• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177355
+
-

11 نفر از افرادی که کسبه را برای تعطیل کردن مغازه‌هایشان تهدید می‌کردند دستگیر شدند

برای اعتصاب اجباری

داخلی
برای اعتصاب اجباری

درگیری‌ و ناآرامی‌هایی که از حدود 2ماه قبل به بهانه جان‌باختن مهسا امینی آغاز شده بود، از روز سه‌شنبه با تهدید کسبه و بازاریان به اعتصاب وارد مرحله تازه‌ای شد؛ اعتصاباتی که بنابر گزارش‌های رسیده با  اجبار از سوی افراد ناشناس همراه بوده و بنابر اعلام سخنگوی فراجا دست‌کم 11نفر از افرادی که کسبه را به آتش زدن مغازه‌هایشان تهدید کرده بودند، دستگیر شده‌اند.
به گزارش همشهری، در 2روز گذشته درحالی‌که اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر فعال بودند و به‌طور طبیعی فعالیت می‌کردند، برخی از کسبه به‌دلیل ترس، کرکره مغازه خود را نیمه‌باز گذاشته بودند. از روز سه‌شنبه با توجه به فراخوان گسترده برای ایجاد ناامنی، آشوب و ضربه به معیشت مردم با توسل به اعتصاب اجباری، رسانه‌های معاند همصدا با برخی از عناصر داخلی خود، خیز بزرگی برای اعتصاب در برخی از شهرهای کشور و به‌طور خاص تهران و بازار بزرگ تهران برداشتند.
نکته قابل تأمل اینکه برخلاف ادعاهای رسانه‌های معاند، اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در سطح شهر فعال بودند و تردد شهروندان به‌نحو عادی در معابر و راسته‌های تجاری ادامه داشت. در محدوده مرکز پایتخت، همچون خیابان ناصرخسرو، خیابان خیام، خیابان ۱۵خرداد، خیابان فردوسی، خیابان ملت، خیابان لاله‌زار و معابر منتهی به بازار نیز تردد عادی شهروندان و فعالیت طبیعی کسبه در حال انجام بود؛ با این تفاوت که در محدوده بازار بزرگ تهران کرکره برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نیمه‌باز بود.
اما علت کرکره‌های نیمه‌باز در سطح شهر چیست؟ یکی از کسبه در مورد علت نیمه‌باز بودن کرکره مغازه خود در خیابان خیام به مهر گفت: روز گذشته چند نفر آمدند اینجا و کلی تهدید کردند که اگر این چند روز کار کنی، مغازه‌ات را شبانه آتش می‌زنیم و دستت به هیچ‌جا بند نخواهد بود. من اینجا مستأجر هستم و تمامی اجناس موجود در مغازه را به‌صورت چکی تهیه کرده‌ام؛ به‌همین دلیل اگر کوچک‌ترین اتفاقی رخ دهد، نمی‌توانم به فعالیت خود ادامه دهم. از طرفی با توجه به اینکه سر ماه باید اجاره مالک را پرداخت کنم، کرکره را نیمه‌باز گذاشتم تا اگر آن افراد دوباره آمدند، فوراً مغازه را ببندم یا اینکه ادعا کنم در حال بستن بودم.
در محدوده سبزه‌میدان، تردد عادی شهروندان و فعالیت عادی کسبه با تأمین امنیت مأموران انتظامی در جریان بود و اکثریت فروشگاه‌ها و مغازه‌ها فعال و باز بودند، اما در بازار کفاش‌ها و داخل بازار بزرگ تهران همچنان برخی از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تعطیل یا نیمه‌تعطیل بودند. یکی از فروشنده‌ها در بازار بزرگ تهران و در پاسخ به این ادعا که آیا پلیس مانع فعالیت کسبه می‌شود، گفت: پلیس مانع فعالیت ما نمی‌شود، بلکه از امروز که پلیس حضور خوب و قابل‌توجهی دارد، کسبه به‌وجود امنیت دلگرم شدند و فعالیت خود را از سر گرفتند. وی در مورد علت تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی برخی از مغازه‌ها به مهر گفت: کاسب‌جماعت دغدغه‌ای جز کسب روزی حلال ندارد و اینکه گفته می‌شود که مغازه‌ها به‌دلیل اعتصاب و اینگونه حرف‌ها بسته‌اند، درست نیست، بلکه کاسبان ترس دارند که مورد حمله افراد ناشناس قرار گیرند و به‌همین دلیل مغازه خود را یا بسته‌اند یا نیمه‌تعطیل کرده‌اند.
موضوع قابل توجه، حضور پراکنده برخی اشخاص در داخل معابر بازار بزرگ تهران بود که انگار منتظر کسی یا چیزی بودند. یکی از این اشخاص خود را کاسب معرفی کرد و گفت: من داخل بازار مغازه دارم، اما باز کردن مغازه تا زمانی که از امنیت موجود مطمئن نشوم، ریسک است؛ چراکه دیروز عده‌ای به اینجا آمدند و ما را تهدید کردند که خودتان و مغازه‌تان را با هم آتش می‌زنیم. من و بسیاری از کسبه داخل بازار در حال پرسه‌زدن هستیم تا وقتی که از شرایط امنیت اطمینان حاصل کنیم، مغازه خود را باز کنیم.

دستگیری 11نفر از عاملان اعتصاب اجباری
در شرایطی که بسیاری از کسبه بازار تهران از شرایط به‌وجود آمده ناراضی هستند، سخنگوی فراجا از دستگیری ۱۱نفر از افرادی که قصد تعطیل‌کردن بازار تهران در روز سه‌شنبه را داشتند، خبر داد. سردار مهدی حاجیان گفت: یکی از اهداف جدی دشمن و بدخواهان مردم، تعطیل کردن بازار کشور بود و از چند روز قبل نیز فراخوان‌های زیادی برای این موضوع داده شده بود. خوشبختانه با همکاری خوب مردم و کسبه، هدف دشمن تشخیص داده ‌شد و مردم متوجه شدند که این اقدام در راستای اهداف دشمن است.
وی ادامه داد: از ابتدای صبح روز سه‌شنبه افرادی با ایجاد رعب و وحشت و پخش تراکت‌های تهدیدآمیز، کسبه بازار بزرگ تهران را تهدید کرده و تلاش داشتند که از بازشدن مغازه‌ها جلوگیری کنند که با حضور به‌موقع پلیس و همکاران اطلاعاتی این توطئه دشمن خنثی شد؛ البته بازار با قدری تأخیر شروع به‌کار کرد. با اشراف اطلاعاتی و انتظامی پلیس، ۱۱نفر از تهدیدکنندگان دستگیر شدند که تعدادی از آنها در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اقرار کردند و تحویل مراجع قضایی شدند.
حاجیان با اشاره به کشف ابزار مجرمانه از این افراد گفت: پس از بررسی اولیه از این افراد، ابزار و ادوات مجرمانه‌ای برای ایجاد آشوب کشف شد. در روزهای آتی نیز گزارش کاملی از این دستگیری به اطلاع مردم خواهد رسید. پلیس با افرادی که تهدیدی برای امنیت مردم باشند، برخورد خواهد کرد.

بازداشت 2نفر در اسلامشهر
از بازار اسلامشهر نیز خبر می‌رسد که 2نفر از افرادی که در محلات اسلامشهر با ایجاد رعب و وحشت تلاش داشتند کسبه را مجبور به اعتصاب کنند با تلاش سربازان گمنام امام‌زمان(عج) شناسایی و دستگیر شدند. این دو نفر در محلات اسلامشهر مغازه‌داران را تهدید می‌کردند که درصورت عدم‌تعطیلی فروشگاه‌ها واحدهای صنفی آنان را به آتش می‌کشند که با تلاش سربازان گمنام امام‌زمان(عج) در اطلاعات سپاه اسلامشهر، شناسایی و بازداشت شدند.

اعتصاب در بازار آهن
دامنه تهدید و ارعاب برای به تعطیلی کشاندن کسبه حتی به بازار آهن نیز کشیده شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در این‌باره گفت: برخی افراد به‌صورت سازمان‌یافته وارد بازار آهن شدند و به زور و تهدید از کسبه می‌خواستند که مغازه‌هایشان را تعطیل کنند.
حمیدرضا رستگار به تسنیم گفت: برخی افراد به‌صورت سازمان‌یافته از بیرون بازار وارد بازار آهن شادآباد شده و کسبه را تهدید به بسته شدن مغازه‌ها کردند. با مقاومت کسبه تعدادی از این اغتشاشگران با آتش زدن لاستیک وضعیت بازار را ناامن کردند؛ به‌نحوی که برخی کسبه مجبور به بستن مغازه‌های خود شدند. با ورود مأموران، این افراد به پاساژها رفتند و در تلاش بودند تا بتوانند وضعیت بازار را متشنج کنند، اما خوشبختانه این موضوع مدیریت شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تأکید کرد: کسبه به هیچ عنوان با آشوبگران همراهی نکنند و اغتشاشگران با ناامن کردن وضعیت بازار درصدد رسیدن به اهداف خود هستند. به‌نظر می‌رسد باید برخورد جدی با این افراد صورت گیرد تا وضعیت بازار به سمت آرامش برود.
از سوی دیگر یکی از کسبه بازار آهن درباره وضعیت بازار در این 2 روز به فارس گفت: این افراد با آتش زدن لاستیک‌ها در خیابان اصلی ترافیک ایجاد کردند و مانع تردد خودروها برای بارگیری شدند. با حضور مأموران انتظامی اغتشاشگران به داخل بازار حمله کردند و مأموران هم به‌دنبال آنها آمدند، که حدود یک ساعت بعد اوضاع مجددا آرام شد. تعدادی خودرو هم توسط آشوبگران تخریب شد.
آهن فروش دیگری نیز به فارس گفت: آشوبگران از کسبه خواستند که همراهی کنند که کسبه همراه نشدند؛ با حضور مأموران آنها به داخل بازار فرار کردند و مأموران مجبور شدند از گاز اشک آور استفاده کنند که ما برای یکی دو ساعت مجبور شدیم مغازه را ببندیم.

مکث
3شهید در حملات ناجوانمردانه

در شرایطی که تلاش‌ها برای مقابله با درگیری‌ها همچنان ادامه دارد، سه‌شنبه شب در شیراز یک طلبه بسیجی بر اثر پرتاب کوکتل مولوتف به شهادت رسید. سیدمصطفی بحرینی، دادستان مرکز استان فارس در این‌باره گفت: در جریان اغتشاشات سه‌شنبه‌شب، طلبه بسیجی حجت‌الاسلام محمد مویدی به‌دلیل پرتاب کوکتل مولوتوف توسط اغتشاشگران و اصابت به ناحیه سر به بیمارستان منتقل شد که به‌رغم تلاش کادر درمان به شهادت رسید.
جنایت در کامیاران

روابط‌عمومی سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز اعلام کرد: یکی از پاسداران شهرستان کامیاران با شلیک گلوله افراد ناشناس اغتشاشگر به شهادت رسیده است. روابط‌عمومی سپاه بیت‌المقدس کردستان اعلام کرد که یکی از حافظان امنیت، پاسدار رضا آذربار با شلیک گلوله افراد ناشناس اغتشاشگر به شهادت رسید. قرار است پیکر مطهر این شهید ‌در زادگاهش کامیاران به خاک سپرده شود.

شهادت پاسدار مدافع امنیت در بوکان

در اغتشاشات سه‌شنبه‌شب بوکان نیز یکی از پاسداران مدافع امنیت به شهادت رسید. افراد ناشناس پس از ناکامی در ایجاد اغتشاش در داخل شهر بوکان، سرهنگ پاسدار رضا الماسی از نیروهای حافظ امنیت مردم را در محور حصار این شهرستان به شهادت رساندند. رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی در این‌باره گفت: پرونده قضایی در رابطه با شهادت یک نیروی حافظ امنیت در شهرستان بوکان تشکیل شده و شناسایی ضاربان در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید