• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177261
+
-

ایران پنجمین تولیدکننده نفت اوپک

ایران پس از عربستان، عراق، امارات و کویت در جایگاه پنجم اوپک در مهرماه امسال قرار گرفته و میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه گذشته میلادی به 93دلار و 21سنت رسید. آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد تولید روزانه نفت ایران در 2ماه گذشته کاهش داشته و در مهرماه به 2میلیون و 548هزار بشکه در روز رسیده است.
به گزارش همشهری، با احتساب پالایش دست‌کم 2میلیون بشکه نفت در پالایشگاه‌های داخلی، برآورد می‌شود که صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته به 548هزار بشکه رسیده باشد. دبیرخانه اوپک اعلام کرده بهای نفت سنگین ایران در مهر‌ماه نسبت به شهریور امسال با 3.97دلار کاهش از 97دلار و 18سنت به 93دلار و 21سنت رسیده باشد.
 براساس تازه‌ترین داده‌ها، مجموع تولید نفت 13کشور عضو اوپک به 29میلیون و 494هزار بشکه در روز رسیده که سهم عربستان سعودی 36.7درصد، عراق 15.5درصد، امارات 10.8درصد، کویت 9.5درصد و ایران 8.6درصد بوده و بقیه آن سهم کشورهای لیبی، آنگولا، نیجریه، الجزایر، ونزوئلا، کنگو، گابن و گینه بوده است.
اوپک می‌گوید: تولید نفت این سازمان در ماه اکتبر 210هزار بشکه کاهش یافته است که 149هزار بشکه از این رقم به تنهایی به عربستان تعلق دارد و این ارقام بیش از 100هزار بشکه مورد توافق کشورهای عضو پلاس برای کاهش تولید در این ماه است.
این گزارش می‌افزاید: ایران که در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت گرفته بود و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه ۱۴۰۰، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت. هم‌اکنون، کشورهای عربستان با تولید ۱۰میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴میلیون و ۵۷۲هزار بشکه در روز و امارات با ۳میلیون و ۱۸۶هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند. ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.
اوپک پلاس در ماه اکتبر نیز با توجه به شرایط اقتصادی در جهان و پیش‌بینی تقاضا برای نفت در جهان توافق کردند تا در ماه نوامبر یعنی ماه جاری میلادی ۲ میلیون بشکه در روز از تولید خود کم کنند که عربستان در ماه اکتبر ۱۴۹هزار بشکه نفت در روز تولید خود را کم کرده است و میزان تولیدش به ۱۰میلیون و ۸۳۸هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه سپتامبر ۱۰میلیون و ۹۸۷هزار بشکه در روز بود.
پنج کشور عضو اوپک در این ماه افزایش تولید داشتند که بیشترین افزایش به میزان ۲۰هزار بشکه در روز به عراق تعلق دارد. سه کشور از این ۵کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند. گابن، عراق، لیبی، نیجریه و ونزوئلا، پنچ کشوری هستند که افزایش تولید داشتند. ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید