• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17708
+
-

در جست‌وجوی حقوق بیکاری

در جست‌وجوی حقوق بیکاری

بهروز رسایلی| در فاصله کمتر از 3هفته تا اولین بازی ایران در جام‌جهانی، کارلوس کی‌روش در مصاحبه با رویترز اعلام کرد مذاکراتش برای تمدید قرارداد با ایران به پایان رسیده و او بعد از جام‌جهانی تهران را ترک خواهد کرد. جمله کلیدی کی‌روش در مصاحبه اخیرش این است: «بعد از این همه سال، پیشنهاد تمدید 6ماهه به من داده‌اند. انگار نمی‌دانند در ایران چه کردم؟» کی‌روش تا به حال هزار بار حرف رفتن زده و نرفته؛ حالا معلوم نیست این هم از همان دست سناریوهاست و برای افزایش فشار روی فدراسیون فوتبال زده می‌شود یا نه. نیت کی‌روش هر چه باشد اما، بهانه‌ای که او برای خداحافظی گرفته غیرموجه به‌نظر می‌رسد. مرد پرتغالی شاکی است که چرا به جای پیشنهاد همکاری 4ساله، قرارداد 6ماهه جلوی او گذاشته‌اند. کی‌روش این رفتار فدراسیون را نشانه بی‌توجهی به‌خدمات او در 7سال گذشته و نوعی توهین به خودش قلمداد کرده؛ اما آیا واقعا این‌طور است؟
تیم‌ملی ایران 6ماه بعد از بازگشت از جام‌جهانی باید در جام ملت‌های آسیا شرکت کند. به همین دلیل هم فدراسیون فوتبال مدت قرارداد پیشنهادی‌اش را 6ماه در نظر گرفته تا اگر تیم‌ملی در امارات موفق بود، قرارداد مربی پرتغالی تا جام‌جهانی بعدی تمدید شود؛ آیا این اشکالی دارد؟ اگر کی‌روش دنبال «پول مفت» نباشد، حتما باید از این پیشنهاد استقبال کند و تازه خوشحال باشد که فدراسیون آن‌قدر به او اعتماد داشته که پیش از جام‌جهانی و روشن شدن نتایج تیم‌ملی در روسیه، به‌دنبال نگه داشتش تا جام ملت‌ها بوده است. تیم‌ملی ایران بعد از جام ملت‌ها حداقل یک سال هیچ کار مهمی ندارد؛ آیا سزاوار است درصورت ناکامی در امارات، کی‌روش با قرارداد بسیار گران‌قیمتی که دارد، یک سال بدون هیچ زحمتی پول بگیرد و تازه اگر بنا به برکناری او باشد، فدراسیون به پرداخت غرامت 3سال‌ونیم باقی‌مانده محکوم شود؟ از قرار معلوم کی‌روش حداقل سالیانه یک‌ونیم میلیون یورو دستمزد از ایران می‌گیرد که این رقم در قرارداد بعدی احتمالا افزایش هم خواهد یافت. او یک ریال مالیات نمی‌دهد و زندگی‌اش در ایران با هزینه‌های جاری و جانبی هنگفتی همراه است؛ آیا اگر او در امارات شکست خورد، منطقی است که فدراسیون در رکود بعد از جام ملت‌ها برای خودش چنین هزینه سرسام‌آور بیهوده‌ای بتراشد؟
دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم قرارداد مربیان به‌طور دو سال دو سال و از هر دوره جام‌جهانی تا رقابت‌های یورو تمدید می‌شود. حالا اینکه جام ملت‌های آسیا در فاصله 6ماه بعد از جام‌جهانی برگزار می‌شود، تقصیر فدراسیون نیست. اگر کی‌روش به کار خودش اطمینان دارد، نباید به‌خاطر پیشنهاد تمدید 6‌ماهه ترش کند. مگر اینکه او به تیمی که خودش در 7سال گدشته ساخته اعتماد نداشته باشد که این کلا یک داستان غم‌انگیز دیگر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید