• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17766
+
-

شهریه مدارس غیردولتی؛ از اعلام رسمی تا واقعیت

فهیمه سادات طباطبایی|خبرنگار:

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، دیروز در نشست خبری، نرخ رسمی شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کرد و گفت: شهریه این مدارس برای سال تحصیلی آینده، 13.5درصد رشد خواهد داشت که البته این جدا از هزینه سرویس ایاب و ذهاب، غذا و فعالیت‌های جانبی است. مجتبی زینی‌وند با بیان اینکه آیتم‌های الگوی شهریه، متناسب با برنامه‌ها و عملکرد هر مدرسه متفاوت است، گفت: در شهر تهران، میانگین افزایش شهریه در مدارس ابتدایی حدود ۱۵ درصد، در مقطع متوسطه اول حدود ۱۳ درصد و در متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد است که در مجموع می‌توان گفت میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در تهران ۱۳ درصد و میانگین کشوری افزایش شهریه نیز ۱۳.۵ درصد است.

شهریه‌های حداقلی

وی در ادامه به حداقل و حداکثر شهریه مصوب مدارس غیردولتی در تهران اشاره کرد و افزود: حداقل شهریه در دوره ابتدایی در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان بود که امسال به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است؛ همچنین حداقل شهریه در متوسطه اول در سال گذشته ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسیده است و حداقل شهریه در متوسطه دوم ۳میلیون و ۷۹۵ هزار تومان بوده که امسال به ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسیده است.

شهریه‌های حداکثری

سپس زینی‌وند درباره حداکثر شهریه ثابت این مدارس نیز گفت: سقف و حداکثر شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی در سال گذشته ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان بود که امسال به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و در متوسطه اول سال گذشته حداکثر شهریه ۷ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان بود که امسال به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان می‌رسد. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم نیز در سال گذشته ۹‌میلیون و ۶۲۰ هزار تومان بود که امسال ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان است. به گفته وی میزان شهریه پایه دوازدهم ۱۵ درصد نسبت به شهریه پایه اول و دوم همان مدرسه افزایش دارد.

شهریه براساس کدام الگو

اما الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی چیست؟ زینی‌وند در این‌باره توضیح داد: الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال براساس محاسبه هزینه تمام‌شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه‌شده از سوی مدارس تعیین شده است. همچنین وضعیت فضای فیزیکی، امکانات و سایر شاخص‌ها میزان شهریه مدارس غیردولتی را تعیین کرده است. وی با تأکید بر اینکه اگر مدرسه‌ای قانون را رعایت نکند حتما با آن برخورد می‌کنیم، افزود: برای نخستین بار ناظران مقیم در مناطق مستقر شده‌اند و در هر استان 2ناظر میدانی داریم و تهران را به‌صورت ویژه دیده‌ایم. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در جای دیگری از سخنان خود به هزینه فعالیت تابستانی مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: برای مقطع ابتدایی 90ساعت فعالیت تابستانی، برای متوسطه اول ۱۰۸ و متوسطه دوم ۱۴۴ ساعت تعیین شده است که طبق آن هزینه‌هایی دریافت می‌شود اما برگزاری کلاس‌های درسی سال آینده در تابستان ممنوع است.

دست باز مدیران مدارس برای دریافت شهریه اضافی

شهریه مدارس غیردولتی در حالی هر سال در خرداد‌ماه اعلام می‌شود که جزئیات هزینه‌های جانبی مانند سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان، غذای نیم‌روزی، کلاس‌های فوق برنامه بعد از ساعات رسمی آموزش، کلاس‌های فوق‌برنامه تابستانی و اردوها از سوی این وزارتخانه اعلام نمی‌شود. عماد ترقی‌نژاد، کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری گفت: «آموزش و پرورش هر سال با این روش اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی، دست مدیران مدارس را در دریافت شهریه‌های اضافی و گزاف باز می‌گذارد.» او ادامه داد: «جالب اینکه هر سال این مسئله بدیهی و واضح به مسئولان تعیین شهریه در معاونت مدارس غیردولتی تذکر داده می‌شود که کف و سقف هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه و غذا را نیز تعیین کنید اما ظاهرا بنا نیست که این اقدام صورت گیرد؛ هم‌اکنون اعلام شده که 7میلیون و 100هزار تومان شهریه برای مدرسه ابتدایی و 10میلیون و 134هزار تومان برای متوسطه دوم دریافت خواهد شد اما شهریه اغلب مدارس غیردولتی در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران و خاص‌تر در مدارس برند و مطرح غیردولتی بیشتر از این 2سقف ِتعیین‌شده است و تا 18میلیون در ابتدایی و 30میلیون برای متوسطه دوم هم می‌رسد.»

افزایش واقعی شهریه بیش از 28درصد

به گفته این کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش، شهریه مدارس غیردولتی تأثیر مستقیم بر مدارس عادی دولتی و هیأت امنایی هم دارد. «الگوی شهریه مدارس غیردولتی، شهریه مدارس هیأت امنایی و کمک‌های اجباری مدارس عادی را هم تعیین می‌کند. به‌طور مثال در سال‌های اخیر مدارس دولتی بین 500هزار تا 3میلیون تومان شهریه و هیأت امنایی بین یک میلیون تا 4میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند.» ترقی‌نژاد اظهار داشت: «در ضمن رقم 13.5درصد افزایش شهریه درست نیست و نرخ واقعی آن بین 28تا 33درصد است که قطعا باعث افزایش صندلی‌های خالی این مدارس و ورشکستگی بیشتر آنها خواهد شد، چرا که نرخ بالای تورم و افزایش حداقلی درآمد خانوارها، مانع توان پرداخت چنین شهریه‌هایی خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید