• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177795
+
-

تغییر روش‌ استخدام معلمان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تغییر روش استخدام معلمان و اینکه بعید است استخدام آنها از طریق ماده۲۸ انجام شود، درباره رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق خدمتگزاران مدارس، توضیحاتی ارائه کرد.
یوسف نوری در حاشیه نشست شورای معاونین امور مجلس، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی در جمع خبرنگاران درباره صدور احکام حقوق معلمان گفت: «اسناد ترمیم حقوق و رتبه‌بندی ارسال و برای این ماه مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برای مشمولان صادر شده و همچنین فرایند صدور احکام قطعی آغاز شده است.»
نوری درباره اینکه آیا در آذر امسال پرونده صدور احکام قطعی بسته می‌شود؟ بیان کرد: «همکارانم گفته‌اند تا ماه آذر انجام می‌شود اما باید اجازه دهیم کار پیش برود. برخی معلمان ممکن است مدارکی را تحویل نداده باشند و رفت و برگشت‌هایی انجام شود، با احتساب بازنشستگان سال گذشته، 972هزار نفر مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.»
 او همچنین درباره رتبه‌بندی مدارس هم عنوان کرد: «رتبه‌بندی مدارس یکی از گام‌های تحقق سند تحول بنیادین است، شورای‌عالی آموزش و پرورش در حال احصای شاخص‌هاست. همچنین پژوهش‌های میدانی انجام می‌شود تا الگوی رتبه‌بندی مدارس احصاء شود.»
این مسئول درباره جذب و استخدام نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش بیان کرد: «این امر از طریق دانشگاه فرهنگیان دنبال می‌شود و اخیرا مصوباتی در ستاد تعلیم و تربیت داشتیم که بتوانیم از روش‌های متنوعی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مصوبه 833 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد جذب نیرو داشته باشیم. اخذ مجوز استخدامی در حال پیگیری است و بعید می‌دانم جذب از طریق ماده28 داشته باشیم.»‌
نوری با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های ما احیای دانشگاه فرهنگیان است، عنوان کرد: «مقدماتی فراهم شده تا هیأت ممیزه از وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان برگردد. همچنین آزمون جامع و ارزیابی‌های حرفه‌ای در طول سال، از جمله ابزارهایی هستند که صلاحیت دانشجو معلمان را می‌سنجد.
دانشگاه فرهنگیان، بزرگ‌ترین دانشگاهی است که 95هزار دانشجو دارد،  نسبت دانشجو به استاد، وضعیت مطلوبی ندارد و اکنون در حال  تقویت آن هستیم. باید رشته‌ معلمان با موضوع تدریس، مرتبط باشد. اکنون 60درصد افرادی که براساس قانون تعیین تکلیف مجلس جذب شده‌اند، رشته تحصیلی‌شان منطبق نیست.»
نوری درباره کمبود خدمتگزاران مدارس و حقوق اندک آنها هم توضیح داد: «سال گذشته تغییری در حقوق سرایداران و خدمتگزاران ایجاد شد و امسال هم مشمول افزایش شدند. این افراد پایه حقوقی‌شان ضعیف و تعدادشان اندک است و باید برای تامین سرایداران مدارس مجوز بگیریم که پیگیری‌ها در حال انجام است.»
وزیر آموزش و پرورش همچنین به مشکلات تعطیلی مدارس در پاندمی کرونا هم اشاره کرد و گفت: «در دوران کرونا، مدارس 3سال تعطیل بود اما یک نفر اعتراض نکرد که دانش‌آموزان مشکل تربیتی در ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی پیدا می‌کنند.  درحالی‌که نهایت تعطیلی مدارس در جوامع دیگر 6ماه بود، نظام  سلطه به‌دنبال این ‌است که مدارس و دانشگاه‌ها را واقعا تعطیل کند.»
 او تأکید می‌کند: «ضعف‌هایی در نظام آموزش و پرورش داریم ازجمله این که ارتباط  وثیقی با اولیای دانش‌آموزان نداریم. مهدهای کودک را به بهزیستی سپرده بودند، در حالی‌که بهزیستی عقبه آموزشی و علمی در این زمینه نداشت؛ البته با تذکری که رهبری دادند، در نهایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید