• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176921
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOZ7M
+
-

بازی با کلمات

چهره روز
بازی با کلمات

علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: طرح یکپارچه‌سازی حکمرانی انرژی در کشور به‌دنبال انباشت و تراکم‌سازی قوانین جدید نیست بلکه صرفا «اصلاح ساختار» مدنظر است. او با بیان اینکه تحول در پارادایم‌های سیاست‌ورزی و حکمرانی یکی از کارآمدترین راهبردها جهت فائق‌آمدن بر بحران‌های مرتبط با انرژی در کشور است، باید اذعان داشت که متأسفانه نظام حکمرانی انرژی سالانه ده‌ها میلیارد دلار از سرمایه کشور را از بین می‌برد، لذا اصلاح حکمرانی، سال‌ها به‌عنوان یک تکلیف قانونی مطرح بوده اما دولت‌ها عزمی برای تحولِ سازنده و اجرای آن نداشته‌اند. 
او اضافه کرد: باید در برنامه توسعه هفتم زمینه اصلاح حکمرانی انرژی، یکپارچه‌سازی ساختار اداره انرژی از نظر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بخش انرژی و زیربخش‌های آن و نیل به یک نگرش یکپارچه در بخش انرژی در کشور و استفاده از فرصت‌های همکاری مناسب بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط در امر انرژی، به‌عنوان یک ضرورت و اولویت لحاظ شود.
کوتاه سخن اینکه طرح یکپارچه‌سازی‌ حکمرانی انرژی درنهایت ممکن است به قانون تبدیل شود و در کتابخانه‌ها قرار گیرد. تجربه نشان داده تا وقتی اراده‌ای برای اجرای قانون و نظارت بر آن وجود نداشته باشد، واژه‌هایی چون حکمرانی انرژی، اصلاح ساختار، فرهنگسازی و نظایر آن بازی با کلمات خواهد بود. یک واقعیت روشن این است که بهره‌وری انرژی در ایران پایین است و اتلاف آن بالاتر از میانگین جهانی. برای اصلاح این وضع لازم نیست قانون تصویب شود، مهم این است که از تجربه دیگر کشورهای موفق استفاده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید