• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179114
+
-

معیشت مردم محور نشست دولتی‌ها در بهارستان

شهریار حیدری در گفت‌وگو با همشهری: از تغییرات کابینه استقبال می‌کنیم

سومین نشست مشترک دولت و مجلس دیروز درحالی برگزار شد که«پیگیری مسائل اقتصادی و معیشتی»، «پیگیری مصوبات استانی»، «وضعیت تنش‌ آبی»، «ضرورت پرداخت بودجه‌های عمرانی و استانی»، «مبارزه با فساد» و «ضرورت به‌کارگیری مدیران کاردان و متعهد» ازجمله موضوع‌هایی بوده‌است که نمایندگان مجلس در این نشست غیرعلنی مطرح کردند.
در این نشست، علاوه بر روسای قوای مجریه و مقننه، وزرای اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجرایی رئیس‌جمهور گزارش‌هایی را درباره مسائل مختلف کشور و حوزه تخصصی خود ارائه کرده‌اند.
رئیسی در جمع نمایندگان، درباره آخرین وضعیت تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه 1402توضیحاتی ارائه داد و بار دیگر بر ضرورت هماهنگی دولت و مجلس، به‌عنوان «خادمان ملت» برای رفع مشکلات مردم، به‌ویژه در حوزه‌های معیشتی تأکید کرد.
ازسوی دیگر رئیس مجلس نیز علاوه‌بر تأکید دوباره بر ضرورت تعامل و همکاری 2قوه، ضمن ارائه تحلیلی از شرایط داخلی و خارجی موجود، تصریح ‌کرد که بخش عمده‌ای از مشکلات با ارتقای کارآمدی و گسترش سطح همکاری دولت و مجلس قابل‌حل است. «ضرورت توجه جدی به مسئله‌محوری، هم در برنامه هفتم توسعه و هم لایحه بودجه 1402» از دیگر موضوع‌های مورد‌تأکید قالیباف در این نشست بوده‌است.

گلایه‌ها نادیده گرفته نشوند
بر اساس روایت نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از این نشست، نمایندگان و دولتی‌ها تأکید کرده‌اند با وجود اینکه مردم همراه با انقلاب و معتقد به نظام و رهبری هستند و به چارچوب‌های کلی و ساختارهای جمهوری‌اسلامی نیز متعهدند اما نباید گلایه‌ها، شکایات و اعتراض‌های درست را نادیده گرفت و پاسخگویی به آنها ضروری است؛ گلایه‌هایی که بخش عمده‌ای از آنها در حوزه اقتصادی و معیشتی است.

حیدری: از تغییرات کابینه استقبال می‌کنیم
نماینده قصر شیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جلسه روز یکشنبه دولت و مجلس به همشهری گفت: این جلسه یک جلسه معمولی به بهانه هفته مجلس بود و درباره وضعیت معیشتی و اقتصادی بحث شد. شهریار حیدری درباره اینکه آیا صحبتی درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور ازجمله برجام، اعتراضات و حوادث 2ماه اخیر کشور و التهابات شدید اقتصادی با رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: این مسائل به‌صورت کلی با رئیس‌جمهور مطرح شدند ولی جنبه‌ویژه و موردی نداشتند و اصولا فضای مجلس در همکاری به سر می‌برد و بنا بر تنش میان دولت و مجلس نبود. حیدری تصریح کرد: صرف برجام بحث نشد. درخصوص کلیات اقتصاد، بهداشت و پروژه‌های نیمه‌کاره صحبت شد. مسائل روز مطرح شد ولی یک جلسه عادی محسوب می‌شد. درباره اعتراضات و اغتشاشات نیز به‌صورت ویژه بحث نشد.
او درباره اینکه آیا درباره تغییر کابینه و رویکرد مجلس نسبت به این تغییرات و معرفی گزینه‌های کابینه نیز با دولت صحبت شده یا نه، گفت: نقطه‌نظرات مجلس در این‌باره با اعضای دولت حاضر در جلسه در میان گذاشته شد. انتظار مجلس این بود که دولت کابینه قوی‌تری داشته باشد. یکی از علل مؤثر در مشکلات، ناتوانی و ناکارآمدی مدیران ناتوان است وگرنه کشور از نظر منابع مشکل ندارد. ما از نظر مدیریتی اشکالاتی می‌بینیم. مجموعه مجلس انتظار داشت دولت کابینه قوی‌تری داشته باشد و از تغییرات در کابینه استقبال کرد.
حیدری درباره گمانه مطرح شده درباره انتقاد رئیس‌جمهور از نمایندگان در جلسه مبنی بر دخالت نکردن در انتصاب مدیران گفت: مجلس اساسا دخالتی نمی‌کند. کابینه را رئیس‌جمهور معرفی می‌کند. اتفاقا آقای رئیسی صحبت‌های مثبتی در تعامل با مجلس داشتند و گفتند نیاز به مشورت داریم تا هر جا فساد و مشکلی بود من سریعا برخورد کنم. او گفت من با مجلس مشورت می‌کنم. دولت در انتصاب مدیران به تعبیر مقام معظم رهبری اگر مشورت کند ضرر نمی‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید