• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177152
+
-

دیدار 3ساعته بایدن و شی در اندونزی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، برای نخستین‌بار به‌عنوان رهبران 2کشور آمریکا و چین، عصر دیروز در شهر بالی اندونزی با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار 3ساعته که بخش عمده آن پشت درهای بسته برگزار شد، در شرایطی انجام شده که مقام‌های 2کشور گفته‌اند هدف از برگزاری آن احیای گفت‌وگوی منظم بین 2قدرت و تثبیت روابط واشنگتن- پکن است؛ روابطی که در ماه‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود در نیم‌قرن اخیر رسیده است.
اطلاعات زیادی از مذاکرات 2رئیس‌جمهور منتشر نشده اما وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده که شی جین‌پینگ در ابتدای این دیدار گفته است: «هم‌اکنون وضعیت روابط چین و آمریکا در راستای منافع اساسی 2کشور و ملت نیست و آن چیزی نیست که جامعه بین‌المللی انتظار دارد. ما به‌عنوان رهبران 2کشور بزرگ باید مسیر مناسبی را برای روابط دوجانبه ترسیم کنیم. باید مسیر درستی را برای روابط دوجانبه در آینده پیدا کنیم و آن را ارتقا دهیم. جهان انتظار دارد که چین و آمریکا روابط را به درستی مدیریت کنند. نشست ما توجه جهان را به‌خود جلب کرده است، بنابراین ما باید با همه کشورها همکاری کنیم تا امید بیشتری به صلح جهانی، اعتماد بیشتر به ثبات جهانی و انگیزه قوی برای توسعه مشترک ایجاد کنیم.»
جو بایدن در ابتدای این دیدار که در حاشیه نشست گروه20 انجام شد خطاب به رئیس‌جمهور چین تعهد کرده که خطوط ارتباطی با او را باز نگه دارد. رئیس‌جمهور آمریکا گفته: «ما برای مدیریت اختلافات و اجتناب از تبدیل آنها به درگیری مسئولیت مشترک داریم و آماده همکاری هستیم. جهان از آمریکا و چین انتظار دارد که نقش مهمی در رسیدگی به مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و امنیت غذایی ایفا کنند. بنابراین، رئیس‌جمهور شی، من مشتاقانه منتظر گفت‌وگوی مستمر و صادقانه‌مان هستم.»
به‌گزارش سی‌ان‌ان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، جنت یلن وزیر خزانه‎داری و نیکولاس برنز سفیر آمریکا در چین، جو بایدن را در این دیدار همراهی می‌کردند. همچنین شماری از چهره‌های سیاسی مورد اعتماد شی جین‌پینگ ازجمله دینگ ژی ژیانگ از وفادارترین و مورد اعتمادترین دستیاران رئیس‌جمهور چین، وانگ‌ای وزیر خارجه چین و لی فنگ یکی دیگر از نزدیکان شی در این دیدار حضور داشته‌اند.
رئیس‌جمهور آمریکا پیش از سفر به اندونزی با اذعان به اینکه قصد دارد در بالی درباره «خطوط قرمز» واشنگتن و پکن با رئیس‌جمهوری چین صبحت کند، فهرستی از اختلافات را ارائه کرده بود که شامل وضعیت تایوان، سیاست‌های تجاری پکن، مناسبات چین و روسیه و آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی می‌شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید