• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17886
+
-

ونیز از کن سبقت می‌گیرد؟

سینما
ونیز از کن سبقت می‌گیرد؟

جشنواره کن و جشنواره ونیز 2جشنواره صاحب‌نام اروپایی هستند که به فاصله چندماه با یکدیگر برگزار می‎شوند و با توجه به قدمت‌شان با هم مقایسه می‌شوند. هالیوودریپورتر در این روزهایی که فقط یک هفته از پایان برگزاری هفتادویکمین دوره جشنواره کن می‎گذرد، با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده است که این دوره جشنواره ونیز سطح بالاتری از کن2018 داشته باشد.

براساس این گزارش، جشنواره فیلم کن امسال از نظر حضور ستارگان حاضر و فیلم‌هایش از سطح همیشگی برخوردار نبود و با انتقاد روبه‌رو شد. در عین حال فیلم‌های مطرح این جشنواره ازجمله فیلم‌ اسپایک لی درباره کوکلاکس‌کلان، فیلم «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی و فیلم «کفرناحوم» ‌نادین لبکی فیلمساز لبنانی امسال بار دیگر در ونیز نیز به نمایش درمی‌آیند.

جشنواره فیلم ایتالیایی در 3، 4سال اخیر فیلم‌هایی را برگزیده که بعدا در اسکار نیز موفق بوده‌اند؛ ازجمله «مرد پرنده‌ای» آلخاندرو گونزالس، «اسپاتلایت» توماس مک‌کارتی و «شکل آب» گی‌یرمو دل‌تورو. البته در مورد فیلم‌هایی مثل «لالالند» دمین شازل که چندین اسکار برد و «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» ‌مارتین مک‌دونا این اتفاق نیفتاد. در هر حال درمورد جشنواره فیلم ونیز۲۰۱۸ با توجه به فیلم‌هایی که انتظار می‌رود در فهرست نمایش این جشنواره جای بگیرند، رویدادی پربار پیش‌روست.

«اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» ساخته جدید بری جنکینز سازنده «مهتاب» اقتباسی از یک رمان مطرح از ادبیات سیاهپوستان با بازی رجینا کینگ، کولمن دومینگو، دیگو لونا و دیو فرانکو ازجمله این فیلم‌هاست. «برادران سیسترز» وسترنی ساخته ژاک اودیار با بازی واکین فینیکس و جان سی رایلی، «پترلو» ساخته مایک لی درباره اعتراض‌های ۱۸۱۹ برای حق رأی که از حضور در کن جا ماند، «اولین مرد» ساخته دمین شازل درباره زندگی نیل آرمسترانگ با بازی رایان گاسلینگ بازیگر فیلم «لالالند»، «Suspiria» ساخته لوکا گوادانینو با بازی کلوئه گریس مورتس، داکوتا جانسون و تیلدا سوینتون، «مورد علاقه» ساخته یورگوس لانتیموس سازنده «کشتن گوزن مقدس»، «غیرداستانی» ساخته جدید اولیور آسایاس با بازی ژولیت بینوش،  «زندگی و مرگ جان اف.داناوان» ساخته زاویه دولان با بازی ناتالی پورتمن و سوزان ساراندون شماری از فیلم‌هایی هستند که می‌توانند گرمای لیدو را در تابستان امسال بیشتر کنند.

پیش‌تر اعلام شده بود شیر طلای ونیز۲۰۱۸ برای یک عمر دستاورد هنری به دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی اهدا خواهد شد.

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۲۹ آگوست تا ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار می‌شود. گی‌یرمو دل تورو ریاست گروه داوران این دوره را برعهده دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید