• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 آذر 1401
کد مطلب : 177951
+
-

6گام جدید در فعالیت‌های هسته‌ای ایران

سازمان انرژی‌اتمی در واکنش به قطعنامه ضدایرانی آژانس، تولید اورانیوم ۶۰درصدی را در فردو آغاز کرده ‌است

سازمان انرژی‌اتمی طی اطلاعیه‌ای در واکنش به قطعنامه اخیر شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی اعلام کرد ضمن برداشتن 6گام جدید در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تولید اورانیوم ۶۰درصدی را افزایش داده‌؛ گام‌هایی که با اطلاع آژانس برداشته شده‌است.
به‌گزارش همشهری، پس‌ از تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست اخیر شورای‌حکام که با ارائه پیش‌نویسی ازسوی آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلستان) انجام شد، گمانه‌زنی‌ها پیرامون واکنش جمهوری‌اسلامی به رویکرد سیاسی و غیرفنی آژانس طی روزهای اخیر جریان داشت و مقام‌های مربوط در تهران اعلام کردند ایران پاسخ «قاطع» و «متقابل» به اقدام خصمانه آژانس خواهد داد.
سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری اخیر خود، از انجام اقدام‌هایی در 2مجتمع هسته‌ای نطنز و فردو با اطلاع آژانس خبر داده بود، اما اکنون سازمان انرژی‌اتمی جزئیات بیشتری از پاسخ جمهوری‌اسلامی به قطعنامه ضدایرانی شورای‌حکام آژانس منتشر کرده‌است؛ جزئیاتی که از 6اقدام جدید در این مجتمع‌های هسته‌ای حکایت دارد.

آغاز غنی‌سازی 60درصدی در فردو
«تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای ۶۰درصد برای نخستین‌بار» یکی از 3اقدامی بود که سازمان انرژی‌اتمی در مجتمع غنی‌سازی دکتر علی‌محمدی (فردو) انجام داده‌است. اگرچه تا پیش‌از این غنی‌سازی ۶۰درصدی در مجتمع شهید‌احمدی‌روشن (نطنز) در جریان بود، اما آغاز این مقدار غنی‌سازی اورانیوم در فردو گام قاطعی است که ایران در واکنش به رویکرد غیرفنی آژانس برداشته ‌است.
«آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته آی آر6» اقدام دیگری بود که در فردو انجام شد؛ اقدامی که افزایش چشمگیر ظرفیت تولید اورانیوم را به‌دنبال دارد. «آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت ۸زنجیره جدید» گام سومی بود که در مجتمع هسته‌ای فردو برداشته شده‌است؛ اقدامی که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.

3گام مهم در نطنز
«گازدهی به 2زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع (IR-2M و IR4)»، «آغاز پاسیواسیون 2زنجیره دیگر از همین نوع (IR-2M و IR4) که در روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید» و «آغاز روند راه‌اندازی واحد B1000با ظرفیت ۸واحد جدید (با توجه به اینکه تکمیل این اقدام به ایجاد زیرساخت نیاز دارد، به شکل مرحله‌ای انجام خواهد شد.)» 3اقدام دیگر واکنشی سازمان انرژی‌اتمی ایران بود که در مجتمع غنی‌سازی نطنز انجام شد.

پیام قاطع ایران به طرف‌های غربی
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره گام‌های واکنشی ایران در پاسخ به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای‌حکام به همشهری گفت: ایران به‌صورت مکرر اعلام کرده در موضوع‌ هسته‌ای براساس منافع‌ و اقتدار ملی و در چارچوب اندیشه‌های حاکم براین حوزه عمل می‌کند. پاسخ ایران پیامی بود به طرف‌های غربی، که جمهوری‌اسلامی‌ براساس رسالتی که نظام سیاسی ما در حوزه هسته‌ای تعریف کرده حرکت می‌کند و براین اساس هر اقدام غیرسازنده و مبتنی بر «تهدید» و «فشار» را با اقدامی کوبنده و قاطع پاسخ خواهد داد.
ابراهیم عزیزی با بیان اینکه مجلس با توجه به راهبردها و رهنمودهای ترسیم شده ازسوی رهبر معظم‌انقلاب و همچنین قانون «اقدام راهبردی» تحولات این حوزه را زیرنظر دارد، عنوان‌کرد: دولت نیز در همین چارچوب باید فعالیت‌های مدنظر را پیش ببرد. ازسوی دیگر آمریکا و تروئیکای غربی نیز باید به این نکته واقف باشند که با «تهدید» و «ارعاب» نمی‌توانند جمهوری‌اسلامی را از پیگیری راهبردهای اصولی خود بازدارند.

چشم‌انداز همکاری‌های ایران و آژانس
ابراهیم عزیزی افزود: جمهوری‌اسلامی تاکنون مذاکرات فنی و پیگیرانه‌ای با آژانس انجام داده و با این نهاد بین‌المللی همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌است، اما طرف مقابل با حسن‌نیت و براساس رویکردهای فنی عمل نمی‌کند. جمهوری‌اسلامی همواره مسیر تعامل را باز گذاشته‌، اما تحرکات ضدایرانی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، ازجمله سفر اخیر او به سرزمین‌های اشغالی و تأثیرپذیری از صهیونیست‌ها، نشان‌دهنده سیاسی‌کاری‌های آژانس است.
عزیزی اضافه‌ کرد: ایران از پیشنهادهای سازنده و مبتنی بر احترام متقابل استقبال می‌کند و مسیر ادامه مذاکرات را باز گذاشته‌است، اما طرف‌های مقابل باید به این درک شفاف برسند که ما تسلیم اخم و تهدید آنها نخواهیم شد و همچنان با قدرت در مسیر تحقق حداکثری منافع‌ملی حرکت می‌کنیم.

واکنش آمریکا  
وزیر امورخارجه آمریکا در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰درصدی ایران در فردو، به انکار رو آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره انجام این اقدام ازسوی ایران را تأیید کند. آنتونی بلینکن در نشست‌ خبری با همتای قطری خود در این کشور، همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها مدعی شد که تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در چارچوب مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم. وی درباره ادعاها درباره ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ نیز «این گزارش‌ها را نگران‌کننده» خواند. این درحالی‌ است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران دیروز درحاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست، درجمع خبرنگاران با اعلام اینکه تولید اورانیوم ۶۰درصد از دوشنبه در فردو آغاز شده‌است، گفت: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه علیه ایران بودیم که این کار با عکس‌العمل متقابل ما مواجه شد، به‌‌طوری‌که در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF6  با غنای ۶۰درصد در فردو از سر گرفته شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید