• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177777
+
-

مخالفت منابع‌طبیعی با مزایده 5هزار معدن متروکه در مناطق ممنوعه

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور در واکنش به انتقادات وارد شده به واگذاری 5هزار معدن متروکه و غیرفعال به شرکت‌های خصوصی از سوی وزارت صمت از ممنوعیت واگذاری معاون واقع در مناطق ممنوعه این سازمان خبر داد و گفت: تمام معادن براساس قوانین و ضوابط بررسی خواهند شد. بسیاری از مناطق کشور جزو مناطق ممنوعه هستند و بنابراین فعالیت معدن‌ در این مناطق ممنوع است.
به گزارش ایسنا، چندی پیش‌ اخباری مبنی بر مزایده و واگذاری 5هزارمعدن به شرکت‌های خصوصی منتشر شد که به‌دلیل شیوه‌های بهره‌برداری در ایران و آسیب‌ها و مخاطراتی که برای محیط‌زیست به همراه دارد، مورد انتقاد واقع شد. به‌گفته یک فعال محیط‌زیست، معادن در داخل پیکره‌های ارزشمند طبیعت قرار گرفته‌اند. آنها در همجواری کوه‌ها، رودها، جنگل‌ها و مراتع هستند و برای به‌دست آوردن آن ماده معدنی باید پیکره طبیعی متلاشی شود که در این صورت کارکردهای طبیعی خود را از دست می‌دهند و این ۵۰۰۰ معدن به‌قدری گسترده است که تمام ایران را به‌صورت نقطه به نقطه در برمی‌گیرد. این عمل به‌معنای تحمیل 5هزار بمب انتقاد، شکاف اجتماعی و عامل تخریب محیط‌زیست به جامعه است و در این میان مقصد سود حاصل از معدن‌کاوی کاملا نامشخص و مبهم است و این فعالیت تنها برای به سود رسیدن افرادی خاص است.
مسعود جلالی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی نیز در واکنش به انتقادات وارد شده نسبت به مزایده و واگذاری 5 هزار معدن به شرکت‌های خصوصی گفت: مزایده 5هزار معدن به‌معنای مجاز شدن فعالیت تمام این‌ معدن‌ها در عرصه‌های مرتعی نیست. تمامی این معادن باید براساس قانون استعلام شوند و ما نیز باید براساس قوانین و ضوابط موجود در این حوزه، تمام معادن را بررسی کنیم. وی گفت: براساس قانون، بهره‌برداری از معادنی که در جنگل‌ها، پارک‌های جنگلی، ذخیره‌گاه‌های منابع طبیعی، عرصه‌های جنگل‌کاری شده و عرصه‌هایی که در معرض فرسایش بادی و آبی هستند، ممنوع است و ما اجازه فعالیت معدنی در این عرصه‌ها را نخواهیم داد.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: براساس ضوابط 5هزار معدن، بسیاری از آنها حذف خواهند شد و آن تعدادی هم که مجوز فعالیت می‌گیرند، برخورد سختگیرانه‌ای خواهیم داشت تا هم هنگام بهره‌برداری و هم بعد از بهره‌برداری تمام ضوابط رعایت شود.
وی با بیان اینکه ضایعات معدنی در عرصه‌های منابع طبیعی یکی از مشکلات جدی صنعت معدن است، گفت: بهره‌برداری از معادن باطله‌ریزی و ضایعات فراوانی را در عرصه‌های منابع طبیعی ایجاد می‌کند، یعنی به غیراز بحث تخریب بسیار زیادی که در حوزه منابع طبیعی داریم، حجم زیادی از باطله‌های معدنی، عرصه‌های طبیعی را دچار مشکلات بسیاری می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید