• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17917
+
-

بیشترین دخل و تصرف در سواحل ایرانی خزر اتفاق افتاده است

محیط زیست
بیشترین دخل و تصرف در سواحل ایرانی خزر اتفاق افتاده است


مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مقایسه وضعیت ساحل خزر در ایران با دیگر کشورهای حاشیه آن اشاره کرد و گفت: ایران در مقایسه با سایر کشورهای حاشیه خزر بیشترین دخل و تصرف را در سواحل این دریا داشته است.

به گزارش ایسنا، شهرام فداکار افزود: خط ساحلی ایران در حاشیه دریای خزر به‌علت نزدیک بودن به جنگل از زیبایی خاصی برخوردار است اما مدیریت بسیار ضعیفی داریم و هیچ عرصه آزادی باقی نگذاشتیم؛ درحالی‌که ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان این موارد را بیشتر رعایت کرده و سواحل آزاد زیادی دارند که به خوبی مدیریت می‌شود. به‌گفته وی، 80 تا 85درصد خط ساحلی در شمال کشور توسط مردم، دستگاه‌ها، نهادهای دولتی و شرکت‌ها تصرف شده است. این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: براساس قانون، نحوه مدیریت خط ساحلی و حتی حریم‌های مختلف این عرصه‌ها و چگونگی فعالیت در آنها مشخص شده است، وقتی حریم 60متری تعیین می‌شود یعنی اینکه نباید در این حریم هیچ فعالیتی صورت گیرد؛ مگر اینکه مورد نیاز باشد و برای اخذ مجوز آن نیز باید مراحل قانونی خاصی طی شود.

وی گفت: در 30 تا 40سال اخیر خط ساحلی دریای خزر به‌طور کامل اشغال شده و فقط بخش‌هایی از آن آزاد و شرایط طبیعی خود را حفظ کرده است که این بخش در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد. فداکار افزود: به‌عنوان نمونه سواحل میانکاله در استان گلستان تنها بخش دست نخورده خزر است که می‌توان اکوسیستم‌های بکر خزری را در آنجا دید. در هیچ جای دیگر چنین ساحل آزادی را نخواهید دید؛ همچنین پارک ملی بوجاق در مصب سفیدرود در استان گیلان ساحل دست نخورده‌ای دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید