• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179122
+
-

رکورد درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور شکست

آخرین آمار سازمان امور مالیاتی کشور بیانگر آن است که میزان مالیاتی که دولت از مسافران برای خروج از کشور اخذ کرده، در 8ماه سال‌جاری از کل سال۱۴۰۰ بیشتر است و بدین‌ترتیب رکورد درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور شکسته شده است.
به‌گزارش ایسنا، عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که میزان آن هر ساله در لایحه بودجه تعیین می‌شود. اگرچه در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ برخلاف سال‌های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر شخص مشخص نشد و تنها به‌طور کلی در بخش درآمدهای دولت از مالیات بر کالاها و خدمات، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور 1500میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.در این راستا، بررسی آمارهای عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی نشان داد که در 6ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۱۰۸۵میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است. این میزان در 7ماهه امسال به بیش از ۱۲۶۱ و در 8 ماهه سال۱۴۰۱ نیز به ۱۴۱۳میلیارد تومان رسیده است.این در حالی است که طبق عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور طی سال۱۴۰۰، میزان عوارض خروج از کشور که دریافت شد ۱۲۰۴میلیارد تومان بود.
خبرگزاری مهر نیز گزارش داد براساس گزارش آماری ۸ماهه اول سال۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی کشور، 1413میلیارد تومان برابر با 14.133.872میلیون ریال از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور مالیات به ‌دست آمده است.هم‌اکنون میزان عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در سفر اول ۴۰۰، دوم ۶۰۰ و سفر سوم ۸۰۰هزار تومان است؛ این میزان برای مسافران مقاصد زیارتی، تیم‌های ملی و مرزنشینان‌ متفاوت است.از این میزان، مالیات حاصل از عوارض خروج از کشور مسافران که اساس ایجاد آن در سال‌های جنگ ایران و عراق، برای هزینه کرد این مالیات در حوزه صنعت گردشگری بود، تنها ۸۰هزار تومان، سهم صنعت گردشگری عنوان شده بود، سهمی که سال‌های گذشته به این صنعت داده نشد و اعتراض مسئولان گردشگری را نیز در پی داشت.پیش از این ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان کشور گفته بود: پیشنهاد داده بودیم که ۵۰درصد از این هزینه برای ایجاد زیرساخت‌ها، به صنعت گردشگری تعلق بگیرد. این پیشنهاد مورد موافقت دولت قرار گرفت و در دولت نهم و دهم، یکی، دو بار این هزینه را پرداخت کردند اما با تغییر دولت و برنامه‌ها، این طرح فراموش شد. درحالی‌که اگر چنین بودجه‌ای برای ایجاد زیرساخت ها در نظر گرفته شود، می توان با نیمی از آن یعنی معادل ۳۰۰میلیارد تومان، هر سال حداقل چند هتل ساخت.اکنون باید دید آیا سازمان برنامه و بودجه، سهم گردشگری را از این درآمد هنگفت ناشی از سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور را مشخص می‌کند و آیا وزیر میراث و فرهنگی می‌تواند با نفوذی که در دولت دارد، این هزینه را برای گردشگری خرج کند یا همچون سال‌های گذشته گردشگر سهمی از درآمدهای ناشی از عوارض خروج مسافران از مرزهای کشور نخواهد داشت؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید