• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177824
+
-

مذاکره با مالکان برای تأمین زمین نهضت خانه‌سازی

مسکن
مذاکره با مالکان برای تأمین زمین نهضت خانه‌سازی

زمین مورد نیاز برای اجرای نهضت ملی مسکن همچنان تأمین نشده و در فاز جدید مذاکره با مالکان خصوصی و سازمان‌ها و نهادهایی مانند اوقاف، بنیادها و نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفته است.
به‌ گزارش همشهری، در قانون جهش تولید مسکن، برای تضمین موفقیت دولت در احداث 4میلیون واحد مسکونی با حذف قیمت زمین، مقرر شده است که زمین‌های همه دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود، اما در این زمینه مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باعث شده زمین مورد نیاز برای اجرای این قانون تأمین نشود. در این شرایط، آنگونه که عضو هیأت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن می‌گوید در شهرهایی که همچنان کمبود زمین دارند، از طریق مالکین بخش خصوصی و اراضی سازمان‌هایی مثل اوقاف، بنیادها و نیروهای مسلح برای تأمین زمین اقدام خواهد شد و فعلا ۷هزار و۳۶۹هکتار زمین در حال مذاکره قرار دارد تا به طرح نهضت ملی مسکن بپیوندد.

سیاهه تأمین زمین دولتی
اگر در نهضت ملی مسکن برای احداث هر واحد مسکونی به همراه مشاعات و راه دسترسی، به‌طور میانگین 250 تا 300مترمربع زمین مورد نیاز باشد، دولت باید در مجموع 100 تا 120هزار هکتار زمین تأمین کند؛ این در حالی است که کل زمین‌های تأمین‌شده در حریم و محدوده شهرها برای نهضت ملی مسکن کمتر از 57هزار هکتار بوده است. با این حساب و جدای از اینکه کیفیت همه زمین‌های ذکر شده برای احداث مسکن زیست‌پذیر مناسب نیست، همچنان حداقل زمین مورد نیاز برای اجرای کامل نهضت خانه‌سازی تأمین نشده است. 
ارسلان مالکی، عضو هیأت‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن به پایگاه خبری وزارت راه گفته است: میزان اراضی تأمین شده در حریم و محدوده شهرها برای طرح نهضت ملی مسکن ۵۶هزار و۹۷۲ هکتار است که ۲۴هزار و۲۲۴ هکتار اراضی مسکونی در محدوده شهرها بوده و ۳۲هزار و۷۴۸ هکتار از آن در حریم شهرها واقع شده که در مراحل الحاق قرار دارد. او با اشاره به ماده۱۰ قانون جهش مسکن، می‌گوید: با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر الزام انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون اسناد حدود ۳هزار و۷۰۰ هکتار زمین به این سازمان منتقل شده است. به‌ گفته او یک مانع در مسیر انتقال اسناد اراضی دستگاه‌های دولتی، نداشتن سند است که برخی از آنها در مراحل ثبتی و تهیه نقشه قرار دارند. 
مالکی می‌افزاید: ۸۰۰هکتار زمین دیگر نیز در مرحله انتقال سند قرار دارند که درصورت نهایی شدن، مجموع این اراضی به ۴هزار و۵۰۰ هکتار می‌رسد. طبق اظهارات او بسیاری از اراضی در حریم شهرها قرار دارد و شورای برنامه‌ریزی استان باید الحاق این اراضی به حریم شهرها را تسریع کند.  عضو هیأت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن می‌گوید: زمین‌های تأمین شده برای اجرای نهضت ملی مسکن، پاسخگوی احداث یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی بوده، اما با توجه به سیاست کاهش تراکم واحدها که چندین بار خبر آن در قالب اولویت‌دهی به ساخت مسکن ویلایی منتشر شده، این ظرفیت کمتر خواهد شد. 
مالکی درباره راهکارهای پیش رو برای تأمین زمین در شهرهایی که با کمبود اراضی مواجه هستند، می‌گوید: در این شهرها، از طریق مالکین بخش خصوصی و اراضی سازمان‌هایی مثل اوقاف، بنیادها و نیروهای مسلح برای تأمین زمین اقدام می‌شود. به‌گفته او تاکنون ۷هزار و۳۶۹ هکتار زمین در حال مذاکره قرار دارد تا به طرح نهضت ملی مسکن بپیوندد. عضو هیأت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن همچنین از شناسایی ۴۷هزار و۳۴۳ هکتار زمین برای احداث و بارگذاری شهرک خبر داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید