• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177258
+
-

نگاه غلط به بانک‌ها

چهره روز
نگاه غلط به بانک‌ها

محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه بانک‌ها نباید صرفا در زمینه سوددهی منابع بانکی خود حرکت کنند، می‌گوید: تولیدکنندگان نیاز مبرم و جدی به نقدینگی دارند و بانک‌ها وظیفه دارند متناسب با منابع در اختیار استانی و همچنین منابع ملی براساس قانون و برنامه‌های بالادستی نسبت به تامین مالی پروژه‌ها اقدام کنند‌.
فشار بر منابع بانک‌ها با نگاه غلط سیاست‌های اعتباری دستوری باعث شده تا شبکه بانکی با ناترازی شدید مواجه شده و تخصیص اعتبارات از مسیر اصلی خود خارج شود. در این میان البته نمی‌توان سهم مجلس و به‌ویژه نگاه بخشی نمایندگان را در ایجاد این ناترازی شدید نادیده گرفت و انگشت اتهام را به سمت بانک‌ها نشانه رفتن، نشان می‌دهد متأسفانه بانک‌ها از خدمات‌رسانی بهینه و هدایت اعتبارات براساس الگوهای استاندارد و مبتنی بر اعتبارسنجی مشتریان فاصله بگیرند. فشار سیاست‌های دستوری و تکلیفی بر بانک‌ها نتیجه‌اش توزیع رانت و تخصیص تسهیلات در مسیر اشتباه است و تردیدی نیست که سیاستمداران تمایل داشته باشند این تسهیلات به بخش‌های موردنظر خودشان اختصاص یابد. 
نتیجه سیاست و تخصیص اعتبار و دادن وام به طرح‌های توسعه‌ای فاقد توجیه و بازده اقتصادی البته ایجاد تورم از مسیر خلق نقدینگی است. تضعیف بانک‌ها به بهانه حمایت از تولید و توسعه در نهایت به ضد‌تولید و توسعه می‌انجامد و عملا تامین مالی بخش تولید از مسیر واقعی خارج می‌شود. یکی از مسیرهای اصلاح نظام بانکی کم کردن از تسهیلات تکلیفی و دستوری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید