• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178228
+
-

۳۰۱هزار شماره لو رفته ایرانی‌ها در هک واتساپ

فضای مجازی
۳۰۱هزار شماره لو رفته ایرانی‌ها در هک واتساپ

یک هکر از انجمن شناخته شده هکرها، با اعلام خبر هک اپلیکیشن واتساپ و لو رفتن داده‌های بیش از 500میلیون کاربر این پلتفرم، اعلام کرد قصد فروش شماره‌های تلفن این کاربران را دارد. در میان کشورهایی که شماره‌های تلفن همراه کابران آنها لو رفته است، نام ایران نیز دیده می‌شود. به گزارش سایبرنیوز، گفته می‌شود این مجموعه داده حاوی داده‌های کاربران واتساپ از 84کشور است. در بین شماره‌های به فروش رفته، 301هزارو723 شماره مربوط به کابران ایرانی است.
بخش اعظم 500داده‌های هک شده شامل 32میلیون پرونده از کاربران آمریکایی، 45میلیون از مصر، 35میلیون از ایتالیا، 29میلیون از عربستان، 20میلیون از فرانسه و20میلیون هم از ترکیه است. همچنین گفته می‌شود نزدیک به 10میلیون شماره تلفن روسی و بیش از 11میلیون تلفن از بریتانیایی‌ها نیز در این هک بزرگ، به‌دست هکر افتاده است. این هکر اعلام کرده است مجموعه داده‌های آمریکا را به قیمت 7000دلار، انگلستان 2500دلار و آلمان را 2000دلار می‌فروشد.
چنین اطلاعاتی بیشتر توسط مهاجمان برای حملات smishing و vishing برای کلاهبرداری استفاده می‌شود، برای همین متخصصان توصیه می‌کنند که کاربران مراقب هرگونه تماس و پیام ازشماره‌های ناشناس، باشند. واتساپ بیش از 2میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد. هکر واتساپ هنوز نحوه به‌دست آوردن پایگاه داده را مشخص نکرده است. سایت سایبرنیوز برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت مادر واتساپ، متا تماس گرفت، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. این احتمال وجود دارد که در این حمله سایبری، هکر واتساپ را از نظر فنی هک نکرده باشند، بلکه داده‌های آن را از طریق Web Scraping به‌دست آورده باشند که شامل اجرای یک اسکریپت خودکار برای تأیید صفحات وبی می‌شود که در آنها از شماره‌ها برای واتساپ استفاده می‌شود.
بررسی‌های فنی و آزمایش بخش زیادی از شماره‌های لورفته صحت ادعاهای این هکر را ثابت کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید