• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177338
+
-

سردرگمی برجامی واشنگتن

امیرعبداللهیان: طرف آمریکایی پیام داده برای دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی عجله دارد

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران از استمرار تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن خبر داد و اعلام کرد در این ارتباط‌ها که آخرین پیام در این فرایند در کمتر از 72ساعت گذشته مبادله شده، طرف آمریکایی پیام داده برای دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی عجله دارد.
به ‌گزارش همشهری، این درحالی‌است که مقام‌های آمریکایی طی روزهای اخیر بارها به رسانه‌ها اعلام کرده بودند در شرایط کنونی ادامه مذاکرات برجامی در دستور کار واشنگتن نیست و این موضوع از دستور کار آمریکا خارج شده ‌است. برهمین اساس هم بود که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در روزهای اخیر طی گفت‌وگویی با خبرنگاران در پاریس اعلام کرده بود که ادعاهای مطرح شده درباره «فروش پهپادهای ایرانی به روسیه» و همچنین «ناآرامی‌های اخیر در ایران»، تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای با تهران برداشته ‌است.

ادامه فشارهای تحریمی
رابرت مالی اگرچه به رسانه‌ها تأکید کرده بود که آمریکا مسیر دیپلماسی برجامی را برای زمانی که «موعد مناسب» آن فرا برسد باز گذاشته ‌است، اما موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های کاخ ‌سفید حکایت از آن داشت که واشنگتن با حساسیت ویژه‌ای تحولات اخیر را در ایران پیگیری می‌کند و قصد دارد با حمایت از ادامه آشوب‌ها، آتش اغتشاش‌ها را همچنان شعله‌ور نگه دارد.
ادعاهای مالی اما با واکنش مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین مواجه شد؛ محمد مرندی در این زمینه در توییتی از موضع غرب در قبال مسئله هسته‌ای ایران انتقاد کرد. وی در این باره نوشت: «ایران درحال فروش نفت، گاز و محصولات پتروشیمیایی‌اش با همه ظرفیت و به نرخ بازار است، تجارتش رو به افزایش و کریدورهای آن به روسیه و آسیای مرکزی درحال گسترش است.» مرندی به این موضوع هم اشاره کرد که «رژیم‌های غربی می‌خواستند به سرعت یک توافق هسته‌ای حاصل شود؛ چه اتفاقی افتاد؟ آنها درباره وجود یک تهدید هسته‌ای از سوی ایران دروغ می‌گفتند، اما آمریکا و تروئیکای اروپا باز خواهند گشت.»
از سوی دیگر با توجه به اقدام‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، به‌نظر می‌رسد طرف‌های غربی همچنان حساب ویژه‌ای روی اثربخشی سلاح ناکارآمد تحریم‌ها علیه ایران باز کرده‌اند؛ رویکردی که رابرت مالی نیز در روزهای اخیر به آن اشاره و تأکید کرد که واشنگتن سیاست «تحریم» و «فشار» را علیه ایران دنبال می‌کند.
بر همین اساس هم بود که در روزهای اخیر علاوه ‌بر اتحادیه اروپا، آمریکا نیز تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کرد و وزارت خزانه‌داری این کشور «مرکز تحقیقات صنایع هوانوردی شاهد» را به‌اتهام طراحی و تولید پهپاد برای روسیه در فهرست تحریم قرار داد.
براساس بیانیه جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، علاوه ‌بر تحریم این مرکز تحقیقاتی، تحریم‌هایی نیز علیه 3شرکت و 2شخص مرتبط با شرکت «واگنر پی‌ام‌سی» اعمال شده ‌است که واشنگتن آنها را در تأمین ادعایی پهپادهای ایرانی به فدراسیون روسیه مؤثر دانسته‌است.

رویکردهای متناقض
با وجود این اما به‌ نظر می‌رسد واشنگتن برخلاف رویکردهای اعلامی خود، در سیاست‌های اعمالی‌اش همچنان به‌دنبال به‌نتیجه رساندن گفت‌وگوهای برجامی‌ است و حتی به ‌گفته وزیر امور خارجه ایران، در پیام‌هایش برای تحقق این موضوع «عجله» دارد؛ درحالی‌که به‌گفته امیرعبداللهیان «مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور دیروز طی گفت‌وگو با خبرنگاران، در حاشیه نشست هیأت دولت با اشاره به برخوردهای ریاکارانه آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران، تأکید کرد که جمهوری ‌اسلامی برای عبور از تحریم‌ها، با قوت به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، چرا که «ما برای مذاکره، مذاکره نکردیم؛ برای دستیابی به نتیجه مذاکره کردیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید