• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177177
+
-

عاشیق‌های زن در جشنواره موسیقی نواحی

عاشیق‌های زن در جشنواره موسیقی نواحی

 در نخستین شب جشنواره موسیقی نواحی، مردم به تماشای اجراهای جشنواره موسیقی نواحی ایران نشستند؛ این در حالی بود که ‌ساز و آواز مازندرانی‌ها آغازگر جشنواره بود. گروه مسلم فهیمی با همراهی بانوی پیشکسوت حرمت یوسفی به‌عنوان نخستین گروه روی صحنه رفت.
به گزارش همشهری،اعضای این گروه قطعات خاطره‌انگیزی چون «دل قرار»، «لاره»، «نوابه»، «مازرون» و یک قطعه کتولی ضربی را برای مخاطبان اجرا کردند؛ این در حالی بود که اجرای بانو حرمت یوسفی با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شد. پس از این اجرا نوبت گروه‌ دف‌نوازی مرادی از کردستان بود که روی صحنه آمدند و قطعاتی را در مدح پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) اجرا کردند. قطعات اجرایی این گروه برگرفته از ملودی‌های موسیقی اصیل عرفانی بود. بخش دیگری از اجراهای نخستین شب جشنواره موسیقی نواحی ایران به موسیقی آذری اختصاص داشت که با حضور عاشیق آذربایجان به سرپرستی احد ملکی روی صحنه همراه بود.
عاشیق احد ملکی پیش از اجرا ضمن ارائه توضیحاتی کوتاه پیرامون قطعات اجرایی در سخنانی گفت: در این جمع که همه از استادان بنام هستند، دوست دارم درباره موسیقی عاشیقی توضیح دهم که در اقوام ترک تنها مردها عاشیق نیستند و عاشیق‌های زن زیادی هم فعالیت حرفه‌ای می‌کنند که هرکدام برای خودشان قدر هستند. در گروه ما 2عاشیق خانم حضور دارند؛ البته عاشیق‌های خانم فقط در مجالس و برای خانم‌ها می‌خوانند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید