• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17718
+
-

امیر جدیدی بازیگر نقش آقا تختی

امیر جدیدی بازیگر نقش آقا تختی

فیلم سینمایی«غلامرضا تختی»به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان  با دریافت پروانه ساخت و تکمیل عوامل پشت صحنه وارد مرحله پیش تولید شد. طبق گزارش رسیده، همچنین امیر جدیدی نخستین بازیگری است که حضورش در این فیلم سینمایی قطعی شده و نقش «غلامرضا  تختی» را ایفا خواهد کرد و دیگر بازیگران نیز به‌زودی معرفی خواهند شد. این برای دومین‌بار است که سینمای ایران به‌دنبال ساخت فیلمی از تختی اسطوره و پهلوان کشتی ایران است. در سال73 علی حاتمی، فیلم «جهان پهلوان تختی» را شروع به ساخت کرد اما باشدت گرفتن سرطان حاتمی، این پروژه به اتمام نرسید و بعدا بهروز افخمی اتمام این پروژه را بر عهده گرفت و فیلمی به کل متفاوت از فضای آثار حاتمی ساخت که البته ایده دیگری را غیر از داستان علی حاتمی پی‌گیری کرد. در صحنه فیلم حاتمی به‌دنیا آمدن تختی، پدر که نگران زندگی همسر و فرزندش است، باید به کناری می‌آمده و از خدا با گریه و زاری می‌خواسته که آنها را از او نگیرد. عزت‌الله انتظامی تعریف می‌کند که در آن ایام به قدری ذهنش درگیر درد و رنج حاتمی بوده که موقع فیلم‌برداری این صحنه با گریه می‌گوید: «خدایا علی رو از ما نگیر!» 
در سینمای مستند نیز تاکنون چندین فیلم مشهور از پهلوان غلامرضا تختی ساخته شده است. مستند غلامرضا تختی با عنوان شهسوار به کارگردانی محمدحسن شاه محمدی یکی از آخرین آنها در ژانر مستند- داستانی است. در این فیلم مجید خدایی، قهرمان کشتی ایران و جهان ایفاگر نقش غلامرضا تختی است. شهرام جهانشاهی دیگر بازیگر فیلم در نقش خبرنگار کیهان ورزشی است و جمعی از کشتی‌گیران معاصر و دوستان تختی مانند محمدرضا طالقانی، مرحوم حسین شمشادی، مرحوم روح‌الله جیره‌بندی، ایرج خورشید‌فر، داود ایوب، مهدی خادم، ایرج راد، نعمت صفایی، اکبر حیدری و مرحوم حسین شاه‌حسینی در فیلم حضور دارند. این فیلم در سالمرگ تختی سال گذشته رونمایی شد. 
شاید اولین فیلمی که درباره تختی ساخته شد؛ مستند کلاسیک جهان پهلوان اثر وارطان آنتانسیان مستند‌ساز ورزشی در سال58 است که گرچه لحنی ایدولوژیک‌ به دلیل فضای احساسی و انقلابی آن سال‌ها دارد اما از نظر نزدیک بودن به سوژه و حضور دوربین در میان دوستان و محله تختی یکی از گنجینه‌های مستند‌های ایرانی است. وارطان آنتانسیان بیشتر در حوزه ساخت مستندهای ورزشی کار می‌کرد و در برنامه‌های ورزشی شبکه اول مخصوصا ورزش و مردم حضور داشت. او در 36سالگی به‌دلیل بیماری سرطان در سال63 جوانمرگ شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید