• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177412
+
-

باران پاییزی و سیلاب در 2‌ استان

بارش‌های سیل‌آسا در خوزستان منجر به فوت 2شهروند در هفتکل شد / سیلاب مسیر ارتباطی 33روستا در کهگیلویه و بویراحمد را مسدود کرد

گزارش
باران پاییزی و سیلاب در 2‌ استان

سازمان هواشناسی روز جمعه (27آبان) در فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان هشدارهای سطح زرد بارندگی صادر کرده بود، اما بارش‌ها در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد پا را فراتر از این هشدار گذاشت و منجر به فوت 2نفر و مسدود شدن راه ارتباطی تعدادی روستا شد.

بارش شدید در شمال خوزستان
به گزارش همشهری، در خوزستان حجم بارندگی‌ها بالا بود به‌طوری که مدیرکل هواشناسی این استان از ثبت 34.6میلی‌متر بارندگی در ماهشهر در مدت نیم‌ساعت خبر می‌دهد. مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه بیشترین میزان بارندگی 2روز گذشته سامانه بارشی اخیر در «مال آقا» از توابع شهرستان باغملک به میزان ۹۴میلی‌متر ثبت شد، می‌گوید: مجموع میزان بارندگی در ۲روز گذشته سامانه اخیر در شهرستان ایذه 51.2، باغ‌ملک ۸۰، پیرموسی ۶۷، امامزاده عبدالله ۵۳، قلعه تل ۶۰، سراک 63.5 و سوسن ۳۴میلی‌متر گزارش شده است. محمد سبزه‌زاری میزان بارندگی ۲۴ساعت گذشته ایستگاه‌های هواشناسی در دزپارت 47.5، بندرماهشهر 46.8، ایذه 36.3، بهبهان 34.1، رامهرمز 29.9، آغاجاری 16.3، بستان ۱۵، امیدیه 11.9، هندیجان ۹.۴، مسجد سلیمان۶، شوشتر4.6، آبادان 4.3، لالی 3.4، شادگان 2.8، گتوند۲، کشاورزی اهواز 1.1، دزفول (صفی‌آباد) 0.7، اهواز 0.9، شوش 0.6 و حسینیه اندیمشک صفر میلی‌متر اعلام می‌کند.
به‌گفته وی، این سامانه همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد ریزش تگرگ تا اواسط وقت جمعه فعال بود و بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق شمال، شمال شرق و شرق استان رخ داد و موجب طغیانی شدن مسیل‌ها در این مناطق شد.

سیلاب هفتکل 2قربانی گرفت
در برخی نقاط شمالی خوزستان طی روز گذشته سیلاب گزارش شد به‌طوری که طغیان رودخانه در شهرستان هفتکل منجر به فوت 2نفر از اهالی شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان با بیان اینکه 6گروه عملیاتی از امدادگران با کوشش 8ساعته جسد 2سرنشین خودرو سمند گرفتار در سیلاب یکی از روستاهای شهرستان هفتکل را پیدا کردند، می‌گوید: یک خودروی سواری سمند با 2سرنشین حوالی ساعت۲۳:۳۰ پنجشنبه شب هنگام عبور از یک پل و بر اثر شدت جریان آب ناشی از بارندگی شدید کنترل خود را از دست داد و اسیر سیلاب شد و با این اتفاق، گروه‌های عملیاتی به منطقه اعزام شدند. امیر عباس نجفی با بیان اینکه عملیات جست‌وجو و نجات در روستای «چمن لاله» بخش مرکزی شهرستان هفتکل انجام شد، می‌افزاید: پیکر بی‌جان هر دو مفقودی در فاصله حدود ۲۰کیلومتری از محل حادثه حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح جمعه شناسایی شد.

خسارت به روستاهای کهگیلویه‌وبویراحمد
بارش‌های پاییزی علاوه بر خوزستان در استان همسایه یعنی کهگیلویه و بویراحمد هم خسارت‌هایی برجای گذاشت به‌طوری‌که راه‌های روستایی در شهرستان‌های مارگون، بویراحمد و کهگیلویه مسدود شدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بارندگی کل استان را متاثر کرد به همشهری می‌گوید: خوشبختانه خسارت جانی و دامی نداشتیم، اما بارندگی موجب مسدود شدن راه‌های 6روستا در بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه، 12روستا در شهرستان بویراحمد و 15روستا در بخش زیلایی و دهستان شهرستان مارگون شد.
به‌گفته علیرضا نیکروز، راهداری استان از روز گذشته سرگرم بازگشایی راه‌های روستایی است و هم‌اکنون را‌ه‌های مواصلاتی اصلی باز هستند.
او همچنین از بارش شدید برف در محور سی‌سخت-پادنا در مسیر استان اصفهان خبر می‌دهد و از هم‌استانی‌ها می‌خواهد در این مسیر تردد نکنند.
فرماندار شهرستان مارگون نیز در توضیح بیشتر مسدود شدن راه‌های روستایی توضیح می‌دهد: به‌دلیل باران‌های سیل‌آسا راه ارتباطی ۱۵روستای این شهرستان مسدود و زندگی مردم 2روستای موشمی وسطی و بخشی از بردپهن نیز مختل شده است. مختار اندرخور با اشاره به ورود سیل به منازل مردم روستای موشمی وسطی و بخشی از بردپهن می‌افزاید: هنوز میزان دقیق خسارت مشخص نیست و مشغول بازگشایی جاده روستای موشمی هستیم تا شرایط خدمات‌رسانی و بررسی‌ها تسهیل شود. اندرخور با انتقاد از مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی به راهداری زمستانه قبل از وقوع بحران، ابراز کرد: با یک دستگاه لودر می‌خواهند راهداری زمستانه شهرستان سردسیری و برفگیر مارگون با جاده‌های روستایی سخت گذر و صخره‌ای را انجام دهند. برآورد خسارت‌ها در شهرستان‌های سیل‌زده کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد و احتمالا طی یکی دو روز آینده اعلام می‌شود.

هوای آلوده 5شهر در 3روز آینده
با وجود اینکه طی روزهای گذشته هشدار هواشناسی برای 24استان صادر شده بود، اما آنطور که کارشناس سازمان هواشناسی توضیح می‌دهد طی 3روز آینده جوی آرام در کشور برقرار خواهد بود.
فریبا گودرزی با بیان اینکه پایداری هوا موجب صدور هشدار هواشناسی آلایندگی از 29آبان تا یک‌آذر شده است به همشهری می‌گوید: سکون هوا و افزایش آلاینده‌های جوی در 5شهر اراک، تهران، اصفهان، کرج و تبریز موجب افزایش شاخص آلودگی، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و درصورت مهار نشدن آلاینده‌ها در حد ناسالم برای همه گروه‌ها خواهد شد. به‌گفته او، یکشنبه (29آبان) موج جدید بارش از مرکز و جنوب شرق کشور وارد می‌شود و در جنوب اصفهان، شمال کهگیلویه و بویراحمد، شرق فارس، غرب یزد، هرمزگان، کرمان و شمال سیستان و بلوچستان موجب رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید خواهد شد. این سامانه بارش روز دوشنبه نیز فعال خواهد بود، اما هنوز نمی‌توان درباره هشدارهای احتمالی آن صحبت کرد. دوشنبه هم ادامه دارد.

هشدار برای خراسان رضوی
در شرایطی که اغلب استان‌های کشور امروز و فردا جوی آرام را سپری می‌کنند، مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی درباره وقوع رگبار، باران، رعد و برق و تگرگ با احتمال خسارت، هشدار سطح نارنجی صادر کرده است. در اطلاعیه هواشناسی خراسان رضوی آمده است با ورود سامانه بارش‌زا به استان از صبح پنجشنبه 26آبان که تا اوایل امروز، شنبه ادامه دارد، این استان تحت‌تأثیر جریانات ناپایدار جوی قرار خواهد گرفت که ضمن افزایش وزش باد، با افزایش ابرناکی از اوایل وقت فردا، شاهد وقوع بارش‌های رگباری توأم با رعد و برق و تگرگ در بیشتر نقاط استان خواهیم بود.
پیش‌بینی شده است این سامانه در نواحی مستعد، ایجاد رواناب و آب‌گرفتگی کند و بیشترین تأثیر آن در مناطق مرکزی و شمالی استان خواهد بود.

***
روزهای یکشنبه و دوشنبه در برخی مناطق استان کرمان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. روز سه‌شنبه نیز جو آرامی در کشور پیش‌بینی شده است. سامانه منجر به وزش باد از روز شنبه تا دوشنبه فعال خواهد بود و روز شنبه در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر و غرب هرمزگان، یکشنبه در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر و غرب هرمزگان و دوشنبه در خلیج‌فارس و غرب تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و غرب هرمزگان فعال خواهد بود. این سامانه احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها را به همراه دارد و به همین دلیل، توصیه شده است در سفرهای دریایی محدودیت برقرار شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید