط آن به‌صورتی باید دربیاید که موضوع گردشگری آن را اجرا کنیم. زیرا اراضی شن‌چاله‌ها فضای خیلی خوبی دارد و طرح‌های گردشگری در اینجا به خوبی اجرا خواهد شد. منتها در وهله نخست باید اجرای طرح در این مجموعه به شهرداری تهران واگذار شود. یعنی مالکان آن شهرداری تهران باشد تا کارها را پیش ببریم.»
خسروی عنوان کرد: «البته صحبت‌هایی که تاکنون انجام شده، بحث بر سر اجرای طرح گردشگری در اراضی شن‌چاله‌هاست. با توجه به اینکه این محدوده دسترسی‌های خوبی دارد، ایجاد فضای گردشگری مناسب به‌نظر می‌رسد. زیرا به بزرگراه شهید بروجردی(4کیلومتر پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.) و بزرگراه آزادگان دسترسی دارد.»  یکی از شرکت‌های حاضر در اراضی شن‌چاله‌ها طرحی آماده کرده و به شهرداری منطقه18ارائه داده که وسوسه‌انگیز به‌نظر می‌رسد. این شرکت طرح احداث استادیوم بزرگی را ارائه کرده و شهرداری تهران نیز از این طرح استقبال کرده است. شهردار منطقه18با تأیید این خبر گفت: «بحث احداث استادیوم در این محدوده مطرح است و حتی اعلام شد که یک ورزشگاه بزرگ در منطقه ساخته شود. یکی از شرکت‌ها طرح گردشگری ارائه داد و اعلام کرد که بعد از توافق حاضر است این طرح را اجرا کند. این شرکت اعلام کرده که شن‌چاله‌ها را تبدیل به یک ورزشگاه بزرگ می‌کند. البته اینجا این ظرفیت را هم دارد و از آنجا که گودهای زیادی در معادن شن و ماسه ایجاد شده، برای احداث ورزشگاه یک حسن محسوب می‌شود. زیرا برای گودبرداری نیاز به هزینه‌های میلیاردی است اما به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه، به‌نحوی گودبرداری صورت گرفته است.»
خسروی یادآور شد: «اگر مالکیت شن‌چاله‌ها به‌عهده شهرداری قرار بگیرد، مطمئنا طرح‌های مناسبی را در این محدوده ایجاد خواهیم کرد. حالا شهرداری منطقه 18با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند تا اتفاقات خوبی بیفتد. البته در حالت یک اتفاق خوب برای شهر تهران رخ می‌دهد، نه‌تنها برای منطقه18.» او اضافه کرد: «شن‌چاله‌ها یک تهدید محسوب می‌شود، درحالی‌که می‌توان آن را به یک فرصت تبدیل کرد. چنان‌که گردشگران را ترغیب به حضور در این منطقه کرد و همچنین ورزشکاران را به اینجا آورد. البته بعد از توافقات نهایی نیاز است که بخش‌خصوصی هم در این حوزه وارد شود و حتما باید از ظرفیت بخش‌خصوصی استفاده کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید