• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 13 آذر 1401
کد مطلب : 178967
+
-

رئیسی و قالیباف همزمان مطرح کردند

دفاع از تغییر روش‌ها در اجرای قانون اساسی

گزارش 2
دفاع از تغییر روش‌ها در اجرای قانون اساسی

روسای قوه مجریه و مقننه به‌مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی در 12آذر1358در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی از اجرای کامل اصول قانون اساسی، احتمال تغییر روش‌ها و کارآمدی در اجرا سخن گفتند. سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در نقطه مقابل طرح موضوعات همه‌پرسی و رفراندوم در دوره روسای جمهور سابق بر اصلاح روش‌های ذیل پذیرش قانون اساسی فعلی تأکید داشتند. در برخی ادوار ریاست‌جمهوری تشکیل هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی و ایده انتصاب معاون اجرای قانون اساسی انتقادبرانگیز و ناقض اصل تفکیک قوا عنوان شده بود. «تذکر»، «اخطار» به همه دستگاه‌های حاکمیتی و «نظارت» بر همه آنها مهم‌ترین تفاسیر دولت‌ها از اصل113قانون اساسی بوده‌ که مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده رئیس‌جمهور می‌داند. سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم خود را از این مورد مناقشه‌برانگیز و حاشیه‌ساز برحذر داشته است.
او روز شنبه در سالن اجلاس سران با بیان اینکه اگر در برخی بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد نباید به‌حساب این میثاق ملی نوشته شود، گفت: قانون اساسی مشتمل بر اصول و ارزش‌هایی مثل جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی است که غیرقابل تغییر هستند، اما در کنار آن روش‌ها و سازوکارهای اجرای قانون اساسی حتما قابل تغییر و ارتقا هستند و عندالاقتضا می‌توان سازوکارهای اجرایی آن را مورد تجدیدنظر قرار داد.
رئیسی با تأکید بر اینکه قانون اساسی ایران هیچ بن‌بستی ندارد، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌نحوی تنظیم، تدوین و نهایی شده که در اجرای آن و در اداره امور کشور با هیچ بن‌بستی مواجه نخواهیم شد و این از ویژگی‌های قانون اساسی ماست. باید برای اجرای همه اصول قانون اساسی تلاش کرد تا همه حقوق تدوین، تنظیم و اعلام شده در آن برای صاحبان حق استیفا شده و همه تکالیف تعیین شده در قانون اساسی در حوزه‌های مختلف اجرایی، تقنینی و دیگر اجزا و بخش‌های نظام نیز اجرا شوند. رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس‌جمهور است، گفت: بنده خود را متعهد به حفظ حقوق آحاد مردم، مذاهب، اقوام و گروه‌های مختلف می‌دانم و معتقدم ایران قوی تنها در پرتو اجرای دقیق قانون اساسی به رشد و بالندگی خواهد رسید.

قانون اساسی، حلال مشکلات ماست
رئیس مجلس هم در این همایش با یادآوری این مطلب که قانون اساسی ما قانون مترقی بوده و امروز حلال مشکلات ما در ابعاد مادی و معنوی است، گفت: در بحث حکمرانی‌نو که نکاتی را بعضاً خدمت مردم طی سال‌های قبل تا به امروز گفته‌ام، بر همین نکته تأکید داشته‌ام آنچه نیاز به تغییر دارد، نگاه ما و نحوه اجرای قانون اساسی بوده و حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست. باید بدانیم حکمرانی یک امر ملی بوده و شعار جناحی نیست که با خواستن یا نخواستن یک گروه یا یک حزب، تعیین‌تکلیف شود و باید بدانیم کارآمدی ارزش کانونی حکمرانی است. تا زمانی که ما به کارآمدی یک پاسخ روشن و مشخص ندهیم و تا زمانی که قدرت حل مسئله را پیدا نکنیم قادر نیستیم مسئله حقوق اساسی مردم را پاسخ بدهیم. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه به‌خاطر ضعف کارآمدی در حوزه‌هایی دچار ناتوانی شده‌ایم، گفت: در حوزه‌هایی ضعف در حل مسئله و ضعف در کارآمدی داریم و دشمن نیز دقیقاً آمده تا بر همان آسیب‌ها و زخم‌های ما سوار شده و علیه قوت‌های ما به نفع خود عملیات انجام می‌دهد؛ از این‌رو همه ما نیازمندیم با تکیه بر قانون اساسی، با وحدت و دل دادن به رهبر عزیز، صادقانه پای کار مردم باشیم و بتوانیم نهضت حل مسئله و نهضت پاسخگویی به مردم در جهت اصلاح آسیب‌پذیری‌هایی را که دشمنان علیه ما گام برمی‌دارند، راه بیندازیم. معتقدم این همان کارآمدسازی نظام حکمرانی و نگاهی نو به قانون اساسی و پیاده‌سازی‌ آن در همه قلمروهای به‌دست آمده است که راه آن اجرای متوازن و دقیق قانون اساسی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید