• جمعه 12 مرداد 1403
  • الْجُمْعَة 26 محرم 1446
  • 2024 Aug 02
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178036
+
-

جنگ تجاری اروپا و آمریکا

آلمان و فرانسه با کنار گذاشتن اختلافات چندماهه خود، بر سر مقابله با تهدیدهای تجاری آمریکا توافق کردند. 2اقتصاد پیشروی اتحادیه اروپا که در ماه‌های گذشته بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل ازجمله تجارت با چین با یکدیگر اختلاف داشتند، دیروز با انتشار بیانیه‌ای‌ اعلام کردند که به‌منظور حمایت از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای اروپایی در برابر قانون ضدتورم آمریکا که تهدیدی جدی علیه اقتصاد اروپاست، رویکرد مشترک در پیش خواهند گرفت.
به‌ گزارش پلیتیکو، «روبرت هابک»، وزیر اقتصاد آلمان و «برونو لومر» همتای فرانسوی او، با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار تصویب سیاست صنعتی اتحادیه اروپا شدند که شرکت‌های اتحادیه را قادر می‌کند در رقابت جهانی به‌ویژه از طریق رهبری تکنولوژیک پیشرفت کنند. آنها به‌ویژه خواستار رویکرد مشترک اروپایی در مقابل چالش ناشی از قانون ضد‌تورم آمریکا شدند.
در قانون ضدتورم دولت جو بایدن، که اعتراض اتحادیه اروپا را برانگیخته، سوبسید مالیاتی ۷هزار و ۵۰۰دلاری برای خرید خودروهای برقی که تنها در آمریکا، کانادا یا مکزیک تولید یا مونتاژ شده باشند درنظر گرفته شده است. همچنین شرکت‌هایی که این خودروها را تولید می‌کنند مکلف شده‌اند تا منابع مورد نیاز برای تولید باتری‌های این خودروها شامل لیتیوم و نیکل را از آمریکا یا کشورهایی که با آمریکا پیمان تجارت آزاد دارند، خریداری کنند.
به اعتقاد ناظران، علاوه‌بر افزایش قیمت‌ انرژی به‌دلیل جنگ اوکراین، قانون ضدتورم بایدن فشار را بر صنایع اروپایی دوبرابر کرده است تا جایی که «تری برتون»، رئیس صنایع اتحادیه اروپا هشدار داده بسته سوبسیدی جدید دولت بایدن، چالشی علیه موجودیت اقتصاد اروپاست. برتون هشدار داده که طرح دولت آمریکا به مثابه توفانی مهیب برای تولیدکنندگان اروپایی است.
وب‌سایت پلیتیکو نوشته است: کمیسیون اروپا و کشورهایی چون فرانسه و آلمان دریافته‌اند که اگر می‌خواهند از تبدیل شدن اروپا به زمین سوخته صنعتی جلوگیری کنند، باید سریع وارد عمل شوند. گفته شده، راه‌حل آزمایشی که بروکسل اکنون برای مقابله با سوبسیدهای آمریکا آماده کرده، استفاده از صندوق حاکمیت اروپاست که هدف آن کمک به سرمایه‌گذاری در اروپا با استفاده از استانداردهای انرژی سبز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید