• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178450
+
-

غذاهای مفید برای سرماخوردگی

انواع سوپ و ‌آش در فصل سرد سال طرفداران بسیاری دارند.برخی از آنها مناسب دوران سرماخوردگی بوده و غذایی دلچسب و مفید برای بیماران محسوب می‌شود. جز این، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و از احتمال ابتلا به بیماری نیز می‌کاهد.

سوپ پیاز
این سوپ به‌دلیل داشتن پیاز فراوان برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با سرماخوردگی مناسب است. مواد لازم: پیاز 2 عدد، مرغ 250گرم، شوید خشک 1قاشق غذاخوری، روغن زیتون 1قاشق غذاخوری، پودر لیمو عمانی 1قاشق مرباخوری، رشته فرنگی به مقدار دلخواه، نمک و زردچوبه به مقدار لازم. ابتدا 2 عدد پیاز را خرد کرده و در روغن زیتون کمی تفت دهید و مرغ را به آن بیفزایید. سپس نمک و زردچوبه و پودر لیموعمانی و شوید را اضافه کنید و در آخر 2لیوان آب بریزید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد. رشته فرنگی را 15دقیقه آخر پختن اضافه کنید.

آش شلغم
از آنجا که شلغم به‌دلیل داشتن ویتامین ث زیاد برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی مفید است، ‌آش طبخ شده با آن نیز طرفداران بسیاری دارد.این‌ آش، ‌انواع مختلفی دارد که یکی از آن همراه با عدس و ماش است. مواد لازم: برنج نیم‌دانه خیس خورده یک پیمانه، عدس پخته: یک‌دوم پیمانه، ماش پخته یک دوم پیمانه، پیاز 2عدد متوسط، شلغم ۵ تا ۶ عدد، سبزی‌ آش شامل جعفری، گشنیز، اسفناج، تره و شوید ۲۵۰ گرم، آب به مقدار لازم، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، آبغوره یا آبلیمو برای چاشنی به مقدار لازم. پیازها را رنده کنید و آنها را با روغن کمی تفت دهید. اندکی زردچوبه به پیازداغ‌ها اضافه کنید. عدس یا ماش را به پیازها اضافه کنید و اجازه دهید کمی بجوشد. زمانی که عدس یا ماش نیم‌پز شد، برنج نیم‌دانه را به آن اضافه کنید. حالا نوبت آب یا عصاره گوشت است. آب جوش یا عصاره گوشت را که با کمی آب‌جوش مخلوط شده به‌ آش اضافه کنید. سبزی‌ها و شلغم خرد شده را داخل‌ آش بریزید. نمک، زردچوبه و درصورت تمایل کمی فلفل را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا‌ آش جا بیفتد.

نخود آب
نخود آب یکی از انواع خوراک‌های بسیار مقوی برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با ضعف بدنی است.مواد لازم: نخود2پیمانه، ماهیچه یا قلم گوسفندی یک عدد، پیاز یک عدد بزرگ، بلغور گندم۳ قاشق غذاخوری، نمک و روغن به مقدار کافی. نخود را چند ساعت خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. پیاز را نگینی ریزخرد کنید و کمی با حرارت ملایم تفت دهید تا سبک شود.سپس بلغور گندم خوب شسته شده را به قابلمه اضافه کرده و با کمی پیاز تفت دهید. ماهیچه یا قلم را به همراه نخود به قابلمه اضافه کرده و سپس حدود 6لیوان آب جوش به آن بیفزایید. حرارت را افزایش داده تا جوش بیاید بعد از آن با شعله ملایم به‌مدت 3تا 5ساعت اجازه می‌دهید تا بپزد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید