• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178153
+
-

ورود مدیریت شهری به تدوین برنامه هفتم و بودجه کشور

مدیریت شهری
ورود مدیریت شهری به تدوین برنامه هفتم و بودجه کشور

رئیس شورای‌عالی استان‌ها از توافق با رئیس‌جمهور برای استفاده از ظرفیت مدیریت شهری و مشارکت شوراها در تدوین بودجه کشور خبر داد. پرویز سروری این مطلب را پنجشنبه، در نشست مشترک شهرداران کلانشهرها و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها اعلام کرد.
به گزارش همشهری، رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران هم در این نشست درباره برنامه هفتم توسعه کشور صحبت کرد و گفت: «برنامه هفتم باید بر مبنای همه ظرفیت‌های کشور تدوین و اجرایی شود و ظرفیت فراوان شوراها و شهرداری‌ها نیز در آن مورد توجه باشد.»
علیرضا زاکانی با بیان اینکه شهرداران و شوراهای شهر جایگاه مهمی برای تشدید خدمتگزاری در کشور دارند و باید نسبت به جایگاه خود آگاه باشند، عنوان کرد: «ضرورت دارد نوع نگاه ویژه‌ای نسبت به شهرداری‌ها در برنامه و بودجه۱۴۰۲ متجلی باشد و مواردی مانند ایجاد زمینه درآمدهای پایدار در شهرها و ثبات برای مدیریت شهری مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد. همچنین در نظر گرفتن نقش‌آفرینی شوراها و شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سایر موارد لازم و ضروری است و باید ظرفیت آنها در مسیر رشد و شکوفایی کشور به‌کار گرفته شود.»

کارگروهی مشترک با وزارت کشور
همان‌طور که گفته شد پرویز سروری از توافق با رئیس‌جمهور درخصوص استفاده از ظرفیت‌های شهرداری‌ها و شوراها خبر داده است. اینطور که رئیس شورای‌عالی استان‌ها اعلام کرده قرار شده برای این منظور کارگروهی با وزارت کشور تشکیل شود تا موارد مهم حوزه شهرداری‌ها و شوراها را در آن بررسی کنند. سروری گفت: «انجام پژوهش‌های لازم در زمینه تحقق آرمان‌شهر اسلامی، ارسال بودجه کشور به شورای‌عالی استان‌ها، مشارکت شوراها در روند تدوین بودجه کشور و حضور نمایندگان شوراها در جلسات برنامه‌ریزی و تدوین بودجه از دیگر توافقاتی است که با رئیس‌جمهور انجام داده‌ایم.»

سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده باید افزایش یابد
رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای مراکز هم در نشست روز پنجشنبه بر تحقق مدیریت یکپارچه شهری تأکید کرد و گفت: «مدیریت یکپارچه یکی از نیازهای ضروری شوراهاست که در رفع برخی از معضلات شهر اثرگذار است.»
 مهدی چمران، این مطلب را در کارگروه شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها که همزمان با نشست مشترک شهرداران کلانشهرها و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها برگزار شد، بیان کرد و افزود: «مدیریت یکپارچه یکی از نیازهای ضروری شوراهاست که در رفع برخی از معضلات شهر اثرگذار است، چراکه برخی از امور در دایره وظایف شورا و شهرداری نیست اما مردم این امور را از شهرداری مطالبه می‌کنند که انتظار درستی هم هست.»
او ادامه داد: «رسیدگی به وضعیت خانه‌های خالی موردی است که اگر به شهرداری سپرده شود نتیجه بهتری خواهد داد. ساماندهی معضل حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی نیز از وظایف ذاتی شهرداری نیست اما شهرداری می‌تواند با ورود به آن مؤثر عمل کند. مالیات بر ارزش افزوده رگ حیاتی شهرداری‌هاست که نباید توسط سایر نهادها کسر شود، بلکه سهم شهرداری از این مالیات باید اضافه شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید