• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177509
+
-

نکته بازی/ «فوتبال ندارد» یعنی چه استاد؟

در آستانه آغاز جام‌جهانی، اظهارنظرها پیرامون این مسابقات به بیشترین حد ممکن رسیده است. کارشناسان در مورد 3بازی ایران در جام‌جهانی حرف می‌زنند که طبیعتا شما می‌توانید با بعضی از آنها موافق یا مخالف باشید ولی برخی موارد اما واقعا شاهکار است. مثلا حسن آقای روشن که جزو بزرگان فوتبال ایران هم بوده در مورد بیشترین شانس پیروزی ایران در مرحله گروهی گفته: «آمریکا را می‌بریم، چون فوتبال ندارد.» این روحیه برتری‌جویی خیلی هم خوب است، اما نباید وارد این دست تحلیل‌های سطحی شد. قطعا فوتبال ورزش اول آمریکا نیست اما آنها در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند. از سال 94که آمریکا میزبانی جام‌جهانی را برعهده گرفت تا امروز، آنها قدرتمندتر شده‌اند و حالا نسل طلایی‌شان را در اختیار دارند. بنابراین باید واقع‌بین بود.

اینقدر «ویژه» هم دیگر خوب نیست!
تیم ملی به جام‌جهانی رفته و الان طبیعتا انتقادها از فهرست نهایی اعلام شده از سوی کارلوس کی‌روش مؤثر نخواهد بود. فاز حمایتی در این برهه قابل توجیه و توجه است اما انصافا نوع پشتیبانی باید طوری باشد که با منطق هم جور دربیاید. به‌عنوان مثال یکی از اهالی فدراسیون فوتبال که اجازه بدهید اسمش را نگوییم، گفته: «کی‌روش نگاه ویژه‌ای به جوانان دارد.» آقا ما مخلص شما هم هستیم، اما این جمله در شرایطی که ایران مطابق آمار صاحب پیرترین تیم حاضر در جام‌جهانی شناخته شده، چندان جالب توجه به‌نظر نمی‌رسد. ما تنها تیمی هستیم که یک بازیکن کمتر از ظرفیت مجاز فیفا به قطر برده‌ایم، درحالی‌که می‌شد این یک سهمیه را با یکی از همان جوانانی که کی‌روش نگاه ویژه‌ای به آنها دارد پر کرد.

چرا ترکیه؟
اردوهای خارجی تیم‌های باشگاهی در ایران همیشه یک سوژه بحث‌برانگیز بوده است. این اردوها در خیلی از موارد توجیه دارند. بالاخره اگر قیمت ارز متناسب باشد و امکانات سخت‌افزاری و شرایط آب و هوایی کشور میزبان هم خوب باشد، می‌توان آنها را یک فرصت مطلوب برای آماده‌سازی تیم‌ها و نیز تغییر روحیه بازیکنان دانست. با این حال مثلا برپایی اردوی گل‌گهر و چند تیم دیگر لیگ برتری در ترکیه در مقطع فعلی، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. ترکیه این روزها اگر از خود ایران سردتر نباشد، گرم‌تر هم نیست. به علاوه این کشور به تازگی محل وقوع یک حادثه تروریستی بوده که به هر حال یک نکته منفی برای آن به شمار می‌آید. قیمت ارز هم که بالاست و چنین سفری از نظر مالی نمی‌تواند ارزنده باشد. خب منطق‌تان چیست؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید