
سقفشکنی قیمت خودرو در بازار بیمشتری
قیمت بعضی خودروها در یک هفته گذشته بین 7 تا 17میلیون تومان افزایش یافته است

روند افزایش قیمت در بازار خودرو سومینماه خود را پشت سر میگذارد و رکود نیز به موازات رشد قیمت، ادامه دارد. شروع رشد قیمت خودرو بعد از چند ماه کمنوسان در بهار و تابستان امسال، از مهرماه و بهدنبال افزایش قیمت ارز بود، اما کاهش نوسان بازار ارز، شرایط را در بازار خودرو آرام نکرد و در این میان مصرفکنندگان واقعی اصلیترین زیاندیدگان رفتار پرتناقض در بازار هستند. آغاز روند اجرایی واردات خودرو که بهنظر میرسید محرکی برای کاهش قیمت خودرو باشد، با روند کند آن عکس انتظار کارشناسان عمل کرده و به عاملی برای افزایش قیمت تبدیل شده است. در کنار فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا که نفر اول اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران آن را مهمترین دلیل قیمت بالای خودرو میداند، توقف مذاکرات برجام، غیرقابل پیشبینیبودن رفتار بازار ارز و البته برخی از بندهای به تعبیر کارشناسان «دست و پاگیر و سختگیرانه» آییننامه واردات خودرو را باید از عواملی دانست که آینده بازار این کالای سرمایهای را در هالهای از ابهام قرار داده است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند سقف قیمت 20هزار یورویی تعیینشده برای واردات با حذف خودروهای شاسیبلند از فهرست واردات، محرکی جدی برای افزایش قیمت این قبیل خودروها در بازار داخلی بوده است. از ابتدای نوسانات در بازار ارز تا به امروز قیمت خودروهای شاسیبلند بهگفته فعالان بازار افزایش 200میلیون تومانی داشته و بهعنوان مثال سانتافه۲۰۱۷، در این بازه زمانی از 800میلیون تومان به حدود یک میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند افزایش قیمت خودرو در بازار بهاحتمال زیاد ادامهدار خواهد بود، چون تداوم وضعیت کنونی، مصرفکننده واقعی را از بازار خارج کرده و خریدارانی که اکنون در بازار حضور دارند بدون توجه به قیمت و کیفیت خودرو، تنها با انگیزه سرمایهگذاری به خرید خودرو اقدام میکنند.
افزایش قیمت 30میلیونی 206 در یک ماه
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در گفتوگو با همشهری، با بیان اینکه خریدار واقعی در بازار خودرو وجود ندارد، گفت: متأسفانه فعلا خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده و اغلب خریداران خودرو از بورس تا خودروساز بهدنبال کسب سود هستند. سعید موتمنی تداوم رکود و رشد قیمت خودرو در ماههای اخیر را نتیجه عرضه کمتر از نیاز توسط خودروسازان دانست و اضافه کرد: عرضه خودرو کم است و نمیتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، همین مسئله موجب شدتگرفتن افزایش قیمت خودروهای ارزانقیمتی مانند 206تیپ2 شده است. بهگفته این فعال بازار، 206تیپ2 طی یک ماه گذشته 30میلیون تومان گرانتر شده و کوئیک نیز که دیگر خودرو پرتقاضا با قیمتی به نسبت مناسب است، طی همین مدت بین 10 تا 15میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. تیبا، 207اتومات و دنا اتومات توربو دیگر خودروهایی هستند که افزایش قیمت زیادی داشتهاند. بهگفته موتمنی، تیبا در یک ماه اخیر 10میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خودرو رقمهای بالایی از اختلاف قیمت در طول 3ماه گذشته را نشان میدهد. پژو 206تیپ2 که شهریورماه را با قیمت 295میلیونی به پایان رساند، روز گذشته 342میلیون تومان قیمت خورد که 47میلیون تومان رشد قیمت را در 3ماه برای این خودرو پرتقاضا نشان میدهد. اما خودرو شاهین را باید رکورددار افزایش قیمت دانست؛ این خودرو که 5آذرماه 374.5میلیون تومان قیمت داشت، در طول یک هفته اخیر 17.5میلیون تومان رشد قیمت داشت و روز گذشته 392میلیون تومان قیمت خورد.
گزارشهای میدانی از بازار خودرو حاکی از آن است پراید ۱۱۱ SE از ابتدای آذرماه تاکنون ۴میلیون تومان گران شده و به ۲۱۲میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ SE نیز رشد ۱۰میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و در بازار با قیمت ۲۰۰میلیون تومان به فروش میرسد. قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل۱۴۰۱ هم ۱۰میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۹۰میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ۵ مدل۱۳۹۹ نیز ۱۶میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هماکنون در بازار ۴۰۵میلیون تومان فروخته میشود. پژو ۲۰۶ SD V8 مدل۱۴۰۰ هم با افزایش ۱۵میلیون تومانی قیمت، در بازار ۴۱۰میلیون تومان دیده میشود.