• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179133
+
-

خداحافظی فغانی با جام جهانی؟

علیرضا فغانی یکی از شانس‌های داوری در فینال جام‌جهانی بود اما حالا شایعه شده است که او باید با قطر خداحافظی کند. تا قبل از بازی اروگوئه و پرتغال همه‌‌چیز خوب پیش می‌رفت اما اشتباه او در دقایق پایانی بازی و اعلام پنالتی به سود یاران کریس رونالدو جنجال بزرگی در فضای داوری جام‌جهانی ایجاد کرد. فغانی در آن بازی ابتدا برخورد توپ با دست ماریا خیمنز مدافع اروگوئه را خطای هند تشخیص نداد، اما بعد از اعلام کمک‌داوران ویدئویی و بررسی صحنه از طریق مانیتور نظر خود را تغییر داد و به سود پرتغال پنالتی گرفت. بعد از آن بازی سرمربی تیم ملی اروگوئه انتقادهای تندی علیه داور ایرانی بر زبان آورد.
در چنین شرایطی بازار شایعات پیرامون فغانی داغ شده است؛ برخی رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند که فغانی از سوی فیفا از جمع داوران قضاوت‌کننده در جام جهانی خارج شده و حتی به او گفته شده که قطر را ترک کند اما نکته مهم اینجاست که فغانی همچنان در کشور قطر به سر می‌برد و هیچ اعلامی درباره خروج نام او از جمع داوران قضاوت‌کننده دریافت نشده است. کمیته داوران فیفا اگرچه به‌صورت غیرمستقیم بر اشتباه فغانی صحه گذاشته‌اند اما آنها هنوز تصمیم جدیدی درباره تیم داوری ایران اتخاذ نکرده‌اند.
برخی بر این عقیده‌اند که بعید نیست با توجه به سابقه درخشان فغانی در تورنمنت‌های معتبر گذشته و همچنین تجربیات ارزشمند تیم داوری ایران، کولینا و همکارانش بار دیگر برای قضاوت در جام جهانی به آنها اعتماد کنند و فرصت دوباره‌ای به فغانی، منصوری و ابوالفضلی بدهند. اتفاقی که اگر تحقق یابد و بدون اشتباه از سوی داوران ایرانی ادامه یابد، می‌تواند شانس قضاوت در فینال جام جهانی را بار دیگر به آنها برگرداند.
هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری اما در مصاحبه با همشهری ورزشی در مورد اینکه فغانی چقدر برای ماندن در این مسابقات شانس دارد، می‌گوید: «با صحبت‌هایی که کولینا انجام داد، کار کمی سخت شد. فغانی داوری است که معمولا خیلی کم از VAR استفاده می‌کند ولی این بار استفاده از کمک داور ویدئویی به ضررش تمام شد. او داوری با تجربه و با صلابت است که امیدواریم در ادامه بازی‌ها شانس قضاوت داشته باشد ولی کار او با اشتباهی که انجام داد سخت شد.»
علیرضا فغانی در جام جهانی قبلی 4مسابقه سوت زد که مهم‌ترین آن بازی دو تیم انگلیس – بلژیک در بازی رده‌بندی بود. او در جام جهانی 2022و تا به اینجای کار 2 مسابقه را سوت زده است. فغانی امیدوار است که همچنان در قطر بماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید