• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178834
+
-

تامین شغل و مسکن اولویت دولت برای معلولان

رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، خطاب به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن اعلام کرد که حق تأخیر در واگذاری مسکن به افراد دارای معلولیت را ندارند

رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت «روز جهانی افراد دارای معلولیت» ضمن تبریک این روز به افراد دارای معلولیت گفت: واگذاری مسکن به افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها باید در اولویت کار دولت قرار گیرد و وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نباید این موضوع را به تأخیر بیندازند بلکه باید در اسرع وقت پیگیر این کار باشند.
سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه برخورداری از مسکن چه برای خود فرد معلول و چه برای والدین او موجب آرامش روح و روان آنها می‌شود، تأکید کرد: این مسئله دارای اولویتی است تا پدر و مادری که یک فرزند دارای معلولیت دارند، دیگر دغدغه مسکن اجاره‌ای و جابه‌جایی مدام او را نداشته باشند.
او در ادامه با تأکید بر ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب افراد دارای معلولیت گفت: فرصت شغلی مناسب افراد دارای معلولیت علاوه بر ایجاد یک منبع درآمد برای آنها یک آرامش اجتماعی برای این افراد به همراه می‌آورد که مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آنها نیز می‌شود؛ لذا این موضوع باید به‌طور جدی به‌خصوص در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی پیگیری شود. علاوه بر این سازمان بهزیستی می‌تواند لیست افراد دارای معلولیت آماده فعالیت و کار را در اختیار همه سازمان‌ها و ادارات دولتی و شرکت‌ها قرار دهد تا در زمینه‌هایی که این افراد می‌توانند مشغول به‌کار شوند، جذب آنها در اولویت قرار گیرد.
رئیسی که ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت را یک ضرورت می‌داند خطاب به همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول گفت که نهایت تلاش خود را برای ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها به‌ کار گیرند.
رئیس‌جمهور کشور در ادامه، مناسب‌سازی وضعیت خیابان‌ها و مراکز عمومی و شهری برای تردد افراد دارای معلولیت را از مهم‌ترین مسئولیت‌های همه مسئولان و دستگاه‌ها در قبال این افراد برشمرد و افزود:‌ همچنین ایجاد مراکز و امکانات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت باید با یک کار جهادی و انقلابی دنبال شود تا همه معلولان کشور بتوانند به شکل مناسب و کافی به این دست مراکز دسترسی داشته باشند و از این طریق مشکلات آنها به شکل مؤثری کاهش یابد. ضرورت و اهمیت شنیده شدن خواسته‌های افراد دارای معلولیت موضوع دیگری بود که مورد تأکید رئیس‌جمهور قرار گرفت و تصریح کرد که توجه به‌نظرات و مطالبات افراد دارای معلولیت نه از سر ترحم بلکه از سر نوع‌دوستی و دگرخواهی ناشی از خداخواهی دنبال شده و تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود. دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز باید خواسته‌های افراد دارای معلولیت را به‌عنوان یک وظیفه شرعی، انسانی و الهی پیگیری کنند.
هزینه‌های سنگین تجهیزات توانبخشی موضوع دیگری بود که رئیسی در مراسم بزرگداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت بدان اشاره کرد و گفت: این مسئله از آن دسته مسائلی است که دولت می‌تواند ‌کمک مؤثری کند تا عزیزان دارای معلولیت برای تهیه وسایل یا تجهیزات مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند. هم از وزیر تعاون و هم از رئیس سازمان بهزیستی و از همه سازمان‌ها و نهادهایی که در این رابطه مسئولیت دارند، می‌خواهم که حمایت‌های لازم را به عمل آورند تا افراد دارای معلولیت برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود به سختی نیفتند. همچنین می‌توان برای تامین نیازمندی‌ها و تهیه تجهیزات توانبخشی به افراد دارای معلولیت یارانه پرداخت کرد.
او با تأکید بر اینکه همه دولتمردان باید اجرای کامل قوانین مصوب حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود بدانند، گفت: اگر جایی تعارضی میان قوانین مختلف وجود دارد باید سریع برطرف شود، اما اجرای قانون نباید متوقف بماند. به موجب فرهنگ دینی، اصول انسانی، قانون اساسی و نیز قوانین موضوعه همه مسئولان، دولتمردان و دستگاه‌های مربوطه موظف هستند به افراد دارای معلولیت توجه کنند. رئیس‌جمهور افزود: البته توجه صرف کفایت نمی‌کند و باید به استعدادها و ظرفیت‌های این افراد توجه شده و برای شکوفایی این استعدادها زمینه‌های لازم فراهم شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه باید شعار ما می‌توانیم را که افراد دارای معلولیت به آن عینیت بخشیده‌اند، وجه همت خود قرار دهیم، گفت: مسئولان در وهله اول وظیفه و مسئولیت خود در قبال افراد دارای معلولیت را انجام دهند چرا که این افراد بر گردن ما مسئولان حق دارند. وظیفه دولت در قبال افراد دارای معلولیت در گام اول این است که زمینه‌ای فراهم کنند که نقص جسمی مانع از نقش‌آفرینی و اثرگذاری اجتماعی این افراد و شکوفایی استعدادهایشان نشود.

باید در زمینه توانبخشی به افراد دارای معلولیت، گامی نو برداشته و طرحی نو دراندازیم
رئیسی در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر جمعیت ۸درصدی افراد دارای معلولیت نسبت به جمعیت کشور، با طرح این سؤال که آیا وجود معلولیت به‌معنای محروم شدن جامعه از استعدادها و توانمندی‌های این افراد است؟ تصریح کرد: همه بخش‌های مرتبط با توانبخشی به افراد دارای معلولیت باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند تا هم این افراد فرصت شکوفا کردن استعدادهایشان را داشته باشند و هم جامعه از توانمندهای خدادادی این افراد محروم نشود.
رئیس‌جمهور با قدردانی از همه خدماتی که تا‌کنون به افراد دارای معلولیت ارائه شده است، خاطرنشان کرد:‌ افراد زیادی در این زمینه زحمات زیادی کشیده‌اند که جای تشکر دارد، اما نیاز به این داریم که در زمینه توانبخشی به افراد دارای معلولیت گامی نو برداشته و طرحی نو دراندازیم و لازمه این کار آن است که با تصمیم و اراده جدی کاهش مشکلات این عزیزان را پیگیری کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید