• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 آبان 1401
کد مطلب : 177606
+
-

سوت آغاز

سوت آغاز

از ساعت 19:30امروز در ورزشگاه البیت بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی با دیدار قطر- اکوادور به‌طور رسمی آغاز می‌شود. کشور میزبان یک‌بار 4سال پیش در دیداری دوستانه توانسته بود اکوادور را 4-3شکست دهد و در این بازی هم شانس اول برد محسوب می‌شود. هر 2دیدار دیگر بین دو تیم هم در قطر برگزار شده که در آن 2بازی یک‌بار اکوادور برده و یک‌بار مساوی کرده‌اند؛ سرجمع در 3بازی هر تیم 6گل به دیگری زده.
درخصوص بازی 2تیم شایعاتی درباره پیشنهاد رشوه 7-6میلیون دلاری قطری‌ها به نماینده آمریکای جنوبی مطرح شده. منبع این شایعه، خبرنگار عرب‌زبان است. با وجود آرام شدن تدریجی روابط قطر با برخی کشورهای  عربی به رهبری عربستان، هنوز تنش‌هایی بین آنها وجود دارد. اکوادور همان تیمی است که از یک بازیکن غیرمجاز به نام بایرون کاستیو در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی از منطقه آمریکای جنوبی استفاده کرده و جواز صعود را به‌دست آورده بود. برخی کشورها مخصوصا شیلی با شکایت و پیگیری دنبال حذف اکوادور از جام‌جهانی بودند اما فیفا به این ادعا توجه نکرد. حالا همان بازیکن کلمبیایی-اکوادوری برای محکم‌کاری از فهرست 26نفره اکوادور خط خورده است تا شر تشدید نشود.

    قطر در 5بازی آخرش فقط یک بازی را نبرده و با شیلی 2-2مساوی کرده. تیم میزبان در دیدارهای دوستانه اخیرش دربرابر آلبانی، پاناما، هندوراس و گواتمالا به برتری رسیده. وضعیت اکوادور زیاد خوب نیست. در 5بازی آخر فقط یک‌بار دروازه تیم گمنام کیپ‌ورده را باز کرده و در 4بازی دیگر مقابل عراق، عربستان، ژاپن و مکزیک بدون گل مساوی کرده‌ است.
    این نخستین باری است که قهرمان فعلی آسیا در جام‌جهانی حاضر می‌شود و اکوادور نخستین حریف جهانی آنهاست. قطر نخستین کشور غرب آسیا و نخستین کشور عرب است که میزبانی جام‌جهانی را برعهده می‌گیرد.
    قطر تلاش می‌کند به دومین میزبانی که نتوانسته به دیدارهای حذفی راه یابد تبدیل نشود. تنها میزبان تاریخ جام‌جهانی که در دور گروهی حذف شد، آفریقای‌جنوبی در سال 2010بود. بقیه میزبانان حتی کره‌جنوبی و ژاپن سال2002هم از گروه خود صعود کردند.
    در 4بازی افتتاحیه 4دوره اخیر جام‌جهانی‌ در مجموع 17گل ردوبدل شده؛ میانگین 4.25گل در هر بازی. به‌نظر می‌رسد این بازی هم گل داشته باشد.
    نخستین باری است که دیدار افتتاحیه و در کل جام‌جهانی در فصل پاییز برگزار می‌شود و همچنین نخستین باری که در 40سال اخیر دیدار افتتاحیه روز یکشنبه انجام می‌شود. آخرین بار سال 1982در اسپانیا بود که بازی افتتاحیه در این روز برگزار شد. آن زمان دیدار افتتاحیه را مدافع عنوان قهرمانی که به‌طور خودکار به دوره بعدی راه می‌یافت، انجام می‌داد. آن مسابقه را آرژانتین و بلژیک برگزار کردند و قهرمان دوره قبل یک بر صفر بر بلژیک پیروز شد.
    تاکنون فقط یک‌بار تیمی در نخستین دوره حضورش در جام‌جهانی در دیدار افتتاحیه حاضر شده و برنده از میدان خارج شده است. سنگال سال 2002در بازی اول جام‌جهانی تیم بحران‌زده فرانسه را که ستاره‌هایش قهر کرده بودند و با ریمون دومنک رابطه خوبی نداشتند، شکست داد. سرمربی آن تیم برونو متسوی فقید بود.
    قطر در 3بازی آخرش در ورزشگاه البیت به پیروزی رسیده و کلین‌شیت کرده و در مجموع 9گل به حریفان زده است.

داوران افتتاحیه در دوره‌های اخیر معمولا تا مراحل پایانی پیش رفته‌اند و ممکن است این سرنوشت برای اورساتو هم تکرار شود. سرنوشت داوران افتتاحیه جام‌جهانی در ادوار اخیر اینگونه بود؛ ۲۰۰۶: هوراسیو الیزوندو داور بازی فینال، ۲۰۱۰: روشن ایرماتوف داور یک بازی نیمه‌‌نهایی، ۲۰۱۴: یوئیچی نیشیمورا داور بازی رده‌بندی، ۲۰۱۸: نستور پیتانا داور بازی فینال.

اورساتو، داور ایتالیایی که تیم کشورش غایب بزرگ این دوره است، بازی افتتاحیه را سوت می‌زند. اورساتو که هفته آینده ۴۷ساله می‌شود، نخستین حضور خود در جام‌جهانی را تجربه می‌کند. او در یورو ۲۰۲۰، ۳بازی را قضاوت کرد، داور فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ میان بایرن مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن بود و سابقه قضاوت در ۲فینال کوپا ایتالیا نیز در کارنامه او دیده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید