• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17900
+
-

تحریم بوکینگ خطری برای گردشگری ایران نیست


رئیس جامعه هتلداران ایران تأکید کرد: تحریم ایران در سایت بوکینگ، صادرات گردشگری ایران را به مخاطره نمی‌اندازد و تأثیری بر آن ندارد.

ایسنا دیروز در گزارشی در مورد حذف ایران از وب‌سایت رزرو آنلاین جهانی بوکینگ در گفت‌وگو با جمشید حمزه‌زاده اعلام کرد: بوکینگ پس از اعلام خروج آمریکا از برجام در ایمیل‌هایی به کاربران خود اعلام کرد؛ با وجود میل شدید به همکاری با ایران ناچار است بنا بر قوانین داخلی ایالات متحده آمریکا همکاری خود را با این کشور متوقف کند. این وب‌سایت همچنین از مخاطبان خود خواست رزروهای خود را مجددا چک کنند چون قرار است از‌ماه نوامبر تمامی رزروهای مربوط به ایران کنسل شوند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران در تحلیل این وضعیت گفت: با توجه به حجم رزروهایی که از طریق این وب‌سایت انجام می‌شد، تحریم ایران در بوکینگ هیچ آسیبی به صادرات گردشگری کشور وارد نمی‌کند و ورود خارجی‌ها را به ایران تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد.

وی افزود: هرچند اضافه کردن نام ایران به این وب‌سایت مزیت‌هایی برای هتل‌ها داشت، ولی مسئله این است که هتل‌های ایران هیچ وقت نتوانستند با این شرکت مستقیم کار کنند، چون اصلی‌ترین مشکل نقل و انتقال پول بود که هرگز حل نشد. در واقع رزرواسیون هتل‌های ایران در بوکینگ نیمه‌آنلاین و از طریق واسطه انجام می‌شد و مسافر خارجی نمی‌توانست پرداخت یا رزرو خود را کامل انجام دهد.

به گفته او، سیستم رزرواسیون آنلاین زمانی در گردشگری معنا پیدا می‌کند که تمام فرایند آن کامل انجام شود. درحال حاضر هیچ سامانه‌ رزرواسیونی نیست که مسافران خارجی از طریق آن مستقیم پول واریز کنند و رزرو مورد نیاز خود را در ایران کامل انجام دهند.

او افزود: حجم رزروهایی که از طریق بوکینگ انجام می‌شد چندان قابل توجه نبود، چون بیشتر مسافران خارجی یا با تور به ایران سفر می‌کنند یا سفرهای تجاری دارند وکمتر از طریق این وب‌سایت برای رزرواسیون اقدام می‌کنند. جمعیت آن دسته از گردشگران خارجی که انفرادی به ایران سفر ‌کرده و از بوکینگ رزرو می‌کردند نیز زیاد نبود که حالا با تحریم، روی گردشگری اثر منفی بگذارد.

حمزه‌زاده گفت: اگر بوکینگ دسترسی ایرانی‌ها را به رزرواسیون‌های جهانی محدود و دشوار کند به سفرهای خارجی آسیب وارد خواهد شد، چون در این مدت ایرانی‌های زیادی که مشکل کارت اعتباری و انتقال پول هم دارند، به‌راحتی می‌توانستند هتل  یا بلیت مورد نیاز خود را رزرو کنند. آژانس‌های گردشگری کشورمان نیز علاقه‌مند به همکاری و استفاده از امکانات آن بودند اما  با توقف این امکان، حتما سفرهای خارجی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید