• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177713
+
-

سفر بی‌بازگشت خانواده تهرانی به شمال

خانواده تهرانی برای تفریح به ویلایی در چمستان رفته بودند اما نشت گاز در آنجا به قیمت جان هر 4عضو این خانواده تمام شد تا پس از 3روز پیکرهای بی‌جان آنها در ویلا کشف شود.
به گزارش همشهری، اعضای این خانواده شامل مادر، دختر، پسر و عروس آنها روز پنجشنبه از تهران راهی ویلایی در منطقه آهودشت چمستان نور شدند. پدر خانواده در تهران مانده و با آنها در تماس بود. قرار بود آنها آخر هفته را در شمال بگذرانند و اول هفته در تهران باشند. پدر خانواده چند‌مرتبه با آنها تماس گرفت اما هیچ‌کدام جوابش را ندادند تا اینکه نگران شد و تصمیم گرفت برای اطلاع از سرنوشت اعضای خانواده‌اش خودش به چمستان برود. او مسیر تهران تا شمال را با دلشوره و نگرانی عجیبی طی کرد و وقتی به ویلا رسید و درِ آنجا را باز کرد، با صحنه‌ای دلخراش و باورنکردنی مواجه شد. 4عضو خانواده روی زمین افتاده بودند و شواهد نشان می‌داد که جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، این مرد از اورژانس کمک خواست و زمانی که امدادگران خود را به محل حادثه رساندند، ضمن تأیید مرگ 4عضو این خانواده اعلام کردند که آنها دچار گازگرفتگی شده‌اند و زمان زیادی از مرگ آنها می‌گذرد.
زکریا اشکپور، سخنگوی اورژانس مازندران در این‌باره گفت: صبح یکشنبه خبر گاز‌گرفتگی با منواکسید کربن در یک ویلای مسکونی در منطقه آهودشت چمستان نور به اورژانس اعلام شد و زمانی که تیم‌های اعزامی به محل رسیدند، مشخص شد چند روز از فوت آنها گذشته است. او درباره جان‌باختگان گفت: آنها مادر ۴۸ساله، پسر ۲۸ساله، دختر و عروس خانواده ۲۱ و ۳۰ساله بودند که همگی دچار مسمومیت شدیدی شده و جان خود را از دست داده بودند.

مرگ ۲۵۵ نفر بر اثر گازگرفتگی
این حادثه تلخ در شرایطی اتفاق افتاد که براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در 7ماه ابتدایی امسال ۲۵۵نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۱۸۹نفر مرد و ۶۶نفر زن بودند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، ۱۴.۳درصد افزایش داشته است. در این مدت استان‌های تهران با ۳۲، خراسان رضوی با ۳۰ و آذربایجان شرقی با ۲۷‌فوتی بیشترین تلفات گازگرفتگی را داشته‌اند.
در سال‌۱۴۰۰ نیز ۸۳۹ نفر به‌دلیل مسمومیت با گاز منوکسید‌کربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۳۱ نفر مرد و ۲۰۸ نفر زن بودند.

علائم مسمومیت
اما مسمومیت با گاز منواکسید‌کربن چه علائمی دارد؟ این نوع مسمومیت می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود، متأسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به‌دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند. مهم‌ترین علائم عبارتند از: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه‌‌کشیدن بیش ازحد، کاهش دید، حالت خواب‌آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی. این موارد علائم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند. چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علائمی شدند، با خارج‌شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.
اما مسمومیت با گاز منواکسیدکربن علائم شدیدتر و نزدیک به مرگ نیز دارد. کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان از علائم پایانی مسمومیت با این گاز به شمار می‌روند که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند. همه افراد در معرض خطر قرار دارند ولی کودکان، زنان باردار و سالمندان بیشتر در معرض خطر مسمومیت با منوکسیدکربن قرار دارند. علائم مسمومیت نیز در آنان سریع‌تر و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

چطور می‌شود افراد حادثه‌دیده را نجات داد؟
این روزها که خطر گازگرفتگی بیشتر از سایر مواقع است، باید در حد امکان نحوه نجات افرادی را که دچار مسمومیت می‌شوند، بدانیم. مهم‌ترین اقدامات به این شرح است: در و پنجره‌های محیط را باز کنید. فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید. یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید. درصورت امکان اکسیژن‌دهی به فرد مسموم‌شده انجام شود. باز نگه‌داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس‌۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرارگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید