• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 13 آذر 1401
کد مطلب : 179008
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qj7rp
+
-

شهردار تهران در پانزدهمین شنبه امید و افتخار: اهتمام مدیریت شهری بر مناسب‌سازی شهر و توسعه عادلانه فضای سبز است

مناسب‌سازی شهر روی دورتند

گزارش
مناسب‌سازی شهر روی دورتند

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

 در پانزدهمین شنبه امید و افتخار، پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران شامل 2 بوستان در مناطق 10 و 17 و همچنین 200کیلومتر معبر مناسب‌سازی‌ شده در مناطق 2، 5 و 13 با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از معلولان به بهره‌برداری رسید.
به ‌گزارش همشهری، در این مراسم بوستان تخصصی مادر و کودک باغ‌نظر به‌دست مادر شهید عارف فرزانی افتتاح شد. این بوستان که در هشتمین قرار خدمت شهردار تهران در ۳۰دی‌ماه سال۱۴۰۰ به‌عنوان نخستین بوستان مادر و کودک شهر تهران کلنگ‌زنی شده بود، ۶۶۲۶مترمربع مساحت دارد و با همکاری مشترک شهرداری منطقه۱۰ و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مورد بهسازی و مناسب‌سازی‌ برای معلولان قرار گرفته است. این بوستان  وسایل مختص کم‌توانان و نابینایان نظیر وسایل ورزشی، نیمکت برای استفاده این قشر از جامعه را داراست. احداث این بوستان در محله هفت چنار، باعث ارتقای کیفیت زندگی و رونق گردشگری و اکوتوریسم در جهت سالم‌سازی هوای شهر خواهد شد. علاوه بر افتتاح بوستان مادر و کودک باغ‌نظر، 2ملک دیگر نیز در منطقه۱۰ برای احداث بوستان در دست تملک قرار دارد که تا اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در این مراسم نمایندگان جامعه معلولان دغدغه‌ها و درخواست‌های خود را مطرح کردند. همزمان با برگزاری آیین بهره‌برداری از بوستان مناسب‌سازی‌ شده باغ سبزی، گروهی از ورزشکاران معلول و جانباز، در زمین‌های چمن و ورزش این بوستان حاضر شدند تا به‌صورت عینی و عملی هم شاهد بهره‌برداری از این بوستان مناسب‌سازی‌ شده باشیم. بوستان مناسب سازی شده  باغ سبزی نیز در پانزدهمین شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری رسید.

رفع معضل آلودگی هوا و کمبود فضای فراغت
علیرضا زاکانی در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران با بیان اینکه مناسب‌سازی برای معلولان افتخاری برای شهرداران مناطق است، گفت: « اهتمام مدیریت شهری جدید بر مناسب‌سازی‌ شهر تهران است. ایجاد آرامش و آسایش در تهران همواره مورد توجه شورای شهر و شهرداری تهران بوده است. اهتمام بر مناسب‌سازی شهر و توسعه عادلانه فضای سبز وظیفه و تکلیفی برعهده ماست و خود را مخاطب اولیه نیاز به مناسب‌سازی‌ ساختمان‌ها قرار داده‌ایم و در همین راستا ابتدا مناسب‌سازی‌ ساختمان‌های شهرداری و سپس ساختمان‌های خصوصی را دنبال می‌کنیم.»
زاکانی با تأکید بر لزوم توجه به کیفیت زندگی شهروندان تهرانی گفت: «اهتمام داریم که زندگی در تهران کیفیت داشته باشد. در همین مسیر ۲بوستان مناسب‌سازی‌ شده را افتتاح کردیم. یکی از پارک‌ها با عنوان باغ‌نظر با بیش از ۶هزار مترمربع در این دوره تملک و اجرا شد که ۹۰میلیارد تومان به آن اختصاص یافت. باغ سبزی نیز ۱۷هزار و۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و بخشی دیگر نیز تملک و به مجموعه اضافه خواهد شد. تلاش ما بر این است که در راستای رفع معضل آلودگی هوا و رفع مشکل کمبود فضاهای فراغت، گام برداشته شود. سال قبل فضای باغ سبزی، فضای خالی و مخروبه‌ای بود که اکنون به فضای سبز تبدیل شده است.» شهردار تهران درباره سرانه فضای سبز پایتخت هم گفت: «سرانه ۱۶متر و۶۰ سانتی‌مترمربعی قابل تقدیر است، اما هنوز راضی نیستیم. البته توجه عادلانه به فضای سبز هم برای ما موضوعیت دارد. کمترین سرانه فضای سبز اکنون متعلق به منطقه۱۰ است که امروز باغ‌نظر در راستای افزایش سرانه در این منطقه افتتاح شد. این اهتمام برای مناسب‌سازی‌ از وظایف ماست.»

مناسب‌سازی ساختمان‌ها طبق قانون
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم یکی از سخنرانان این مراسم  بود. مهدی چمران بر مناسب‌سازی ساختمان‌های شخصی و خصوصی‌سازی طبق قوانین موجود تأکید کرد و گفت: «از سال ۱۳۸۴ ستاد مناسب‌سازی‌ شهر تهران تشکیل و اقدامات زیادی نیز انجام شد.در این بین، برجسته‌سازی موزاییک در معابر با مشکلاتی همراه بود و انتهای برخی از معابر مشخص نبوده است. بنابراین ابتدا و انتهای مناسب‌سازی باید مطلوب باشد.» ، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا، مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این مراسم حضور داشتند.

مکث
نگاهی به مناسب‌سازی‌ شهر

۱۲۷بوستان تا قبل از این دوره مناسب‌سازی‌ شده بود.
در این دوره تا‌کنون مناسب‌سازی ‌۵۳بوستان به اتمام رسیده و ۶۴بوستان هم تا پایان سال به معلولان تقدیم خواهد شد.
شهر تهران تا زمان انقلاب درمجموع ۷۲بوستان داشت.
تعداد بوستان‌های شهر تهران اکنون به 3هزار و۳۵۳ پارک رسیده است.
فضای سبز پیرامونی شهر تهران ۵۳هزار هکتار است.

مکث
خسارت 400میلیاردی اغتشاشات به تاسیسات شهری
شهردار تهران در حاشیه مراسم دیروز و در جمع خبرنگاران از خسارت 400میلیاردی به تاسیسات شهری در جریان اغتشاشات اخیر خبر داد. علیرضا زاکانی گفت: «مسئله مهم‌تر از این خسارات، آسیبی است که به پاکبانان، رانندگان، آتش‌نشانان و... وارد شده است؛ درواقع آنچه برای ما آزاردهنده است تعرض به انتظامات مترو، آتش‌نشانان و پاکبانان است.» او همچنین درباره تعیین تکلیف حریم خطوط ریلی راه‌آهن در منطقه ۱۷ گفت که موضوعی فراتر از شهرداری است. زاکانی افزود: «باید رفع این مشکل در دولت تصویب شود. ما مسئله را از طریق وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم تا مشکل برطرف شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید