• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178160
+
-

کاهش دخالت دولت در بازار برق

مدیران وزارت نیرو از تصمیم دولت برای کاهش میزان دخالت در بازار برق ایران خبر می‌دهند. تحقق این اتفاق ممکن است باعث شفاف‌تر شدن بازار برق و البته افزایش بازده این صنعت شود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌ها را افزایش دهد. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران از سهم 12درصدی بورس در مبادلات برق خبر داده و می‌گوید: برخی نیروگاه‌ها که فروشنده برق هستند، بورسی هستند. مردم می‌توانند از طریق بورس، سهامدار شرکت‌های تولید‌کننده برق باشند و در این عرصه مشارکت داشته باشند. مدیرعامل شرکت مدیریت برق در عین حال اعلام کرد: دولت به‌دنبال این است که نقش خود را در خرید و فروش برق به حداقل برساند، در واقع شبکه برق و پایداری شبکه‌های برق را داشته باشد، از این طریق مصرف‌کننده و تولید‌کننده برق می‌توانند با یکدیگر مستقیم مبادله کنند. او در پاسخ به اینکه آیا چنین شرایطی به خصولتی شدن صنعت برق منجر نمی‌شود، گفت: طبق قانون ۶۰درصد نیروگاه‌ها خصوصی هستند و بخشی از برق تولید شده از جمله برق‌هایی هستند که با تعرفه‌های محقق و تحت پوشش تولید می‌شود که نیروگاه‌های دولتی می‌توانند برق آن بخش را تأمین کرده و بقیه آزادانه با یکدیگر قرارداد مبادله برق داشته باشند.
او با اشاره به اینکه چنین اقدامی از طریق سازوکار بورس صورت می‌گیرد اضافه کرد: با توجه به اینکه مبادله برق از طریق بورس اتفاق می‌افتد قطعاً از شفافیت لازم برخوردار بوده و لایه پنهانی برای فسادزا بودن وجود ندارد. به‌گفته رجبی‌مشهدی، در چنین شرایطی صنعت برق از دست دولت خارج شده و تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

تهاتر بدهی برقی‌ها
این مقام وزارت نیرو با بیان اینکه 60درصد مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق حواله‌های سوخت تسویه شده است، می‌گوید: اگر کسی نیروگاه سیکل ترکیبی و یا تجدیدپذیر بسازد که مصرف سوخت ندارد؛ می‌تواند سوخت صرفه‌جویی شده ناشی از احداث این نیروگاه‌ها را از این طریق دریافت کند، یعنی معادل آن را حواله‌های نفتی یا سوخت دریافت می‌کنند. رجبی‌مشهدی تأکید کرد: قطعا سرمایه‌گذاران بخش نیروگاهی از این بابت که می‌توانند مطالبات احداث و سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها را با سرعت بیشتری دریافت و تسویه کنند، از این روش استقبال می‌کنند.

مبادله برقی با ترکیه
سخنگوی صنعت برق همچنین از شروع تبادل برق با ترکیه خبر داد و گفت: هم‌اکنون در هر هفته 3.5روز برق را از کشور ترکیه دریافت و 3.5روز برق به آنها صادر می‌کنیم. میزان برق صادراتی و وارداتی با هم برابر بوده و از مزیت صادرات برق در روزهای تعطیل کشور مبدأ که در ایران و ترکیه متفاوت است، استفاده می‌شود. رجبی‌مشهدی افزود: هم‌اکنون سنکرون شبکه‌های برق 2 کشور انجام شده و حداکثر به‌میزان ۶۰۰مگاوات برق به‌طور آزمایشی بین 2 کشور مبادله شده است. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه درهرحال اولویت نخست صنعت برق تامین نیاز داخلی است درخصوص هدف‌گذاری صنعت برق برای صادرات برق به اروپا گفت: یکی از مسیرهای برق به اروپا می‌تواند از طریق ترکیه باشد که هم‌اکنون این ظرفیت ایجاد شده است.

آخرین وضعیت تولید و مصرف
به گزارش همشهری، ظرفیت تولید برق ایران در پایان مهرماه امسال به بیش از 89هزار مگاوات رسیده است که نسبت به پایان سال گذشته، ظرفیت تولید برق پاک و تجدید‌پذیر با رشدی 5.48درصدی مواجه شده و هم‌اکنون یک درصد از کل برق تولیدی کشور ناشی از فعالیت نیروگاه‌های خورشیدی و تجدید‌پذیر است. این گزارش می‌افزاید: 39.1درصد برق از محل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، 24.5درصد سهم نیروگاه‌های گازی، 17.7درصد سهم نیروگاه‌های بخاری، 13.5درصد سهم نیروگاه‌های برق آبی، 1.1درصد سهم نیروگاه اتمی بوشهر، 2.5درصد سهم نیروگاه‌های تولید پراکنده و نیم درصد هم سهم نیروگاه‌های دیزلی است. وزارت نیرو می‌گوید: کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی‌ها در پایان مهرماه امسال نسبت به پایان سال گذشته 3درصد، تولید ناویژه انرژی برق کشور 3.7درصد، انرژی دریافتی برون‌مرزی 38.4درصد افزایش، اما انرژی ارسالی به بیرون مرزها 3.3درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در پایان سال1400 نسبت به سال1399 تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیروگاهی برنامه‌ریزی شده شامل نیروگاه‌های تجدیدپذیر پاک و مولد مقیاس کوچک 42درصد و ظرفیت و ارزش پروژه‌های سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها هم به‌ترتیب 37.6درصد و 68درصد کاهش داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید