• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178131
+
-

اشک شوق ایران

ایران با نمایشی قدرتمندانه ولز را شکست داد و بازگشتی رویایی به جام‌جهانی داشت

اشک شوق ایران

  کی‌روش همانند بازی اول در این بازی هم با ترکیبش همه را غافلگیر کرد. خیلی‌ها انتظار داشتند سیدحسین حسینی پس از ۶‌گلی که از انگلیس دریافت کرد، نیمکت‌نشین شود اما مرد پرتغالی تصمیم گرفت مقابل ولز هم از این دروازه‌بان استفاده کند. برخلاف پیش‌بینی‌ها خبری از بازگشت شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان به ترکیب نبود تا مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی زوج خط دفاع را در سیستم چهار‌دفاعه تشکیل دهند. با بیرون‌ماندن روزبه چشمی و صادق محرمی، رامین رضاییان دفاع راست تیم شد و میلاد محمدی هم در همان جناح چپ بازی کرد. در میانه میدان سعید عزت‌اللهی جای علی کریمی را گرفت و سردار آزمون هم در خط حمله به ترکیب اضافه شد تا مشخص شود کی‌روش در این بازی برای برد تیمش را به زمین فرستاده است.
  در فاصله ۱۰دقیقه مانده به شروع بازی خیلی از سکوهای احمدبن‌علی خالی بود اما با حضور پرتعداد هواداران ایرانی شور و حال خاصی در ورزشگاه حاکم شد. با خواندن سرود ملی توسط شاگردان کی‌‌روش و سروصدایی که هواداران ایرانی در ورزشگاه به راه انداخته بودند، همه‌‌چیز برای یک ‌شروع خوب آماده به‌نظر می‌رسید. بازی به بهترین شکل ممکن برای تیم ملی آغاز شد و برخلاف بازی با انگلیس این شاگردان کی‌روش بودند که در ۱۰‌دقیقه ابتدایی مالکیت بیشتری روی توپ داشتند. برخلاف جریان بازی این ولزی‌ها بودند که می‌رفتند تا به گل اول برسند اما حسینی که در بازی با انگلیس به هیچ توپی نه نگفته بود، با برگشت‌دادن ضربه سر بازیکن ولز هم ایران را در بازی نگه داشت و هم با تشویق‌شدن از سوی تماشاگران حسابی روحیه گرفت. البته مجید حسینی در این صحنه بازهم عملکرد خوبی نداشت تا نگرانی‌ها در مورد خط دفاعی بیشتر شود.
  کمک‌داور ویدئویی که در جام‌جهانی قبل یک‌گل ایران مقابل اسپانیا را مردود کرده بود، در این دوره هم گل تیم کی‌روش را مردود اعلام کرد. ایران که پس از تک‌موقعیت ولز هم تیم برتر میدان بود، روی حرکت ترکیبی علی قلی‌زاده و آزمون به گل رسید اما کمک‌داور ویدئویی آن را آفساید اعلام کرد. البته تماشاگران که با گل قلی‌زاده انرژی گرفته بودند، پس از مردود‌شدن گل هم دست از تشویق نکشیدند.
  سومین ۱۰‌دقیقه بازی هم برای ایران بود و ولز کماکان هیچ حرفی برای گفتن نداشت. در دقیقه بیست‌و‌سوم ایران روی سانتر رضاییان و ضربه سردار یک‌موقعیت جدی روی دروازه خلق کرد.
  با وارد‌شدن به چهارمین ۱۰‌دقیقه بازی، شرایط کمی تغییر کرد و بازی بالاخره به تعادل کشیده شد و ولزی‌ها خودشان را به دروازه ایران نزدیک کردند اما این روند حاصلی برای آنها به همراه نداشت.
  ایران در ۵‌دقیقه پایانی نیمه اول کاملا عقب نشست ولی در وقت‌های اضافه بازی را در اختیار گرفت تا شاید برنده به رختکن برود. با وجود این، بدشانسی آزمون و نوراللهی در وقت‌های اضافه اجازه نداد ایران تیم برنده نیمه اول باشد و در نهایت بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.
  ولز که در نیمه دوم بازی با آمریکا تیم بهتری نشان داده بود، در آغاز نیمه دوم هم مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشت و در ۱۰‌دقیقه ابتدایی این نیمه اگر دیرک‌های دروازه نبودند، ۲بار دروازه‌اش باز شده بود. ابتدا آزمون در دقیقه52 در موقعیتی تک‌به‌تک که روی پاس حاج‌صفی به‌دست آورده بود، توپ را به دیرک عمودی کوبید و یک‌دقیقه پس از آن شوت تماشایی و فنی قلی‌زاده از پشت محوطه جریمه به دیرک دروازه خورد. در ورزشگاه احمدبن‌علی که جوی فوق‌العاده برای تیم ملی ایران داشت، تا این دقایق دیرک دروازه‌ها یک‌تنه جلوی به گل رسیدن ایران را گرفته‌ بودند.
  فوتبال هجومی ایران جوی عجیب در ورزشگاه به‌وجود آورده بود و تماشاگران هر لحظه آماده باز‌شدن دروازه ولز بودند و حتی یک‌لحظه هم از تشویق تیم دست برنمی‌داشتند. ولزی‌ها که در بازی با آمریکا جو خاصی در همین ورزشگاه احمدبن‌علی به‌وجود آورده بودند، حالا در سکوت شاهد تماشای بازی تیم‌شان بودند.
   سردار آزمون که روز خوبی را پشت سر گذاشته بود، پس از اینکه نتوانست با مصدومیت به کارش ادامه دهد، خودش از کی‌روش خواست تا او را تعویض کند. حالا باید امیدوار می‌بودیم کریم انصاری‌فرد که در جام‌جهانی قبلی هم برای ایران گل زده بود، برگ برنده کی‌روش لقب بگیرد. بعد از بیرون رفتن آزمون، ایران دوباره شانس گل داشت و دوباره بدشانسی آورد. این‌بار دروازه‌بان ولز جلوی ایران را گرفت.
دقیقه73 بازی شوت زمینی و فنی عزت‌اللهی پس از برخورد با دستان او با اختلافی بسیار اندک از کنار دروازه به بیرون رفت. بدشانسی ایران در این بازی چه زمانی تمام خواهد شد؟
   بدشانسی بعدی و مصدومیت احمد نوراللهی؛ کی‌روش در این بازی ۲‌تعویض اجباری داشت. روزبه چشمی پس از مصدومیت نوراللهی وارد زمین شد و همزمان با او علیرضا جهانبخش و مهدی ترابی هم به زمین آمدند و در دقیقه78 جای احسان حاج‌صفی و علی قلی‌زاده را گرفتند. اما باز هم مصدومیت بلای جان تیم کی‌روش شد و این بار عزت‌اللهی بود که دقیقه82 به‌دلیل آسیب‌دیدگی جای خودش را به علی کریمی داد. درست پس از این تعویض دروازه ایران با شوتی سنگین تهدید شد اما خطر از بیخ تیم گذشت!
   کمک‌داور ویدئویی که یک‌گل ایران را به‌درستی مردود کرده بود، این بار به کمک داور آمد و دروازه‌بان ولز را به‌خاطر خطای خطرناک روی طارمی در دقیقه‌85 از زمین اخراج کرد. آیا تیم کی‌روش از برتری یک‌نفره‌اش تا پایان بازی استفاده خواهد کرد؟
   ترابی می‌توانست تعویض طلایی تیم کی‌روش باشد اما شوت او از پشت محوطه با اختلافی اندک از کنار دروازه به بیرون رفت. جو ورزشگاه هنوز به نفع ایران بود و تماشاگران در انتظار باز‌شدن دروازه ولز.
   ۹‌دقیقه وقت اضافه به‌کار ایران آمد و طلسم دروازه ولز بالاخره شکسته شد. شاید باورش سخت باشد اما بازیکنی این طلسم را شکست که در بازی اول به هیچ عنوان انتظارات را برآورده نکرده بود. روزبه چشمی که به‌عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شد، با شوتی تماشایی دروازه را باز کرد تا ورزشگاه منفجر شود!
   و پایانی رؤیایی برای تیم ملی در مصاف با ولز؛ روی یک‌‌ضدحمله و دفع توپ چشمی، این بار طارمی استارتی سریع زد و با پاس در عرض، توپ را به رامین رضاییان رساند. همین کافی بود تا رضاییان هم با یک‌ضربه چیپ قبل از سوت پایان کار را تمام کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید